Når kyrne slutter å rape.

Noe som er helt sikkert og vedtatt er at kjøttproduksjon skal bort. I laboratorier (Bill Gates) jobbes det med å lage syntetisk kjøtt. Og insekter skal også innføres i våre matprodukter.

Et tema jeg ikke har så mye peiling på, men jeg leser stadig om, er at storfe slipper ut store mengder metangass. I går leste jeg at i 2021 sto metangass for 5,3 millioner tonn norske CO2-ekvivalenter, eller rundt 10 prosent av norske klimagass-utslipp. Og at kyrne får skylda for utslippene og en potensiell klimakrise.

Jeg har ingen anelse hvor stor eller liten andel av disse utslippene kyrne faktisk står for, men skyld skal de ha, og tiltak iverksettes. Så nå kommer det mer om i media om et nytt fôrtilskudd som de har begynt å gi kyrne. Fôrtilskuddet kalles boaver, og dette benyttes på 3 av gårdene som leverer til Q-klimamelk. På kartongen hevder Q at for hver ku som spiser dette tilskuddet i fôret, reduseres utslippene med 1 tonn Co2-ekvivalenter per år.

Det tilsettes en kvart teskje boaver i grovforet til kua, og det bidrar visstnok til at metanet i større grad brytes ned i tarmen til kua, og da holdes inne i kua, altså kua raper mindre, og slipper dermed ut mindre gass. Direktør for Q’s produkter vurderer å innføre dette i flere produkter hvis forbrukerne viser at de foretrekker dette de kaller «klimamelk».

Hva dette egentlig gjør ellers med kua vet vi lite om?! Og hva disse stoffene gjør med melka ellers finner jeg ikke mange svar på. Hva det i lengden vil si for forbrukerne av melk, altså i hovedsak barn, det finner man ikke mye om. Det vi blir fortalt er at det har blitt gjort forsøk med dette fôrtilskuddet på gårder i hele verden. Det siste forsøket ble testet ut i 2022 på 20 000 kyr fordelt på 158 gårder. Og nå langt under et år etter får vi altså melk fra slike kyr. Og folk kaster seg på «klimamelk», som helt sikkert blir superpopulært!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kyr #melk #boaver #klimamelk #klimakrise #bunnytrash #bunny

18 kommentarer
    1. Lurte i grunnen på om dette var en spøk da eg så det på “nyheten”….Drikker havremelk eg da…
      I mitt hode, om ei ku ikkje fiser eller raper, så vil det på et tidspunkt si PANG!

      Lag deg en klimavennlig dag 🙂
      Klem 😀

    2. Jeg er veldig glad i melk og drikker det omtrent hver dag – klimamelk derimot – det har jeg tenkt til å holde meg langt unna… Skulle ønske folk kunne lære seg å spille mer på lag med naturen istedefor å hele tiden skulle klusse med den… If it aint broke, don’t fix it! Det greiene de skal gi til kuene – hvilken innvirkning har det på kua som et levende dyr, på kjøttet, på melka, på naturen rundt – dessuten, hvilke innvirkning vil det eventuelt ha på oss mennesker? Over hvor lang tid er det testet? Jeg har mange spørsmål om dette og jeg personlig har mine tvil om hvor bra/sunt det egentlig er…

      1. Jeg satt akkurat og lurte på om dette tilskuddet også gis til gravide kuer og kuer med kalver? Hva vil dette da si for amming og kalver? Føler dette er mer business enn noe annet, skummelt synes jeg…

    3. Ser at kemikaliet som blir tilsatt er basert på nitrat noe man også tilsetter dieselbiler for å kalle de klimavennlige, kua har en mage hvor bakterier omdanner vegetabilsk næring til proteiner hvor selve bakterienes protein blir byggestener for kjøtt og melk , hvordan urea hjelper på prosessen må man spørre en biokemiker

    4. Det må jo være andre tiltak som er VIKTIGERE, andre utslipp man må kunne kutte ned på, enn prompene til kuene. Jeg foretrekker en vindmølle på hvert gatehjørne enn at det skal tulles med prompen til kuene…

    5. Typisk. Drit i andre levende vesen, så lenge VI slipper å forholde oss. Dette er bare enda et ødeleggende utslag av symbolpolitikk, og den melkekartongen skal jeg ikke engang ta i! La folk og fe ha prompefest – vi veit i alle fall at det ikke er sunt å holde på dem!

        1. 😄. Jeg er et luksusdyr når jeg kan, så jeg kjøper helst melk fra gård. Lys gul & full av fett, smaker fortreffelig og penga rett i lomma til produsent 💚. Ellers gjelder Rørosmelk 😉.

    6. Hva det ev. måtte gjøre med mennesker, anser jeg faktisk for å ha underordnet betydning vs. hva det ev. måtte føre til for kuene. Siden faenskapen er menneskeskapt, -liksom all annen faenskap på denne planeten, er det bare ikke mer enn rett og rimelig at det ev. var vi som fikk ‘smellen’. Men slik rettferd- og rimelighet er selvsagt utenfor denne artens fatteevne, da vi lever i den vrangforestilling at vi har eierskap på planeten, og at våre liv derav er overordnet de øvrige arters..
      – Ellers er jeg så forbannet lei av at Bill Gates’ brøyter seg frem på allverdens arenaer som den fake humanitæren over alle humanitærer han åpenbart er! Jeg går faktisk løs på insektsbufeten før jeg rører noe som har tilknytning til den mannen, -og det burde jo vitterlig si det meste..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg