Livets tre – dråper, kjærlighet og glede!

I dag fikk jeg dette smykket i posten. Livets tre. Har lenge ønsket meg et slikt smykke, men det er så mange forskjellige og det har vært vanskelig å bestemme seg for å kjøpe et. Ikke alle er like fine, og noen er veldig små. For ikke så lenge siden fant jeg dette dere ser på bildet. Fin størrelse, nesten som en liten medaljong.

«Livets tre» er opprinnelig jødisk. I gamle Midtøsten fra cirka 2000 år før vår tidsregning var det allerede en forestilling om at planter kunne gi evig liv, en kan lese om dette i tekster fra gamle Sumer, altså bystater på den tid, hvor blant annet myten om Huluppu-treet oppstod. I det bibelske eventyret om Edens Hage og visdommens og kunnskapens tre er det mange likhetstrekk med disse tidligere ytringer fra gamle Sumer. Ifølge fortellingene i første mosebok viste Jahve (Gud, iflg Talmud) de første menneskene ut fra hagen i den uttrykkelige hensikt at de ikke skulle få anledning til å spise av livstreets frukt og derved oppnå evig liv.

Livets tre har paralleller inn i folketro og religion på kryss og tvers. Hellige trær finnes i jødedommen, kristendommen, islam, nyreligioner og så videre. Min fascinasjon er fordi disse symbolene er så gamle, eldre enn religion, og jeg føler de betyr mer enn vi har fått forklaring for. Jeg er ikke religiøs, bare fascinert. Livets tre representerer for meg ganske enkelt livet, fra det starter til det ender, det representerer styrke og vekst, at en ikke er alene underveis i livet, men at en er knyttet til verden rundt seg og avhenger av den for å vokse og blomstre.

Dette smykket jeg har kjøpt har en tekst bak selve treet, der står det på engelsk: «Family is like the branches of a tree. We all grow in different directions, but our roots keep us together».

En dråpe er også et symbol som brukes, ganske mange har tatoveringer av dråper, selv har jeg fire på høyre arm. Dråper kan være symboler på åndelighet. Dråper kan også være symboler på håp, en ny holdning til livet. Det å bære en eller flere dråper er symbol på savn for noen vi ikke lenger har rundt oss i fysisk form.

Istedet for å forsøke poste bilde av mine tatoverte dråper har jeg over her postet et dråpebilde jeg selv har knipset fra da jeg var på «dråpejakt» inspirert av Margrethe bak bloggen «Utifriluft». Og hvis dere klikker på linken HER kan dere se flere dråpebilder jeg har knipset.

Som sagt så er jeg fascinert av gamle symboler, jeg vet ikke hvor mange smykker jeg har med diverse symboler, det er utallige kors, korset er favoritten, jeg har livets tre, noen davidstjerner, en del norrøne symboler, tao/dao-symboler og så videre. Om jeg ikke er religiøs, så føler jeg at disse gamle symbolene forteller meg noe, at det er noe mer, hvilket noen opplevelser jeg har hatt har bekreftet for meg. Det er på en måte skremmende, men samtidig finner jeg en kjærlighet i dette, og det gleder meg.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#livetstre #tro #symbol #dråpe #glede #liv #livet #kjærlighet #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Så fint smykke. Selv har jeg livets tre i gull, som jeg fikk i julegave hos min kjæreste og min datter den jula jeg fant ut jeg var gravid med vår sønn. For meg blir det da et symbol for familien vår 🙂

    2. Et flott smykke – livets tre! Og takk for at du nevnte med som inspirasjon – dråpebildet ditt er veldig fint! Du er forresten veldig flink til å glede andre! Klem <3

    3. Flott, ja Livets tre har jeg også..Bare en annen type. Som du sier, så mange å velge mellom.
      Du er flink med smykker, synes du har god smak.
      Ha en riktig så fin kveld, håper det går fint med alle dere <3 klem herfra.

      1. Liker både symboler og accessories, så da gjør det seg med Livets tre. Dette har små krystaller som blinger attpåtil, og jeg liker jo bling-bling 😜🐰

    4. Hmm 🤔. Nå har eg rekna meg som truande (kristen) sidan – 82, men har enda ikkje fått med meg at der er noko heilagt tre i kristendommen.
      Der står jo ein del om trær i Bibelen, men eg kan ikkje hugse at der står at nokon av dei er heilage. Nå skal det seiast at eg på longt nær kan heile Bibelen 😜, så ein referanse til det, ville vore interresant.
      Ellers var det eitt flott innlegg 😊, eitt flott smykke, men framfor alt eitt fantastisk dråpebilete. Det er eitt verkeleg blinkskot 🎯.

      1. Bare dårlig ordvalg å skrive «Hellige trær finnes i jødedommen, kristendommen, islam, nyreligioner og så videre». Burde vel heller skrevet noe som «Trær har hatt stor betydning, påvirkning eller whatever i diverse troer og religioner»…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg