Rød blomst. Grønn stilk!

Det var en gang en liten gutt som skulle begynne på skolen. Det var en veldig liten gutt og en veldig stor skole. Han måtte gå opp mange trapper og gjennom en lang korridor for å komme til klasserommet sitt. En dag da gutten hadde vært på skolen en tid, sa læreren hans: «i dag skal dere få tegne og male!»

– Bra, tenkte den lille gutten. Han elsket å tegne og male løver, tigre, kyllinger, kyr, tog og båter. Han tok fram fargene sine og begynte å tegne. Men læreren sa: «Vent! Dere får ikke begynne ennå. Hun ventet til hun hadde alles oppmerksomhet, «vi skal lage blomsterbilder», sa læreren.

– «Bra», tenkte den lille gutten. Han likte å tegne vakre blomster med de rosa, oransje og blå fargestiftene sine. Men læreren sa: «jeg skal vise dere». Hun tegnet en blomst på tavlen. Den var rød med en grønn stilk.

– «Nå kan dere begynne», sa læreren. Den lille gutten så på lærerens blomst. Siden så han på sin egen, som han likte mye bedre. Men det sa han ikke. Han tok bare et nytt ark og tegnet en blomst som lignet lærerens blomst. En rød blomst med grønn stilk.

En annen dag foreslo læreren at barna skulle få arbeide med leire.

– «Bra», tenkte den lille gutten. Han likte å arbeide med leire. Han kunne lage så mange ting: ormer, snømenn, elefanter og mus. Så fort han fikk leirklumpen, begynte han å forme den. «Vent! Dere får ikke begynne ennå! Vi skal lage en tallerken, fortalte læreren».

– «Bra!», tenkte den lille gutten. Han likte å lage tallerkener. Og han begynte å lage tallerkener i ulike størrelser og former. Men læreren sa: «Vent! Jeg skal vise dere hvordan det skal gjøres! Og hun viste alle hvordan de skulle lage en dyp tallerken. «Nå kan dere begynne», sa læreren.

Den lille gutten så på lærerens tallerken. Siden så han på sine egne, som han likte mye bedre. Men det sa han ikke. Han bare klemte sammen all leiren til en klump og formet en tallerken lik den læreren hadde laget. Snart lærte den lille gutten å vente, lytte, være oppmerksom og gjøre akkurat det som læreren hadde vist ham.

Snart kunne han ikke lenger gjøre oppgaver på egen hånd.

Den lille guttens familie flyttet til en annen by, og gutten måtte begynne på en annen skole. Denne skolen var enda større enn den forrige, og den lille gutten måtte gå opp en masse trapper og gjennom en lang korridor for å komme til klasserommet sitt.

Allerede på guttens første skoledag sa læreren: «I dag skal dere få tegne og male!»

– «Bra», tenkte den lille gutten og ventet på at læreren skulle fortelle ham hva han skulle gjøre. Men læreren sa ingen ting og gikk rundt og småpratet med barna.

Da hun kom fram til den lille gutten, sa hun:

– Vil ikke du også lage et bilde?
– Jo, sa den lille gutten. – Hva skal jeg gjøre for noe? – Det vet jeg ikke før du har gjort det, sa læreren.
– Hvordan skal jeg lage bildet mitt? spurte gutten.
– Du får gjøre akkurat som du vil, sa læreren.
– Men hvilke farger skal jeg bruke? undret gutten.
– Hvilke farger som helst, svarte læreren.

Den lille gutten begynt å tegne en blomst. Den var rød med grønn stilk.

Og moralen er kjære lesere? Noen tanker?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#indoktrinert #manipulert #bunny #bunnytrash

*historien om gutten er funnet på nettet, ukjent forfatter

27 kommentarer

Siste innlegg