Manglende skamvett!!


Jeg sitter her og surfer litt på sosiale media, som jeg så ofte gjør i denne tid vi lever i, og igjen føler jeg reaksjonene kommer. Det skrives om skyhøye strømregninger som folk faktisk ikke har råd til å betale, mennesker som legger fram tykke vinterjakker og ulltepper i sine forberedelser for vinteren. Disse må rett og slett slå av strømmen for å kunne se seg råd til å ha et riktig kosthold, ha råd til å kunne kjøpe seg mat.

Samtidig ser vi at det over tid nå har vært en høy økning på matvarepriser, ikke på beluga-kaviaren som det er stort sett bare de som ikke trenger tenke på hva mat og strøm koster som kjøper. Slike som fleksitarianeren Gunhild Stordalen, hennes eksmann karentenehotellkongen Petter Stordalen og tåkefyrsten Jonas Gahr-Støre. Nei nå snakker vi hverdagskost, gjerne first-price produkter som er noe mange må ty til for å overleve samtidig som en kan inneha et nogenlunde verdig liv.

Ute i samfunnet sitter tiggerne, disse som har strategisk plassert seg rundt i byene våre for å benytte skitne triks for å lure til seg penger. Romfolket. Med sine nye smartmobiler og de dyreste sigarettene har de kledd seg på en måte som skal få de til å se mest mulig fattig og stakkarslig ut. Sotede tenner og tøfler på beina, eller sko med uknyttede lisser. Her males et bilde, og folk biter på. Gir penger de egentlig trenger selv. Uff.. Rart det der at folk ikke skjønner at virkelige fattige bruker ikke sigaretter, men tobakk. Man pusser tennene sine, for å slippe tannlegeutgifter. Man fornyer ikke mobilene før den gamle er «død», og man kjøper ikke da de nyeste modellene. Man knyter til og med skolissene, for da tar man vare på både lisser og sko slik at de varer lengre. Sistnevnte ble prentet inn i meg da jeg selv var barn, jeg måtte ta vare på, for vi hadde ikke råd til nytt.

Det mest oppsiktsvekkende er jo at fattige folk kommer ikke kjørende i biler på kveldene for å dra på bingo, ihvertfall ikke folk som skal være så fattige at de må sitte i gatene og tigge. Men det skal disse ha, de er utrolig gode til å omkle/forkle seg, for når de er ute å koser seg på byen om kveldene er de nesten ikke til å kjenne igjen, jeg har noen ganger tenkt «hvor har jeg sett h*n før»? Så kommer lyspæren over hodet mitt..

Det er ikke bare romfolket som trikser og lurer folk. Neida, jeg skal ikke nevne politikere og grådige forretningspersoner. Verstingene. Den øvre elite og deres entourage, for det burde være allviten her til lands hvordan de lurer og berøver egen befolkning. Folk som jobber «på gulvet» betaler skatter og avgifter som de på toppen putter i egen lomme. Enkelt og greit.

Neida, jeg satt å kikka på sosiale media, og en kvinne fra ytterkanten her i Drammen dukket opp. Denne dama leier et hus for seg selv i Svelvik, det er en halvtime med buss fra Drammen sentrum. Jeg vet at det å være alene, og da sitte med utgifter til husleie, mat, strøm, kommunikasjon, transport og fritid kan være veldig belastende. Jeg vet at folk sliter med å få endene til å møtes. Spesielt enslige. Men hva er da greia med å leie et helt hus alene? Samtidig benytter hun sosiale media titt og stadig til å beklage seg over «elendigheten» hun befinner seg i, dårlig råd.

Den ene dagen observert hos Frelsesarmeen og henter et par bæreposer med matvarer, for så den neste dag sitte på uteserveringen på en av byens puber med en halvliter øl eller et glass vin i hånden. Og ikke bare denne ene dagen i uka, Neida. Jeg innrømmer at jeg synes det er noe betenkelig.

Videre har samme vedkommende hatt flere Spleis på gang som blir delt på Facebook. En gang var det for å dra på konsert. Senere samme kveld så jeg henne på byen. Satte seg med nabobordet og drakk øl. En annen gang var beskrivelsen i Spleis at hun ønsket å kunne finne på noe sammen med sin da 18 år gamle sønn, fordi de aldri fikk gjort noe sammen.

Folk sendte penger, og jeg ble rent flau på denne kvinnens vegne. Spleisen var etterhvert over, hun fikk pengene og takket på sosiale media for alle bidrag og fortalte at hun og sønnen hadde gått ut og spist en bedre middag. Det er jo koselig, og en fin ting å kunne gjøre sammen.

Men så fortalte hun videre at de, hun og sønnen, hadde tatt inn på et av byens hoteller, dette i samme kommune, her i samme by som de bor i og ferdes daglig. Og det «beste» var avslutningen på hennes takketale, at hun og sønnen hadde delt resten av pengene, så da satt de på hver sin pub og koste seg. Haha..

‘As we speak’ ser jeg flere jeg kjenner som har delt en Spleis om en herremann som har opparbeidet seg så stor gjeld (kortversjon) at han håper befolkningen vil betale den, så han slipper. Oh Yes baby..

Det burde være restriksjoner, et slags lovverk om hvem som får lov til å opprette slike spleiser og en slags oppfølgning om hva pengene går til. Det er veldig fint å kunne hjelpe de som trenger hjelp, jeg synes det er tøft av dem som står frem med faktiske og belastende reelle problemer. Men tigging og svindel faller ikke i god jord hos meg.

Jeg er veldig klar over at jeg ikke har innblikk i alt i disse personenes liv, så langt derifra, men jeg klarer likevel ikke å få hva de sier og gjør til å samsvare.. jeg tror rett og slett de mangler skamvett!!


Hvis dere liker bloggen min så følg meg gjerne i gruppene mine på Facebook og MeWe. Beste alternative bloggen i Norge!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#tigging #spleis #svindel #bunnytrash

8 kommentarer
      1. Jeg skjønner at folk har lyst å bidra og hjelpe, men man burde virkelig ta seg litt tid til å tenke, grunne litt om hva og hvem man gir penger til er det riktige.

    1. Som delvis sigøyner liker eg ikkje at du kaller den rumenske mafiaen for romfolk.
      Joda, eg veit at dei yndar å kalla seg det sjølv, og at norsk fake news media yndar å kalla dei det, for å skaffa sympati.
      Til nå har eg til gode å treffa ein einaste av dei rumenske tiggerane, som er sigøyner. Derimot har eg truffet fleire som har vore ærlege på at dei bruker det bevisst, for då gir naive nordmenn meir pengar.
      Ein sigøyner ville heller ikkje brukt ordet rom, då dette er ei fellesnevning på to folk.
      At me skal kallast for romfolk, og ikkje sigøyner, er noko sosialistiske krenkingshysterikarar har funnet på.
      Det verte det sama som at norske, svenske og danske ikkje skal kunna kalla seg det, men måtte kalla seg for skandinav.
      Einaste gongen me brukar noko anna enn sigøyner og tater, er oss imellom, og då brukar me romani, og ikkje romfolk.
      Vel, der er nokre få av oss som, enten er litt lettkrenka, eller speler ut krenkingskortet, og kaller seg for reisande. Personleg synes eg det er tull. Kvifor ikkje heller vera stolt av den ein er.
      Men altså, den rumenske tiggarmafiaen er ikkje sigøynerar, men vanlege rumenerar, og har plenty nok pengar frå før.

      1. Men dette er sant du sier, for noen år tilbake skrev jeg en serie innlegg om disse tiggerne da de tok laget leir rundt huset vårt, altså huset vi leide leilighet i, etterhvert fikk jeg en del forklaring på hvem dem var og sådan, det er bare at i Norge er dem «romfolk». Nå skal det sies at jeg har både rumenske venner og har besøkt romani leirer. Så når jeg kritiserer disse tiggerne som er her så vet jeg at de er svindlere, på alle måter, og det er synd begrepene blir stokket om.

        1. Ja, norsk fake news media har gjort ein “god” jobb med å sverte oss, i sitt forsøk på å skaffe deisse svindlerane medynk.
          Har prøvd å diskutere dette med nokre sosialistraddissar, men der er det totalt blotta for fornuft. Då er det eg som er rasist, og hatar “romfolk”.
          Når eg forteller dei at det berre er nokre få år sidan sigøynerane i Romania fekk lov til å eige bil, og dei iallefall ikkje har råd til slike bilar som “tiggerar” her kjem med, då har eg iallefall ikkje peiling.
          Ellers med det, så er dei aller aller fleste sigøynerar for stolte til å setja seg ned på gata og tigge.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg