Sminke? 76 kjønn? Eller..?

Tradisjonelt har de fleste mennesker tenkt på seg selv og andre som mann eller kvinne. Men de siste årene har økt oppmerksomhet om og forståelse av kjønn, likestilling og seksualitet føyd flere og flere kjønnsidentiteter til listen. Søker man på nettet så finner man forskjellige aktører som fremmer forskjellige antall kjønn. Ved søk så fant jeg alt fra 2 til 76 forskjellige kjønn.

Jeg husker en video fra noen år tilbake hvor NRK ba folk spørre seg selv hvilket kjønn man er. Der ble det presentert 7 kjønn. Jeg syntes videoen og hele saken var helt tullete, men nå plutselig tenker jeg at det er enklere å forholde seg til NRKs 7 kjønn enn 76 kjønn der jeg ikke aner noe om 70 av dem.

Professor i sexologi Esben Esther Pirelli Benestad sier at ikke alle mennesker føler seg hjemme i kategoriene hankjønn eller hunkjønn. Han mener det finnes sju ulike kjønn. I videoen med Pirelli Benestad fra da NRK startet sin kjønnsaktivisme i 2016 forklarer professor Benestad som følgende:

Første kategori er hunnkjønnene. Det er personer som sier om seg selv at de er hunkjønn. Vanligvis har de personene kvinnekropp, pupper og klitoris.

Andre kategori er hannkjønn. Det er de som som sier om seg selv at de er hankjønn, vanligvis har de pikk og XY-kromosom.

Tredje kategori er interkjønn, det er de som sier om seg selv at de er interkjønn, og kan ha mange forskjellige kromosomsammensetninger. De har forskjellige utgaver av pupper og pikk.

Fjerde kategori er transkjønn. Der er det ikke samsvar mellom det man har mellom beina og det man føler inne i hodet. Disse ha alle slags kropper og alle slags kromosomer.

Femte kategori er kjønnsflyter. Her flyter alt, her flyter kjønnsuttrykkene, her flyter sminke, her flyter veldig mange ting som vi vanligvis knytter til kjønn i alle retninger. Disse kan ha alle slags kromosomer.

Sjette kategori er kjønnsavviser. Det er personer som kan ha alle slags kropper, men som rett og slett forkaster kjønn. De mener kjønn er en kulturell oppfinnelse som de ikke vil gå med på.

Til syvende og sist er det evnukkjønn. De har mannekropp, men ønsker å fjerne testiklene sine. Og det var det.

Interessant synes jeg kategori fem var. ‘Kjønnsflyter’. Som barn var mitt inntrykk at sminke er noe bare jenter og kvinner bruker, altså hunkjønnene. Etterhvert opp gjennom årene har jeg selv begynt å bruke sminke. Ikke til hverdag, men jeg har hatt plutselige innfall. I tenårene hadde jeg en tid hvor jeg hadde lakkede negler. Svart og sølv. Med tiden kom også svart kajal og eyeliner inn. Prøvde svart lebestift også, men den var ugunstig.

I dag mange år etter tenårene kan jeg enda få innfall, og jeg har en skuff med sminke tilgjengelig for disse innfallene. I går til eksempel hadde vi vorspiel på balkongen her. Jeg var kledd i svart med blå effekter. På brystet mitt, altså på t-skjorten stod det «FUCK» med blå bokstaver. Håret mitt er også blått for tiden. Så da fant jeg fram sminke og blandet mørk blå med glitrende sølv og fikk samme farge som håret mitt, dette hadde jeg under øynene, og sølv på øyelokkene. Hehe.. for meg blir denne sminken en del av antrekket, en del av kostymet, en utkledning. For det er jo hva klær også er, kostymer som vi kler oss i etter anledning og humør.

Jeg synes sminke er flott jeg, både på kvinner og menn eller hvilket kjønn enhver måtte finne på å identifisere seg som. Men det må være gjennomført og gjordt ordentlig. Klumpete maskara, ujevnheter og den slags blir bare forstyrrende for meg.

Jeg har en god tid nå vært spesielt fascinert av sotede øyne (smokey eyes), synes det er kult. Johnny Depps karakter Jack Sparrow øye-sminke i Pirates of Caribbean-filmene synes jeg er tøft, og jeg har prøvd flere ganger å kopiere den looken i øynene, men har aldri fått det helt til.

Anyways, dette med kjønn. Her går det veldig på at en er det kjønnet en selv definerer seg som. Så da er jeg hankjønn da. Men siden jeg tidvis bruker sminke, burde jeg da definere meg som ‘kjønnsflyter’? Haha.. og hvordan definerer andre meg når jeg kommer ut på byen med sminke på? Ikke at jeg bryr meg, men det er jo hysterisk morsomt i et samfunn der man angivelig jobber for likestilling, mangfold og så videre, at man ikke skal «stemple» folk og sette i bås, så greier man å da finne opp 74 kjønn i tillegg til de 2 tradisjonelle for å sette seg selv i bås.

Er det bare meg, eller er det ikke ironisk og hysterisk morsomt?

I går kveld var det som nevnt vorspiel på balkongen her, etterhvert ble det ut på byen. Det ble konsumert masse alkohol, og jaggu ble jeg full. Vi hadde det kjempemoro. Dagen derpå, som det er i dag, så setter hjernen min igang med tanker som dette. Kjønn og sminke liksom, hehe.. flyter jeg? 😜

Noen spørsmål til slutt. Hva mener dere om disse tingene? Alle disse kjønnene? Hva mener dere om å bruke sminke? Er sminke for alle, eller bare for hunkjønn? Hva tenker dere om menn som bruker sminke? Og det beste spørsmålet til slutt, hehe.. hvilket kjønn er dere?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#kjønn #sminke #bunny #bunnytrash

10 kommentarer
    1. Vi to har jo hatt en liten diskusjon om dette før, eller snarere enighet enn diskusjon 😀 Jeg er mer for å ikke båssette så mye jeg da, uansett hva det gjelder. Og er det så nøye at man hele tiden må hevde hvilket kjønn man har/føler seg som. Store deler av dagen er jeg bare Solfrid, ikke så innmari fokusert på at jeg er dame, har innovertiss osv. Jeg er bare MEG. Skjønner det er viktig for noen å ikke for merkelappen HUN eller HAN, men hvor ofte sier man disse “lappene” TIL folk. Det blir vel mest DU hvis jeg snakker til noen.. Sminke synes jeg er kult på alle folk, synes ikke det har NOE med kjønn å gjøre 🙂

      1. Jeg bare måtte skli innom temaet igjen da det poppet opp 76 kjønn her, altså der er kjønn/ord jeg aldri i hele mitt meget syndige kjønnslige liv har hørt om. 65 fant jeg i illustrert vitenskap, og skal lese om alle disse kjønnene. Jeg tenker jo at det er greit å vite hva man har å forholde deg til i dette samfunnet. Det er jo så leit når man krenker noen uten å mene det. Også er det vel greit å vite om jeg faktisk er hankjønn eller ikke, haha.. sminke er morsomt ja, og så er det jo bare å vaske vekk 😜👍🏾

    2. Utan å ha reflektert noko vidare over det, så er eg mann. Fyrst og fremst er eg Bernt, og gir ein god dag i kva andre måtte meine om kva, og kven, eg er.
      Når det gjeld sminke, så var det i oldtida ein manneting. Det og smykker og øyreringer/dobber/anheng. Utover i verdsutviklinga vart det meir og meir vanleg at kvinner og sminka seg, og tok i bruk smykker og øyrepynt, inntil dei stort sett hadde tatt heilt over. I seinare tid har menn igjen byrgja bruke det.
      Tidene skifter, og med dei tradisjonane.
      Om eg kjem til å bruke det er meir tvilsamt.

    3. Jeg har lagt merke til at det finnes en såkalt kjønnsdebatt og at mange har tildels sterke følelser rundt dette. Selv oppfatter jeg det imidlertid som latterlig. Det er ytterst sjeldent at noens kjønn er relevant i noen som helst slags saklig sammenheng og jeg avviser konsekvent det usaklige. Hva enn folk foretrekker å bli kalt er hva jeg kaller dem. Det koster meg ikke en sur sild å være såpass høflig. Således havner jeg sannsynligvis innenfor rammene av “kjønnsavvisere” blant de kategoriene du har stilt opp her.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg