Oss mobbere på blogg.

I dag før jeg stod opp hadde jeg fått en kommentar inn i bloggen her fra en medblogger. En hyggelig melding, og det er jo alltid hyggelig med hyggelige meldinger. Det er bare det at hver gang jeg har fått en hyggelig melding fra den kanten så går det kort tid så poster vedkommende et innlegg i bloggen sin som er det motsatte av hyggelig. Innlegg hvor mine ord blir forvridd og jeg blir fremstilt på en måte som enten gjør meg irritert eller lei meg. Og dette blir gjort for å få bedre lesertall. Slik har det vært noen år nå, og 2023 blir visst ikke noe annerledes. Mang en blogger har følt seg mobbet og forlatt plattformen.

I dag har jeg lyst å skrive litt om mobbing. Det å føle seg mobbet er ingen god følelse. Det å faktisk bli mobbet er ihvertfall ingen god følelse. Men nå er det ikke slik at alle som påberoper seg å bli mobbet faktisk blir mobbet, noen bare føler seg mobbet. Skulle ikke skrevet ordet ‘bare’, for det er ikke bare. Følelsen er reell, og vond. Samtidig er det vondt å bli anklaget for mobbing.

Verre er det når det blir postet tekster på internett der en blir anklaget for mobbing. Haugevis med tekster der en blir omtalt med usannheter, og det blir skrevet at en har intensjoner en ikke har, og en anklages for å hate på og har truet noen. En sitter igjen og undres ‘hva skjedde?

Dette var 2022 her på blogg for meg. Jeg ble anklaget for mobbing i tekster som ble viden spredt i haugevis av temagrupper i sosiale media, temagrupper hvor jeg hadde vært medlem i flere år. Og folk trodde på dette, og stemplet jeg fikk, det må jeg leve med.

Vedkommende postet måneder i ettertid et innlegg der hin ba om unnskyldning for å ha gjort dette mot meg, for å ha gått ut med at jeg var en mobber når det ikke var slik det var. Overskriften var UNNSKYLD med store bokstaver. Men selve innlegget var passé. Intet ble nevnt om at jeg aldri har truet hin. Det var det verste med alt som skjedde den tiden. At noen gikk ut i offentligheten og fortalte at jeg hadde truet. Da boblet følelsene inni meg over. Jeg har aldri whatsoever truet noen!

Jeg har ikke sagt så mye om den saken, etter det innlegget der hin ba om unnskyldning, jeg kommenterte det ikke, jeg følte ikke at det var en oppriktig unnskyldning. Det var heller ikke et innlegg som folk fikk med seg, det ble ikke postet i alle disse temagruppene som jeg ble uthengt i. Tvert imot så delte ikke vedkommende innlegget i det hele tatt, bare postet det og lot det være med det, som om ingenting hadde skjedd. Nå har vedkommende gått videre og omtaler en annen som hin visstnok blir mobbet av. Med de konsekvenser det får. Enda er jeg omtalt som mobber i barnevernsgrupper, grupper som handler om rus og psykiatri og så videre på grunn av dette. Grupper som skulle være et sted for meg å ha dialog med mennesker som har hatt en lignende oppvekst som meg, gått gjennom liknende ting som meg. Hjelp til selvhjelp-grupper, vi snakker psykisk helse.

Dette ble en slitsom greie med bloggen siste halvår av 2022. Det at jeg hadde tre bloggere og et insekt etter meg konstant. Den som har holdt på lengst har holdt på noen år nå, og jeg har skjønt hvorfor vedkommende holder på slik, og alltid håpet at det skal gi seg. Det hele startet med at Bunny inntok førsteplassen på Topplisten den gang. Med sinnsyke lesertall. 100 000 på et døgn. Det gikk ikke mange timene før det kom et innlegg på blogg.no om den fæle rasisten Bunny. Og slik har det vært siden den gang. Ord som aldri tas tilbake, men som dukker opp hver gang noen gjør et søk på meg.

Siste tiden i 2022 har jeg brukt energi på å overse og ignorere. Bare få dager før julaften fikk jeg beskjed om at jeg var omtalt igjen, der ble det sagt at jeg ønsker å forby mennesker. Når folk ikke greier å skille mellom en ideologi og mennesker, så er det noe fundamentalt galt. At jeg ønsker å forby en ideologi, helt klart, men å bli omtalt på en måte som gjør at jeg blir fremstilt som en menneskehater, det er vondt. Det er ikke greit.

Når første dag i 2023 starter med en tildekket beskjed fra nevnte medblogger om at dette vil fortsette. Da tenker jeg at noen der ute skjønner hvorfor jeg pauser fra bloggen. Hele romjulen gjorde jeg alt annet enn noe som hadde med blogging å gjøre. Så lenge jeg eksisterer her inne så vil altså noen medbloggere omtale meg på en måte som ikke er meg. Så mye tid og energi som jeg bruker på å belyse farlige ideologier, demonstrasjonene jeg har vært med på, brev jeg har skrevet, innsamlinger til veldedighet jeg har bedrevet, lange innlegg om mental helse, min aktivisme for amnesty, medlemskap i noah, fadderbarn i afrika, små engler og kaniner jeg har sendt landet rundt (og til utland) for å spre litt glede, markeringer jeg har vært med på, fakkeltog. Jeg prøver å gjøre gode ting. Blogge. Og hva gir disse folkene meg? De deler innlegg om hvor fæl jeg er, ikke med sannhet, men med fremstillinger, og i kommentarfeltene roper fansen «hurra» og gleder seg til det neste kommer.

Så da er det bare å ønske velkommen til 2023 og det gode hatet. Jeg tenker å starte året med mobbing. Vise dere som er innom Bunny, hva mobbing er, for mobbing burde tas på alvor. Aktiv og passiv mobbing, for passiv mobbing er like ille.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#mobbing #bunny #bunnytrash

36 kommentarer
    1. Mobbing er ikke greit! Viktig at du belyser temaet og sier ifra! La oss heller fremsnakke hverandre, og det synes jeg at du er godt på! Du fremhever andre bloggere og så videre. Fortsett med det! 🙂 Der er du et flott forbilde!

    2. Mobbing er ikke bra 🙁 Ikke i det hele tatt – verken aktiv eller passiv. Jeg har nok ikke fulgt med nok til at jeg har fått med disse innleggene .. men det som er helt sikkert, er at det ikke skal være slik i det hele tatt. Framsnakking er så bra – og det gjør du – framsnakker på en positiv måte. Tusen takk for det 🙂

      1. Så mye som det har vært om og rundt dette og mtp hvor mange bloggere som er innom og kommenterer i nettopp disse bloggene så synes jeg det er rart at så mange bloggere ikke får med seg. Men man kan ikke få med seg alt. Takk for at du har fått med deg noe av det jeg bedriver, og takk for at du anser det som positivt. Det ble jeg glad for å få tilbakemelding om 🥰

    3. Jeg får med meg mye, det skal sies da… Og jeg følger med på det jeg rekker… og hadde jo flaks hos deg i julekalender og fikk brev i posten og engelen henger på nøkkelknippet mitt men ingen flax på skrapeloddet 🙂 Du er en raus person i mine øyne.

    4. Mobbing er ikke greit, og det er flott at du forteller om hvordan det har vært for deg. Liker bloggen og temaer du tar opp og belyser på en saklig måte. Flere ganger skulle jeg kommentere blant annet på den flotte julekalenderen. Da fikk jeg bare feilmelding. Du gjorde en fantastisk jobb. Godt med pause i romjula, man må lade batteriene en gang i blant. God nyttår til deg og snuppen din og jentene.

      1. Takk! Det er så kjedelig med feilmelding og Bad Request når en skal kommentere på blogg. Ser ikke ut til at de noengang får fikset det helt. Fint at du liker Bunny-bloggen og takk for tilbakemeldinger. Godt Nyttår Eva 🥰

    5. Jeg får ikke med meg alt, men har sett en del og jeg liker det ikke. Mobbing er absolutt ikke bra, og hvorfor må vi være slemme med hverandre? 🤔❤️

      1. Ingen mennesker er vel hundre prosent god, det er litt ondskap i oss alle, tabben min her har jo utelukkende vært at jeg har kommet med kraftige sleivspark tilbake til disse. Jeg vet ærlig talt ikke hvilken metode som er best. Å vende andre kinnet til eller slå tilbake har vist seg like lite effektivt. Når nå beskjeden er at dette kommer til å vedvare ut 2023 også, så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal håndtere det. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg PRØVER i det minste være god, selv om jeg mislykkes noen ganger. Du får komme innom meg oftere å påvirke meg, for du har virkelig sånn god aura rundt deg merker jeg 🥰

        1. Oi, det var hyggelig sagt. 🥰

          Nei, ingen av oss er bare gode, men vi kan jo prøve å være det ihvertfall 😘
          Det hender jeg har lyst til å være slem, men det er bare på gubben når han kverulerer og provoserer meg 🙈
          Jeg vet ikke hvilken metode som er best, men å ikke kommentere, svare eller skrive innlegg hvor andre forstår, eller tror vi forstår hvem man mener eller tenker på, er vel første del tenker jeg.

          Skjønner ikke hvorfor ting skal fortsetter heller…er da mye annet å skrive om hvis man vil til toppen uten å “misbruke” andre? 🤔

          Liker at du framsnakker andre, og det er du god på.❤️

          Tusen takk for veldig koselig pakke i posten i dag 🥰

    6. Det var nu som svarte hvor ille plaga du skulle være med sånne forbainna…døgenikka (av manko på ord som dekker en sånn bedrita oppførsel fra folk) Kan ikkje gjøre anna enn å sende deg haugevis av gode tanka og positive energia og håpe at et mirakel kan skje på dine vegne ❤️

      1. Nå er heldigvis ikke dette normal adferd blant folk flest, men faktisk, utrolig nok en greie disse har som «konsept» på blogg, å «harselere» andre. Og det skal med det liksom være greit? Det som er synd er at publikum liker det, det gir tydeligvis noen klikk ekstra siden konseptet vedvarer. Takk for god energi og gode ord 🥰

    7. Mobbing er ikke greit. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen – man kan kommentere på sak, ikke person – og utenom det så gjelder regelen at har man ikke noe hyggelig å si, så skal man ikke si det. Helt unødvendig å lage krig på blogg – blogg skal være on spot, nyttig, lærerikt, og også når det passer koselig og hyggelig. Altså – her kommer en klem fra meg. 🙂

      1. Det er som jeg skrev til noen andre i kommentarfeltet, disse har dette som konsept, den enes konsept er å påberope seg å bli mobbet, den andre mobber og kaller det harselering og satire, alt ettersom. De ser jo at det trekker litt lesere, og da fortsetter det. Leserne/kommentatorene i disse bloggene er jo da passive mobbere? Eller? Jeg forlanger ikke, eller ingen kan forlange at alle blogger bare skal være koseblogger, men å «harselere» de samme om og om igjen i måneder og år, det synes jeg er drøyt, og da mener jeg at man kan si at man blir mobbet og uthengt, det er ikke «bare» en følelse, det er et faktum. Takk for klem, jeg liker klemmer jeg 🥰

    8. Jeg (tror) jeg har vært ganske tydelig på mine tanker om deg og bloggen. Dessverre er jo de fleste av oss skrudd sammen sånn at det skal mange gode ord til, for å veie opp for de ordene som gjør vondt.

      Gode tanker og en klem til bitteliten trøst. Sjøl tasser jeg ut i det nye året med en liten Bunny-engel for lykke på nøkkelknippet ❤️

    9. Mobbing er IKKE greit. Starter faktisk i barnehagen, pga. misunnelse. Det har vi fått erfare. En daglig kamp gjennom barneskolen for at barnet skal orke å opp. Gikk jo bra for oss, men 8 års daglig kamp og motivasjon slet. Men det ga også et solid fellesskap mellom mor og barn. Som er godt forankret selv om barnet for lengst er godt voksen og litt til.
      Er så lett å si:” hev deg over det”. Nei, det gnager natt og dag, i våken tilstand og i drømme for den som blir utsatt for det.
      Viktig å være åpen om at det skjer. Tenker og håper vi som voksne blogglesere klare å tenke selv og ikke følge etter mobberen og mobbeutsagnene.
      Ønsker deg et flott nytt år.

      1. Oi, jeg blir digget 😳 nå ble jeg litt ille berørt, haha.. mobbing som et eget konsept på blogg synes jeg heller ikke er ok, uanstendig om man kaller det satire, harselering eller whatever.. problemet er meget synlig, underlig nok er det at de som følger disse bloggene sier dem ikke ser det, samtidig som dem skriker etter mer i kommentarfeltene og gir masse klikk på slike innlegg. Jeg er veldig forundret over akkurat dét da blogg i dag i hovedsak er godt voksne mennesker, gjerne foreldre og besteforeldre.

        1. Det er vel en grunn til at den yngre garden sier at min generasjon og eldre er de som ikke eier hverken nettvett eller folkeskikk på nett. De har nok ganske rett i det, dessverre..

          1. Ja, det er noe vår generasjon ikke har forstått. Jeg har selv måtte legge om hjernen min til å skjønne at det er mennesker bak tastaturene. Jeg har tidvis vært ganske utidig selv. Fikk pc og sosiale media i 2007, og den gang hadde jeg ingen sperrer, eller filter. Uffameg.. i dag vil jeg heller prøve å belyse hvor feil mange av oss tråkker her inne. Ikke at jeg ikke gjør feil lengre, men samtidig har man den siden der man leter med lys og lykter etter noe å ta andre på, og når man leter finner man alltids noe. Det synes jeg også er en utidig greie, å alltid ilegge noen de verdte intensjoner, og henge andre ut etter egne feiltolkninger. Jeg har i et par år hatt dette insektet etter meg, og jeg kan med hundre prosent sikkerhet si at hvis jeg foreksempel redder noen fra drukningsdøden (hvilket jeg har) så vil vedkommende greie å komme med en vinkling som stiller meg i dårlig lys. Hatet fra den kanten er til å ta og føle på, og jeg skjønner veldig godt at vedkommende velger å være anonym, for makan til nettroll har jeg ikke opplevd før, etter passerte 12 år på blogg.

            1. Jeg blir bare utrolig matt av sånt. Jeg skjønner ikke at de gidder, men trøst deg med at du er veldig viktig for de da. Det er noe med ordtaket at “når misunnelsen er sterkere enn kjønnsdrifta..” og “assuption is the mother of all fuck ups..”

              Bak det skrevne ordet er det ingen som nødvendigvis ser ironien eller humoren som kanskje noen forsøker å formidle. Skriftspråk er ikke alltid gunstig i en diskusjon. Hadde jeg vært uenig med deg i en diskusjon ansikt til ansikt og ledd og sagt “tosk!” garanterer jeg at du ville skjønt at det ikke var ment som noe vondt, men hvis jeg skriver det, ville det ikke være like lett å forstå..

              1. Tosk er ganske vanlig å si der jeg kommer fra, og hestkuk er et kompliment, myggpikk derimot.. enkelte ting leser man lett er vondt ment, som foreksempel sammenligninger med massemordere og beskyldninger om menneskehat. Uttalelser som er direkte usanne som er hentet fra det blå. Men det er noe med, som jeg har nevnt andre steder i kommentarfeltet her, når andre bloggere og lesere heier på dette, så fortsetter det, for da oppfattes det som om at dette er noe publikum vil ha. Tohundre klikk ekstra. Det blir som i skolegården der alle ser på hvordan Even og Synnøve lider seg gjennom dagene når Helge og Sylvia spenner bein på dem og kaller dem ting. Når ingen sier noe eller aldri setter foten ned, så skjønner ikke Helge og Sylvia at dette er helt feil. De tror faktisk de er tøffe og kule som har den makten over andres liv.

                1. Det å unnlate å si fra at dette ikke er greit, kan tolkes som stilletiende samtykke. Det er noe godt med de som tar tydelig stilling og sier fra i tydelige ordelag at det ikke er greit å behandle medbloggere på en slik måte. Det er ingen ok måte å skaffe leserklikk på..

                  1. Mange synes det er greit fordi det er et «konsept», leser jeg. Og da kalles det for «harselering» eller «satire». Jeg vil påstå at å bli utsatt for dette konseptet blir slitsomt etter det har pågått et par år. Vi vet jo alle hvorfor Kokken forlot oss.. jeg ihvertfall, skjønner det veldig godt.

    10. Mobbing er ikke greit! -et veldig stort utropstegn! Mobbing er forferdelig.
      Jeg tror at mange opplever hva som føles som mobbing, forskjellig. Nettopp fordi vi er forskjellige. De ordene jeg synes gjør vondt, er det ikke sikkert at du ville ha reagert spesielt på, f.eks. Men det som er sikkert, er at erting over lengre tid, gjentagende erting, dèt er mobbing. Kall det satire eller “skrå blikk”, gjentagende hakking over tid, kan så absolutt føles som mobbing.
      Jeg er i alle fall ingen heiagjeng i noens kommentarfelt, bortsett fra i dette kommentarfeltet.

      1. Nei, det er bra. Jeg har ikke sett deg juble i det kommentarfeltet. Blir litt oppgitt over enkelte som tror at man ikke leser hverandres kommentarer i hverandres kommentarfelt. Det er i kommentarfeltene en lærer mest om andre bloggere, i all hovedsak er det bare bloggere som kommenterer på blogg. Kan ha fire sidevisninger på et innlegg og få to kommentarer. To bloggere, og da er man heldig om man får to kommentarer, for bloggere kommenterer helst ikke når innlegg er enten lange, dype eller inneholder en viss grad av alvor og seriøsitet, hehe.. men klikke på mobbeinnlegg gjør vi, selv om det påstås noe annet. Antall sidevisninger ser man jo på topplisten, to pluss to er fire.

    11. Noen har hakk i plata og det er ikkje deg!
      Har også fått hyggelige kommentarer fra den kanten noe som eg oppfatter som smisk, eg faller ikkje for smisk!
      Noen kan bare ha “suksess” ved å bruke andre mennesker negativt og du er den uheldige….Da samles likesinnede sammen og “Heier” – Forkastelig kleint!
      Mobbing er så absolutt ikkje greit – Blir man stemplet for noe man ikkje er, er det vanskelig å bli kvitt. Da er det viktig at me som har et annet syn på saken (<–Deg altså) må gå inn for å overdøve det der vrøvlet fra den syrlige kanten litt nord på vestlandet…Kjenner at eg gidder ikkje et nytt år med urovekkende overskrifter med mål om å henge ut andre.

      Selv om det kanskje ikkje hjelper på situasjone så har du mange som er glad i deg Bunny!
      Go`klem Vibbe 😀

      1. «Hakk i plata», joda jeg ser overskriftene. Jeg sympatiserer, for der påstås det å ha kommet ut av det, nytt og bedre liv og bla bla. Det håper jeg virkelig, men for meg ser det ut som en vond sirkel, at vedkommende aldri kommer ut av det. Men sånn ellers så har jeg ikke stor medfølelse, for jeg tror ikke på halvparten etter det jeg opplevde alle de månedene i fjor. Har spesielt et kvinnfolk hengende på meg, en av vedkommedes faste lesere og venninne, som har bombet meg meg med ubehageligheter for alt det fæle jeg har gjort. Dette med at jeg skal ha truet, det er ikke moro å ha på seg i det hele tatt, og det er fjorårets største løgn på blogg! Men må sies at det er mer slitsomt med vedkommende som bor litt mer nærliggende meg, fikk melding derfra i går, og jeg skjønner jo hva det betyr, for det samme skjer hver gang, da ser jeg ikke poenget med å avslutte meldingen med å skrive «Godt Nyttår Bunny». Takk Vibbe 🥰 klem

    12. Kjære Bunny/ Roger. Takk for at du tar opp dette med mobbing. Jeg har lest bloggen din i en periode og har jo fått med meg en del av andre sine ting og tang. Jeg håper virkelig ikke at jeg har havnet i den gruppa so mobbere går under, for er det noe jeg hater så er det mobbing. Jeg mister respekten for den bloggeren, og helt ærlig, jeg driter i hvor forferdelig den bloggeren har hatt det igjennom livet når man da ender opp med å bli en mobber

      Takk uansett og klem fra Jæren

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg