Nå skal vi redde pårørendesenteret – regjeringen vil ikke!

Jeg leste nettopp en artikkel om Else Kåss Furuseth som lenge har vært pådriver for åpenhet rundt mental helse. Hun har delt sine egne livserfaringer rundt det at moren og broren har tatt selvmord, og hun har satt psykisk helse på dagsorden gjennom tv-serier. Slik starter artikkelen, og videre fortelles det at Else Kåss Furuseth har opprettet en spleis for Pårørendesentret. De er nemlig i ferd med å gå konkurs etter det hun omtaler som «sjokk-kutt» i statsbudsjettet.

Jeg blir så frustrert av slike saker som sette, hvor myndighetene, yrkespolitikere, storting og regjering ustanselig forteller at de driter i oss. De driter i folks helse. Et par tre år med pandemi og restriksjoner, vaksinepress og denslags. Uttalelser om at det er en borgerplikt å la seg injisere med eksperimentelle vaksiner som en dugnad for å redde de eldre og svake. Er ikke disse løgnene utrolig gjennomskuelige når både de eldre og helsen til folket i det store og hele tatt ellers er noe de gir flatt faen i?

For å redde Pårørendesenteret har Else Kåss Furuseth opprettet en Spleis der alle pengene som samles inn uavkortet går til drift av Stiftelsen Pårørendesenteret. Og det er bra, flott jobba Else. Jeg har virkelig respekt for hvordan enkelt står på i saker dem brenner for, og hvilken betydning det har for andre. Jeg vil veldig gjerne være med på spleisen!

Men det jeg reagerer på her er hvordan vi, folket i samfunnet nå skal betale alt. Det opprettes Spleis hele tiden for et eller annet senter, for noen som trenger økonomisk støtte for å ha tak over hodet, mat i kjøleskapet, strøm, whatever. Det er helt horribelt. Og folk bidrar til Spleis, og det er også bra. Men det er da ikke slik det skal være!! Da jeg så Else Kåss Furuseths Spleis var min umiddelbare reaksjon å bidra selv. Så stanset jeg desverre. Fordi for hver måned ser jeg noe som skremmer meg. Bare til eksempel. Jeg har boliglån, fra årets start til nå må jeg betale 2000 kroner mer i måneden på dette. Jeg er uføre, og jeg fikk en skattesmell på 1345 kroner. Ikke mye vil noen si, men da er man ignorant på hva uføretrygd innebærer. Matutgiftene her har også gått opp, strøm og så videre. Dette er første baksmellen på skatten jeg har fått hele mitt liv, og det skjer som uføre!! Hvor lite mener regjeringen at uføre skal ha å leve av?

Mot slutten av fjoråret var budsjettet slik at det gikk mot å ikke ha betalingsevne til de faktiske faste utgifter. Så løste det seg med en lur investering, men nå går det i den retningen igjen. Raskt som faen. Det meldes om ytterligere heving på rentene, altså boliglånet mitt vil bli enda dyrere. Det er så bittert langt inn i helvete psykt hva de styrende makter driver med. Men jeg har jo sett dette komme. Skrevet om dette «under pandemien», at det hele har en sammenheng, her er en tydelig rød tråd mellom pandemi og alt som har skjedd etterpå, og som skjer videre fremover. Så det er ikke slik at jeg er sjokkert.

Men.. dere som fortsatt kan bidra til å hjelpe andre, gjør det! Den hundrelappen i dag har mindre verdi neste måned, så like greit å bidra med det en har. Den hundrelappen betyr mer nå enn i april. Det er ganske rart å tenke på at fra en måned til neste så er det bortimot slik at en kan kjøpe én pakke melk, et brød og to pakker skinkepålegg for en hundrelapp. Neste måned får man én pakke melk, et brød og én pakke skinkepålegg. Yupp…

Alle pengene som samles inn vi Else Kåss Furuseths Spleis går uavkortet til drift av Stiftelsen Pårørendesenteret.

Else Kåss skriver: «Jeg tror min og mange andres tid som pårørende hadde vært lettere om vi hadde fått hjelp og støtte fra Pårørendesenteret, derfor ser jeg på det som en plikt å prøve å forhindre senterets nedleggelse.

Pårørende er ofte en uunnværlig ressurs og gjør en stor «usynlig innsats» for å hjelpe sine nærmeste, men trenger anerkjennelse for å kunne fungere både som støtte for den syke, men også bevare sin egen fysiske og psykiske helse.

Alle kommer i løpet av livet til å være pårørende. Det kan handle om familie, venner, kollegaer eller andre som av ulike årsaker blir syke, går bort eller blir plassert i en tøff situasjon. Og da trenger den gruppen som ofte havner i skyggen av pasientene et konkret hjelpetilbud.

Med mindre Pårørendesenteret får alternativ finansiering må de legge ned driften før sommeren. Det er ikke lenge til. Da vil tusenvis av pårørende og fagfolk møte en lukket dør. Et av Norges viktigste sentre for pårørende er i ferd med å legges ned etter sjokk-kutt i statsbudsjettet. Nå trenger de hjelp for å overleve!»

Til slutt:

I en Opinion-undersøkelse fra 2021 står det at pårørendes ulønnede arbeidsinnsats er beregnet til å utgjøre 136 000 årsverk. Samtidig vet vi at etterspørselen etter helsetjenester ikke kan møtes med ren bemanningsvekst, det betyr at pårørende også i fremtiden kommer til å ha en helt avgjørende rolle i å dekke inn omsorgsbehovet i norsk helse- og velferdssektor.

Noe å tygge på..

Her er Spleisen: «Redd Pårørendesenteret».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#pårørendesenteret #spleis #bunnytrash #bunny

1 kommentar
    1. Eg skulle gjerne gitt ein slant, men er dessverre i same situasjon som deg 😢.
      Å seia at eg verte fly forbanna på dei politikarane me har nå, det er ein sterk underdrivelse 🤬. Dei kan ausa ut av folkets pengar, i aust og vest, til folk som har meir enn nok frå før, men å ta vare på dei som har valgt dei inn i den posisjonen dei har, nei det vil dei ikkje.
      Og så lurer dei på kvifor der er politikerforakt? Det seier jo litt om gjennomtrekken mellom øyrene deira 🤬.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg