REFLEKSJON OM RASISME.

I dag gjorde jeg en morsom liten oppdagelse. Nemlig klikket jeg meg inn på et innlegg av Torjus Dølo for andre gang, og reaksjonen min etter denne gangen er at dette er en mann likeså meg, som tør å ytre meningene sine. Han gjør det ikke helt på samme måte, han har litt humor i det, samtidig som man skjønner at han mener alvor.

Jeg måtte rett og slett gjengi hele innlegget hans, for det er så sant som det kan bli sagt (iflg. Dølo himself), so here it goes:

«I gamle dager, som ikke er så lenge siden, var definisjonen på rasisme omtrent slik:

«Forestilling om at etnisitet og hudfarge bestemmer menneskers egenskaper og verdi».

I de senere år har rasismedefinisjonen lagt på seg, blitt ganske lubben. Nå er kultur- og religionskritikk inkludert i rasismebegrepet, likeledes det som kalles usynlig rasisme, som ettersom den er usynlig, er vanskelig å påvise.

Lengst går de som mener at alle hvite mennesker er rasister, slik som samfunnsforsker Sandra Fylkesnes, spesialist på kritiske hvithetsstudier.

Sist ute er den svenske hiphopartisten Jason Michael Robinson Diakité, best kjent under navnet Timbuktu. Han mener at begrepet svenske tilstander er rasistisk og han vet hvor det kommer fra: Norge.

Timbuktu ber alle nordmenn øyeblikkelig slutte å bruke dette uttrykket, som han mener henspiller på Sveriges ganske mangfoldige multikultur, og det har han helt rett i. Timbuktu mener altså at situasjonsbeskrivelse i et land må inkluderes i rasismebegrepet.

Vel vel, jeg har alltid ment at svensker er litt dumme, artig å få det bekreftet påny – av Timbuktu…»

Torjus Dølo

Torjus Dølo

Torjus Dølo er en mann som skriver «..litt løst og endra mindre fast». Han er 60 år og har med sin fortellerstil en del på hjertet kan man si.

Dølo har driftet denne bloggen med interessante refleksjoner siden november 2017, altså i hele 4 år, og det er først siste tiden jeg har lagt merke til Torjus-bloggen. En annen morsom oppdagelse er jo at han er bosatt her, i Drammen. Kanskje vi kræsjer på hverandre en dag 😜

Hva tenker dere om at rasismebegrepet stadig blir mer omfattende og at rasismekortet blir dratt opp i tide og utide?Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#torjusdølo #torjusdoelo #torjus #doelo #rasisme #kultur #religion #kritikk #usynligrasisme #meningsytring #ytringer #kritiskehvithetsstudier #hvithetsstudier #timbuktu #multikultur #situasjonsbeskrivelse #fæletilstander #rasismebegrepet #sandrafylkesnes sverige #svensketilstander #drammen #norge #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Eg verte noko oppgitt av alle krenkelseshysterikarane som skal dra rasismekortet. Ein heil haug med idiotar, som ikkje har den fjernaste aning om kva rasisme er. Har dei ikkje saklege argument å koma med, bør dei heller halda kjeft.
      På den andre sida, er det greit at dei opner kjeften, og fjerner all tvil om at dei er idiotar.
      Ein annan ting, er at dei fleste av dei er antisemittar, så dei er verkelege rasistar (rasehaterar).

    2. Drammen??? Husker jeg kom en tur (med bil) til Drammen jernbanestasjon en gang i 1979. Trodde jeg var kommet til Pakistan! Fikk bildøren forsøkt åpnet mens jeg var i fart på parkeringsplassen der av en mest sannsynlig pakistaner som krevde penger. Jeg kom unna med å gi gass, – og dermed spant bakhjulet over foten hans. Han skrek og jamret seg, – men jeg skjøndte ikke hva han forsøkte å rope efter meg. Siden var besøk i Drammen kun begrenset til en avgått brannmester.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg