Overvekt, fedme, vektreduksjon, slanking og obstruktivt søvnapne syndrom (Osas).

Vel 3% av Norges befolkning har søvnapné i forskjellig grad. Det vanligste symptomet er snorking, men det er mer enn det.

Hvis du sliter med søvnapné, er det sannsynlig at du også sliter med vekten. Sytti til åtti prosent av personer med søvnapné er overvektige.

Det er en klar forbindelse mellom overvekt og søvnapné, og den forbindelsen kan fort utløse en ond sirkel. Obstruktiv søvnapné kan forekomme hos personer med normal vekt, men overvekt og fedme er kjente risikofaktorer. Overvekt, særlig rundt magen og halsen, kan utløse OSAS fordi det ekstra vevet tar opp plass og legger mer trykk på luftveiene. Hvis halsens omkrets er mer enn 43 cm (for menn) eller 40 cm (for kvinner), er det sannsynlig at du vil bli rammet av OSAS.

Det motsatte er også sant: Søvnapné kan utløse vektøkning og gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Ubehandlet søvnapné fører til en konstant syklus av forstyrret søvn og oksygenmangel. Dette forstyrrer kroppens normale hormonbalanse og forårsaker stoffskifteendringer som reduserer evnen til å bearbeide mat effektivt, slik at du får lyst på søtsaker og karbohydrater i løpet av dagen. Ubehandlet søvnapné gjør deg også trett, irritabel og nedstemt, noe som gjør selvdisiplinen rundt mat mer utfordrende og trøstemat enda mer tiltalende.

Vekttap kan være et viktig redskap i kampen mot søvnapné. Den amerikanske legeforeningen anbefaler at personer med OSAS bør gå ned i vekt og bruke kontinuerlig luftveisovertrykk (CPAP) som initiell behandling. Forskere har funnet at vektnedgang kan gjøre søvnapneen mindre alvorlig eller også helbrede den. For eksempel fant én studie at når pasienter med mild OSAS mistet 10 prosent av kroppsvekten, kunne alvorlighetsgraden av deres OSAS bli redusert med mer enn 20 prosent.

Å gå ned i vekt er aldri enkelt, og det er vanskeligere hvis ubehandlet søvnapné ødelegger for hormonene og søvnmønsteret. Hvis du får søvnapneen under kontroll, bør dette redusere hormonsvingningene og gi deg mer energi og motivasjon til å følge et slankeprogram. Og straks du begynner å gå ned i vekt, bør du kunne se positive effekter på pusten, søvnen og allmennhelsen.

Søvnapné er en kompleks tilstand med mange forskjellige faktorer som spiller inn. Det er ingen garanti at vekttap vil hjelpe deg med å redusere eller bli kvitt OSAS, men det er større sjanse. Og vekttap vil nesten garantert forbedre allmennhelsen. I tillegg antyder studier at søvnapnéfordelene kan vare, selv om du senere legger på deg noe av vekten igjen.

Jeg har OSAS (Obstruktivt søvn apné syndrom), et ekstremt tilfelle sådan. Leger og sykepleiere var nærmest hysteriske på tallene mine, og ba om opphevet taushetsplikt for å snakke med mine nærmeste pårørende, da de mente jeg ikke skjønte alvoret.

Jeg har også fatique og lavt stoffskifte. Jeg har hatt CPAP mange år, men får ikke til å bruke den da den utløser panikkangst, som konsekvens av min generelle angst.

Nå har jeg tatt av meg cirka 22 kilo, jeg er ikke lengre overvektig, og jeg merker stor helsegevinst, på mange områder.

Venter på ny søvnregistrering, og mener selv at antall pustestopp osv har bedret seg betydelig.

Blir spennende å se, bare Vestre Viken kan få fingeren ut!


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#osas #søvnapne #obstruktivtsøvnapnesyndrom #cpap #søvnregistrering #diett #slanking #overvekt #bmi #vektreduksjon #5:2 #faste #fasting #5:2dietten #overspising #pusteproblemer #pustestopp #kropp #angst #panikkangst #livsstilsykdommer #fedme #livsskvalitet #psykiskhelse #fysiskhelse #mentalhelse #helse #godhelse #helsegevinst #råd #tips #jattillivet ❤️

4 kommentarer
    1. Hei 🙂 jeg har også lavt stoffskifte,syns det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt 😔 har du noen tips til hvordan jeg kan klare det ?:)

      1. Er en del om det i bloggen, nylige blogginnlegg, så burde være lett å finne det. Les innleggene, og ta gjerne kontakt igjen hvis det er noe du lurer på etter å ha lest. Jeg er her.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg