Øret mitt..

Nå har jeg i en uke hørt mono, ikke stereo.. jeg ble forkjøla forrige uke og da skjedde noe med mitt venstre øre. Som om det er blitt dytta noe inn der for å blokkere, men det er ingenting der, det bare føles slik, og jeg hører ingenting der.

Må sies at jeg er født med øreproblemer, hull i trommehinnene. Jeg hadde kronisk ørebetennelse fra jeg ble født til jeg var 24 år. Alle de årene ble jeg operert gjentatte ganger og hadde så mange sykehusopphold på grunn av dette hvor jeg ble operert nesten like mange ganger. En gang skar de av meg ørene for å gjennomføre en litt spesiell operasjon de mente ville hjelpe, men aldri hjalp det.

Jeg vokste opp snørrete, ikke bare snørr ut nesa, men ut ørene også. Tykk grønn geleaktig væske ut ørene, som snørr, bare at det som kom ut ørene var meget illeluktende også i tillegg.

Mellom operasjonene var jeg hjemme, fikk ikke sove om nettene, gikk med skjerf tullet rundt hodet og skreik i fortvilelse og smerter. Det er tankevekkende å sitte her hundre år etterpå og huske denne fortvilelsen, i den forstand at en gjenopplever det, så sterkt var det.

24 år var jeg da jeg opererte ørene og hadde en sådan vellykket operasjon hvor jeg ble kvitt smerter, den grønne guffa, og alle andre plager som har vært. Men hørselen kunne de ikke gjøre noe med, den var sterkt nedsatt og jeg fikk høreapparater. Den gang var apparatene store stygge klosser som var meget uanvendelige for en som alltid var på farten. Mer bryderi enn nytte, jeg brukte dem ikke.

Jeg omtaler operasjonen da jeg var 24 som vellykket, for det var første gang jeg fikk fred over tid. I en årrekke var alt problemfritt. Sterkt nedsatt hørsel gikk fra en byrde til en oppgave som skulle løses. Ved å se på folk når de prater har jeg ikke hatt problemer med kommunikasjon før påbud av masker under pandemien. Da ble det vanskelig, ikke kunne man være nært så jeg kunne høre, og ikke kunne jeg lese munn. Så jeg slutta snakke med folk, slutta å lytte.

Etter en del år «sluttet» operasjonen å virke på det ene øret, og jeg ble nyoperert. Nå er det vel det andre øret som skal til pers, det gjenstår å se. Først må jeg til fastlege, og så må jeg henvises videre og videre, og mellom hvert ledd er det uker og måneder. Helt teit. Harstad hvor jeg kommer fra var det innført i protokollene at mine problemer er så omfattende at jeg kunne ta direkte kontakt. Men ikke her hvor man må betale for hvert ledd som ikke gjør annet enn å henvise videre, så må en selv gå med problemet 1-2 år etter det oppsto.. får håpe det ikke oppstår smerter dom det bruker, for da blir det crazy bunny.

Og dere, snakk litt høyt hvis dere skulle være så beæret og heldige og treffe på meg 🥰


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#øre #trommhinne #hørsel #bunnytrash

20 kommentarer
    1. Jeg husker min far som var både døv og blind og vi måtte snakke høyt til han slik at han hørte oss. Jeg kan ikke huske at han har vært på noe behandling før vi blir eldre og fikk råd til å ta han med til spesialister, i hvert fall for synet, men det var for sent.
      Jeg ser at du har vært veldig tålmodig og det er trist å ha en slik oppveksten med så mye smerter.
      Lykke til videre.

      1. Det går seg til, er vant til dette, bare synes det er så utrolig dumt med alle disse unødvendige leddene en må gjennom og betale for, som da også medfører en enorm ventetid, som også kan være ødeleggende og forverrende for det en trenger hjelp til å få gjort bra igjen. Men takk 🌹

    2. Uff kjip å ha vært så plaget av dette da med operasjoner på operasjoner som ikke er vellykket 😢

      Treffer jeg deg en gang så skal jeg snakke høyt i promice ❤

      1. Bare ikke skrike da, dette med hørselshemninger er en merkelig greie, for jeg har noe som gjør at mørke toner (gjerne menn) hører jeg veldig dårlig, mens noen toner, høye/lyse/skarpe (kvinner) kan jeg høre ekstra godt. Så mens jeg sliter med å høre enkelte mennesker, så kan andre rive av meg ørene. Når jeg nå hører bare på ett øre vet jeg ikke hvordan dette vil bli 😂

    3. Huff-a-læll, håper virkelig at ting ordner seg raskt og smertefritt! At dine øre- og høreproblemer fikses sånn at du slipper å være crazy bunny! 💖

          1. Ofte ja, men jeg har erfaring med det motsatte, det å ta tiden til hjelp i forhold til å vente på medisinsk behandling og lignende.. det er ikke bra.

    4. Det er vanskeleg å finne ord i ei sådan sak, men har stor medkjendsle 🤗 med deg.
      Vonar det retter seg av seg sjølv, men ynskjer deg lykke til med kanossagangen.

      Om me har verdas beste (tvilsamt), så har me definitivt ikkje verdas enklaste helsevesen.

      1. Nei, her er for mye omveier i systemet som er unødvendig, men jeg har et håp om å bli prioritert da jeg har veldig mange bekjente innad dette vrangslåtte systemet.

      1. Nei, jeg fikk nye høreapparater for 4-5 år siden. Slike små som nesten ikke vises, som man kan koble til apper og alt mulig, skulle visst koste flere titalls tusen, visstnok skulle de være vanntette også, men på sommeren tok de inn svette og batteriene irret.. så var det inn på sykehuset hørselssentralen, og fikk byttet, og da var det noe galt igjen, også på igjen.. dette var tre-fire ganger og på to år fikk jeg aldri noe som fungerte.. så det der gadd jeg ikke mer. Jeg har høreapparat og utstyr for enorme summer, som ikke fungerer. Så mye for moderne high-tech 😂

        1. Ja, det er nesten mer styr med høreapparater enn uten! Jeg må jo bruke disse på grunn av jobben! For jeg får jo med meg mer som blir sagt, helt klart, …men det er mye ulemper med disse altså!
          Og den appen får ikke jeg til – blir for mye å dille med! Skulle vært forsket i mye
          mer dette. Det er litt for smått og litt for komplisert, gamle mennesker greiier jo ikke bytte batterier engang..

          1. Nei, stefaren min bruker de store brune klumpene som jeg selv hadde for 20 år siden og slike vil jeg IKKE ha 😂 jeg gidder ikke mer uansett, kan jo ikke bruke de jeg har når det regner, når det er sommer når jeg svetter, ikke kan jeg eventuelt trene med dem (jeg brukte gå på tredemølle en tid, haha), ikke kan jeg bruke dem når det snør.. hadde det ikke vært for at jeg hele tiden får defekte så hadde de faktisk vært geniale, masse bra innstillinger, ekstrautstyr, kunne koble dem til Spotify og spille musikk osv, har en penn jeg kan sikte på personer på andre siden av gata og høre hva dem sier, rene James Bond-opplegget, men tar inn vann og irrer.. 😰😕

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg