Mistet en venn i dag.

Mistet en venn i dag, kanskje to. Der er ikke slik at jeg holdt dem i mine armer og mistet dem og så ble de borte. Ikke er det noen som har omkommet og dødd heller, ikke denne gang. Neida det har seg slik at for noen år siden, bare rett i forkant av pandemiens begynnelse så ble snuppen min og jeg kjent med et par som er sånn pluss minus vår alder. Disse opplevde vi som veldig hyggelige, og da vi møtte dem første gang på et av byens utesteder så pratet vi lenge og hadde det veldig hyggelig. Virkelig god kjemi, og etter det har vi holdt mer og mer sammen, og snuppen min og jeg begynte å anse disse som gode venner. Vi hadde liksom litt til felles også, og både snuppen min og jeg, og dette paret liker å ta seg en fest innimellom, vi er de vi er.

Så med lockdown og pandemi så ble det litt sånn at vi var en «kohort». Dem kom på besøk til oss, vi til dem. Alltid veldig hyggelig. Spiste middager sammen og hadde litt afterparty innimellom. Hun fikk jo en del problemer da pandemien startet, nærmest hysterisk da hun trodde at nå skulle vi alle sammen dø. Hun hadde tydelig angst, og jeg prøvde ofte å «snakke henne ned», sende henne meldinger, vise forståelse og berolige henne. Om jeg var til noen nytte der vites ikke, men jeg forsøkte iallfall, etterhvert greide hun uansett og slappe av. Så da hadde vi jo det riktig trivelig sammen, og prøvde opprettholde en noenlunde normal tilværelse, leve livene våre på tross av alle de begrensinger som skjedde i samfunnet da alt stengte ned med diktaturet hvor staten bestemte hvor mange en kunne ha på besøk i sine egne hjem. Både vi og dem opplevde jo at andre venner «ble borte» under pandemien, så da var det jo kult at vi hadde hverandre, at vi var en «kohort».

Etterhvert begynte jo ting å løsne. Kjøpesentre og utesteder åpnet igjen. Man kunne gå på kino, man kunne treffe andre venner igjen og man kunne være sosiale. Så for snuppen min og meg sin del så dukket jo folk opp igjen, venner og bekjente. Det samme for vårt nye vennepar, deres venner kom også gradvis inn i bildet igjen. Og det var der ting begynte å skjære seg da hun venninna vår har et par venninner som ikke liker meg. Og det ble jo gjensidig. Jeg orker bare ikke disse kvinnemenneskene med sin sjalusi, baksnakking og eventyr. Det er noe med voksne mennesker som forteller forskjellige versjoner av en sak og formidler videre for å lage intriger. Hun sa det til den, og den sa det til den, og man vet ikke hvem man skal høre på. Så jeg trakk meg ut. Tenårene mine var over for lenge siden, og mitt tenåringsliv var ikke så morsomt at jeg trenger noen gjentakelse.

Vårt nye vennepar begynte jo å henge med sine andre venner, og det er jo bare trivelig. Skulle en tro. En vennekrets som ikke inkluderer snuppen min og meg, men som stadig omtaler oss. Det betyr ikke noe for oss, de hverken er eller har vært våre venner. Vi forsøkte en gang i tiden, men så ble det nei takk liksom, vi trenger ikke negativiteten.

Folk må jo selvsagt få henge med hvem dem måtte ønske. Ingen skal velge andres venner, slikt finner man ut av selv. Men når det ble slik at vårt nye vennepar selv laget sammenkomster og inviterer til selskap og sådan, og vi ikke er inkludert hos dem lengre, så blir det jo litt sårt. Men vi lot det bare være med det, vi har vårt liv, dem har sitt. Vi var jo venner likevel, var vi ikke?

Så ble det slik at hun venninna vår begynte å sende meg meldinger i fylla. Om at jeg er sint på henne og hater henne. Jeg skjønner ikke hvor folk henter sånt fra. Altså når man hverken har sagt eller gjort noe, hvor henter man det fra? Men man har jo sett at det ofte skjer ting når hun har pratet med og omgåes bestemte personer. Uansett, disse meldingene i fylla gidder ikke jeg svare på, slikt blir det bare rør av. Så ganske enkelt lar jeg være å respondere på den slags. Jeg har hatt nok drama i mitt liv til at jeg skal gidde bruke energi på fjas og tull.

Nå på fredag begynte disse meldingene igjen fra henne om at jeg er sur på henne, hater henne, og når jeg ikke svarer så «klikker det» og hun begynner å ringe på natterstid. Altså nei, jeg gidder ikke svare på oppringinger klokken 12 om natten fra noen som sitter og drikker, eventuelt er full og bare sitter å rører og innbiller seg ting. Så jeg tok kontakt dagen etter, i går formiddag, og jeg er som jeg er og sier hva jeg mener. Det falt ikke i god jord har jeg skjønt.

Etterpå hadde hun dratt på sommerfest med disse venninnene sine, og tilbakemeldingene derfra var at snuppen min og jeg nok en gang var det hete samtaleemnet. I dag la jeg merke til at jeg hadde én venn mindre på Facebook, og jeg så jo med en gang at det var hun som hadde sletta meg. Jeg vet ikke om jeg har ignorert at der er et større psykisk problem enn jeg har fått med meg, for det hele er ganske surrealistisk. Dagen før var hun i dialog med snuppen min om vi skulle dra på sverigetur sammen i slutten av måneden. Nå, bare dagen etter har hun fjernet oss fra sine sosiale media og skal liksom ikke være venner mer. I bunn og grunn har man vel aldri vært venner når det skal være på det viset?

Jeg blir liksom ikke klok på dette, det har liksom ikke sunket inn. Stadig sier hun at typen spør etter oss, hun omtaler oss som «gutta sine», en gang fikk jeg et kort der hun hadde skrevet de fineste ting om meg og om hvilken god venn jeg er, var. Det var altså så fint skrevet kort at selv jeg ble rørt. Jeg tok vare på dette kortet, det betydde noe for meg. Nå kan man undre seg om slike ord og utsagn ikke hadde noen mening i det hele tatt. Om det bare var stjålne ord og godhetsposering? Tomme meningsløse ord. Dét skremmer meg at noen gjør slikt.

Det hele er jo trist. Jeg skjønner jo at med hennes handlinger så kommer vi ikke til å ha noe særlig kontakt med kompisen vår heller, altså typen hennes, som er en rolig, hyggelig og flott fyr. Lett å snakke med, fordomsfri og holder seg unna konflikter og tull. Men jeg gråter ikke, jeg har mistet noen venner i mitt liv, rett før pandemien døde en av mine aller nærmeste venninner av leukemi, blodkreft som hun fikk av cellegiften i kampen mot brystkreft. Jeg savner henne hver dag.

Jeg har hatt nære venner som har har tatt overdoser, druknet seg, hengt seg og skutt seg. En av mine beste venner gjennom oppveksten, tenårene og inni det voksne liv ble nesten slått i hjel, rullet inn i et gulvteppe og kjørt til skogs hvor han døde. Han ble drept. Altså da kan jeg heller være glad for dette som har skjedd nå. Hvis det er slik hun «venninnen» vår vil ha det, så håper jeg dette er riktig for henne, at hun koser seg med intrigene blant sine andre venner. Jeg tenker enkelt at hvis hun noengang mente det hun skrev på kortet til meg den gang, så er de avgjørelsene hun har tatt nå hennes tap. Det som er med meg er at jeg er en god venn for mine venner, ellers andre som bare bråker og støyer, de driter jeg i. Så takk for meg!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#vennskap #pandemivenner #bunny #bunnytrash

24 kommentarer
    1. Det der var ikke bra.
      Så da blåser du opp en ballong igjen da vettu.. Klipper av snora
      Og borte vekk ble ho… SÅNNE mennesker som lager drama orker ikke jeg i hverfall..
      Og i fyllla.. Nei takk.. Stakkars type tenker jeg..

      1. Nei det er ikke bra, og her er noe psykisk som burde bearbeides, men det er på sånn nivå at jeg ikke strekker til. Samtidig kjenner jeg jo henne og vet at hun er kompetent i dine avgjørelser, så jeg må jo bare respektere hennes valg. Jeg orker ikke å gjøre noe mer ut av dette. Jeg skriver det ut av systemet her og nå, som du skriver, blåser opp ballongen, kutter snora og sender den avgårde. Og når det gjelder typen, han burde vel kanskje blåse opp en ballong han også, for jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er tøft å leve med dette dramaet.

    2. Hei igjen 😊🌹🇳🇴👍
      Har hatt noen sånne i livet mitt oppigjennom årene eg og – og kvittet meg med dem uten at eg felte en tåre av den grunn 🤮
      For sånn ca 25 år siden tok eg et skikkelig oppgjør med tilværelsen min,eg følte at det var helt nødvendig for min egen trivsels del.Eg spurte meg selv om hva som løftet meg opp og frem og hva som holdt meg tilbake,valgene eg tok dengang var tøffe,men etter at de var gjort har eg aldri hatt det så godt i livet før.
      Mange «venner» forsvant ut av livet mitt dengang,til og med familie,men eg fikk det bedre.
      I dag er eg veldig bevisst på hvem og hva eg slipper inn i livet mitt,noen er til stor glede og inspirasjon mens andre ikke er verdt tiden min.
      Du vil få det bedre når du stenger ute de som bare lager støy og ugreier for deg.
      Hilsen synskepeggy.

