Når sant skal sies om livet.. vær ærlig!

Heisann dere! Nå har vi vært noen dager her i vårt kjære Alanya i Tyrkia. Da vi reiste nedover stod det på værappen at det skulle tordne, lyne og regne de fem første dagene faktisk, hvilket ikke var å anse som oppløftende iht den første reisen tilbake hit på nesten tre år. Men den værappen kan ta seg ei bolle, for her har det bare vært helt nydelig vær, sol og perfekt temperatur. Det ble rutine med en gang og først innta en lett frokost her på «hotellet», for så å dra til stranden og vårt stamsted «Sea Garden», slikke litt sol, bade, drikke Strawberry Frozen Daiquiris og bare nyte. Det var ikke før sent i går kveld at regnet kom, til stor glede for våre kurdiske venner.

Yupp, så nå er det overskyet her, hører det tordner i utkanten, men jeg gråter ikke. Vi har venner som danser i regnet. Det har seg slik at her bruker bare å regne litt i juni, så kommer det ikke mer regn før i februar. Så jeg skjønner de som bor her, og jeg gleder meg heller med dem, enn å sutre fordi jeg selv helst vil ha sol. Snuppen min skal uansett på massasjeinstitutt nå, og jeg benytter anledningen til å dele et lite blogginnlegg.

På flyet nedover leste jeg nemlig boken til Vivian Brosvik, mange kjenner henne som dama bak bloggen «Mammapåhjul». Fra den dagen jeg begynte å lese bloggen til Vivian har jeg sagt at jeg skulle gjerne sett at hun fikk publisert sin historie i bokformat. Hun skriver så fint, hun er god med ordene og greier så utrolig bra å formidle følelser med sine ord. Når man leser «Mammapåhjul» så ler man, man gråter, blir rystet og irritert, sint og glad. Noen ganger når hun forteller om sin ektemann, finnmarkingen, så blir det helt hysterisk. I love it!

Men altså, nå er det slik at Vivian har fått utgitt sin bok «Livet er ikke over før det er over», og først vil jeg si at jeg skulle ønske at jeg hadde fått tilsendt utkastet for boken før den ble trykket. Korrektur og redigering kunne gjort denne boken helt perfekt. Selv blir jeg forstyrret av dobbeltrykkede ord og ord uten mellomrom og slike «småfeil» som kunne vært unngått. Heldigvis ble det ikke for mange av disse småfeilene i boken til Vivian, men det er nok av dem. Heldigvis lander hun inn hele boka med god fortellerevne. Et lett forståelig og tydelig språk, og ikke minst er historien bra, Vivian har opplevd en del, og de valgene hun har gjort på hva hun vil fortelle fra livet sitt i boken sin, er gode valg som gjør denne lille boken veldig verdt å lese.

Egentlig burde denne boken bli lest av enhver, for det Vivian tar opp om alt rundt sykdommen ALS, ikke selve sykdommen, men det rundt, systemet, hvordan samfunnet håndterer og behandler henne og likesinnede, det burde få langt mer oppmerksomhet. Noen må ta tak her, at det ikke har raknet mer for henne og denne finnmarkingen hennes enn det har, det er faktisk bemerkelsesverdig.

Ellers må jeg si at ærligheten i boka er herlig, Vivian forteller om oppveksten sin, forelskelsene, nedturene og oppturene. Noe av dette er mildt sagt noen heftige smeller. Noen sjokk kan man si. Vivian tok også opp noe som jeg synes var veldig bra, sitt personlige møte med islam. Hun nevner ikke islam, men den som er bevisst skjønner at her snakker vi om en ukultur som har sitt opphav og utspring fra islam. Noen må snakke om disse tingene, og det var så bra at Vivian gjorde det. Kred!!

Boken fenger, blir ikke kjedelig, så da blir det slik at man leser den i ett, fra begynnelse til slutt. Så da er konklusjonen at dette er en bra bok. Opplevelsene på godt og vondt kommer etter tur. Ungdommelig fortalt helt fram til det punktet i boka der hun endrer pronomen og slutter å omtale seg som jenta, men heller skriver «meg» og «jeg». Plutselig blir dette bråvoksent. Det er mye kjærlighet i boka også, uten klisjeer, Vivians forelskelser legger hun ikke skjul på, men vi kan alle være superglad på hennes vegne at hun traff på denne finnmarkingen. Det er uber superduper dritkult! Heads up til han, og til deg Vivian, dette var bra jobba – og tusen takk for at du deler!!

Folkens, les boka – den gir viktige budskap og økt medmenneskelig forståelse!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#vivianbrosvik #mammapåhjul #liveterikkeoverførdeterover #bok #bunny #bunnytrash

22 kommentarer

Siste innlegg