      1. Jeg hadde også en periode i livet da det var mye ugreier og støy. Masse drama og tull. Jeg er blitt flink til å rydde, flinkere til å «se» eller «lese» mennesker for å si det sånn, og innad omgangskrets og nærkontakter har det vært veldig lite drama siden den gang. Vi har gode relasjoner rundt oss som vi har det fint sammen med. Men en kan visst ikke unngå dramaet helt, vi er sosiale mennesker, vi liker å hygge oss og finne på ting sammen med andre. Bli kjent med folk. Det er liksom ikke bare bare å forutse hvordan andre er, men man lærer jo hele tiden noe, så det kommer jo alltid noe positivt ut av det tross alt. Vi har det helt greit med det som nå har skjedd, og det er jo som jeg sier hennes valg som er gjort nå, så da håper jeg hun lever bra med det 😜

    3. Det er trist når det blir slik og ekstra synd når man skal proppes full med dritt fra andre venner. Du var jo en god venn for dem, da er det jo litt useriøst og ta inn det andre sier. Men, dessverre så er noen slik og det er jo synd at dere skal miste venner dere likte godt. 🫶

      Klem til deg <3

      1. Jeg tenker dette valget hennes vil nok føles feil for henne i ettertid når ettertanken kommer. Selv vil jeg bare ha fred, så jeg har med det takket for meg 😜

          1. Er som jeg sier, tenåringstiden er over for lengst, jeg vet med meg selv jeg er en helt annen person i dag enn den gang, mye av det jeg hadde tålmodighet med den gang har jeg nulltoleranse for i dag 😜 ha en strålende dag du også Lene 🥰

    4. Tja, kva skal man seia?
      Det kan synast som hu ikkje er så komfortabel med seg sjølv, at hu kan vurdera andre sjølv, men let seg påverka av andres meningar. Altså av typen “eineg med siste talar”. Slike folk har som regel noko dei slit med, og kan vera slitsomme å omgås.
      At hu har sletta deg som ven, er igrunnen hennar tap, men det er jo litt sårt når det hender.

      1. Jo, men vet du.. alt hva du skriver her stemmer nok 100 prosent. Det er blitt mer og mer åpenbart for meg at hun styres av folk rundt seg. Veldig synd, hadde hun greid ta seg sammen så hadde hun vært veldig kul. Alkohol er heller ikke bra for slike sjeler. Altså mindre bra enn for oss andre dødelige.

    5. Nei når det blir for mye drama, for ofte.. igjen og igjen… da er det bare en ting å gjøre… Veldig synd men slik er det av og til :-/

      1. For en del år siden startet jeg opp et «studie» for meg selv der jeg observerte mennesker. Hvor jeg sammenlignet før/nå-personligheten til folk. Altså det kunne være folk jeg kjente og hang med i fortiden som plutselig kom inn i livet mitt igjen etter å ikke ha sett hverandre på flere år. Slike ting. Jeg loggførte faktisk betraktninger, hehe.. mennesker som har passert 30 år har ferdigutviklet sin personlighet og forandrer seg i hovedsak ikke. Hvis en ikke har et enormt ønske og en stor vilje til å forandre seg da. «Dramapersoner» over 30 år trenger man i hovedsak ikke gi nye sjanser, det er tilnærmet hundre prosent sjanse for at samme dramaet utspiller seg igjen og igjen. Like greit å gå hver sine veier først som sist, hvis man ikke liker slike dramaer da 😜

    6. Det er så leit at andre skal uttale seg, og ofte om ting de/vi bare har hørt av andre. Det er så utrolig ødeleggende 😳
      Leit at dere mistet et vennepar, og jeg håper de/hun våkner og tenker etter hva de har opplevd med dere.
      Har selv mistet mange venner, men de har bare aldri holdt kontakten uten at jeg har gjort det først, så da har jeg sluttet å føle at jeg må ta kontakt. Er jeg/vi ikke mer verdt, så kan det være det samme. Orker ikke enveiskjøring lenger 🙄
      God mandag! 🥰

      1. Det er når slike ting skjer at jeg tenker de var aldri venner, de var bekjente på livets vei. Dette du skriver med enveiskjøring er klassisk. Så både snuppen min og jeg har forlenge siden kortet ned på hvor lang den gata kan tillates å være. Vi er heldige, for vi har en liten sirkel med toveisskjørere, det er godt siden vi er litt over gjennomsnittet sosial og trives med sammenkomster og den slags.

    7. Jepp! Da må man gå hver sin vei…. jeg har hatt et par slike opplevelser der jeg har måttet si takk for meg etter et par tre krisesamtaler og ingen bedring ….

    8. Det er trist når sånne ting skjer. Jeg er helt enig med deg i at intriger og krangler er greit og holde seg unna. Det blir for slitsomt i lengden.
      Ønsker deg en fin dag, og kos deg med de gode vennene du har ♥

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg