Litt om de 10 største!


Dette er listen over de mest suksessrike band og artister gjennom tidene, målt i antall nummer 1 singler salg og suksess.

– Det sjokkerer vel ingen at The Beatles topper listen. Dette var et engelsk rockeband fra Liverpool som ble dannet i 1960 og ble oppløst i 1970. I hovedsak besto bandet av Paul McCartney, John Lennon, George Harrison og Ringo Starr. The Beatles regnes som det største og mest innflytelsesrike bandet i rockeæraen.

Personlig har jeg aldri hatt noe forhold til Beatles gjennom mitt liv, annet enn at man ble tvunget til å lære «Yesterday» i barneskolen og slike ting. Unektelig har de jo mye bra musikk, og selv om de ikke er et band jeg har kjøpt album og singler med så har de jo låter jeg liker. Mine favoritterlåter er: «Twist and shout», «Help» «Let it be», «Come together» og «Cant buy me love». Beste album: «Please please me».

– Madonna Louise Veronica Ciccone, mest kjent som bare Madonna, er en amerikansk popartist og en av verdens mestselgende og mest populære entertainere. Hun er blitt et ikon og en stilskaper innen popmusikk etter nesten førti år i bransjen, og kalles «The Queen of Pop».

Madonna er jo mitt store idol, ingen over, ingen ved siden av. Hun har gjort så mye fantastisk for andre mennesker og jeg har vært med siden begynnelsen av berømmelsen. Musikken hennes er mitt livs kalender. Vanskelig å velge, men mine favorittlåter er: «Live to tell», «Crazy for you», «Ghosttown», «Come Alive» og «Killers who are partying». Beste album: «Like a prayer».

– Elton Hercules John er en britisk musiker, sanger og komponist. Hans singel «Candle in the Wind 1997» er verdens nest mest solgte singel, bare slått av Bing Crosbys «White Christmas».

Elton John var en artist min mamma brukte høre på i min oppvekst. Rett og slett ikke til å unngå å like noen låter med han. Fantastiske ballader må sies. Favorittlåter: «Sacrifice», «Nikita», «Something about the way you look tonight», «Dont let the sun go down on me» og «Cold Heart». Beste album: «Sleeping with the past».

Elvis Aaron Presley var en amerikansk sanger og skuespiller. Han regnes som den første underholdningsartisten som i kommersiell skala kombinerte vestlig ungdomsopprør med populærkultur. Med tilnavnet «The King of Rock and Roll», eller kun «The King», anses han som arketypen på en popstjerne.

Den som ikke vet hvem Elvis var vet ingenting. Ikke så mye mer å si her. Heller ikke en artist hvis album og singler jeg har kjøpt, men jeg kjenner mange som er helt opphengt i Elvis, hans musikk og historie. Mine favorittlåter er «In the Ghetto», «Cant help falling in love», «A little less conversation», «I just cant help believin’» og «Its now or never». Beste album: «From Elvis in Memphis».

Mariah Carey er en amerikansk popsanger, låtskriver, skuespiller og forretningskvinne. Hun hadde størst suksess i 1990-årene, men gjorde et comeback i 2005. Hun er blant de mestselgende kvinnelige artistene i verden. Med 19 #1-hits i USA, er hun den som har nest flest #1. Bare The Beatles har flere.

På denne lista er Mariah Carey den eneste artisten jeg virkelig ikke liker. Jeg synes hun bare gnåler, det går gjennom marg og bein, og mye av musikken er dum og ensidig. «All I want for Christmas» er ikke en dårlig låt, altså den havner jo på toppen av listene hvert år ettersom det er en av de mest populære julesangene gjennom tidene, men jeg sliter likevel med den pga hennes gnålete stemme. I starten da hun ble populær likte jeg henne litt, så de låtene jeg nevner som favorittlåter er fra de første årene: «Vision of love» og «Hero». Beste album: «Music Box».

– Stevland Morris, bedre kjent som Stevie Wonder, er en amerikansk låtskriver, sanger, pianist og harmonikaspiller. Han ble først kjent under artistnavnet Little Stevie Wonder i 1962.

Heller ikke en artist hvis singler og album jeg har kjøpt. Kjenner best til han gjennom én signaturlåt og det faktum at han var en blind man som spilte piano. Han har samarbeidet med veldig mange artister, og det er vel også samtidig de beste låtene, så med unntak av «I just called to say I love you» som er fra soundtracket «Woman in Red» så har jeg ingen favorittsanger eller album.

– Janet Damita Jo Jackson er en amerikansk popartist, og lillesøster til Michael Jackson.

Janet Jackson elsket jeg i oppveksten. Hun fikk meg til å danse. Mye god dansbar musikk, og etterhvert noen skikkelig fine ballader også. Favorittlåter: «Nasty», «Miss you much», «Thats the way love goes», «Black Cat» og  «Love will never do (without you)». Beste album: «Janet Jacksons Rhythm Nation 1814».

– Michael Joseph Jackson var en amerikansk artist, danser, låtskriver og filantrop. Jackson er anerkjent som den mest suksessrike artisten gjennom tidene av Guinness World Records grunnet at han var barnestjerne (Jackson5, The Jacksons) hele veien til sin suksess som soloartist og er blitt betegnet som «kongen av pop».

Hadde ikke Michael Jackson hatt så lange pauser mellom sine utgivelser hadde han muligens kunne tronet denne listen.

Noe med Michael Jackson «gives me the creeps», men en brilliant danser ig et musikalsk geni var han. Mine favorittlåter: «Heal the World», «Liberian girl», «I just cant stop loving you», «The way you make me feel» og «Smooth Criminal». Beste album: «Bad».

– Whitney Elizabeth Houston var en amerikansk blues-, soul- og pop-sangerinne. Hun vokste opp i en svært musikalsk familie, Cissy Houston var hennes mor og Dionne Warwick hennes kusine. Aretha Franklin var hennes gudmor.

Whitney Houston likte jeg all the way. Der har du sangstemme altså. Hellige måne.. Favorittlåter: «How will I know», «I Wanna dance with somebody», «Queen of the night», «My love is your love» og «Could I have this kiss forever» med Enrique Iglesias. Beste album: «The Bodyguard» (soundtrack).

– Robyn Rihanna Fenty, best kjent under artistnavnet Rihanna, er en barbadisk vokalist, skuespiller og motedesigner. Karrieren hennes begynte da hun møtte plateprodusent Evan Rogers gjennom felles venner i slutten av 2003 og spilte inn noen demoer med Rogers veiledning.

Over en tidsperiode elsket jeg all musikk som kom fra Rihanna, altså den midterste sekvensen av hennes karriere hittil. Visste ikke hvem hun bar før hun ga ut låta «Umbrella», og jeg falt av lasset fra da hun ga ut låta «Fourfiveseconds» med Paul McCartney. Før «Umbrella» finnes noen bra låter, men etter den og før nevnte låt med McCartney finner man masse utrolig bra. Favorittlåter: «S&M», «We found love», «Diamonds», «Raining men» og «Take a Bow». Beste album: «Good girl gone bad: Reloaded».

Er noen av dine favorittartister med på denne lista? Kanskje selve idolet? Hvem er ditt favorittband og/eller artist? Har du noen favorittlåter som du vil rose om? På forhånd takk – jeg elsker musikk!


Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#musikk #videoer #artister #band #billboard #guinnesworldrecords #greatestofalltime #king #queen #beatles #madonna #eltonjohn #elvispresley #mariahcarey #steviewonder #janetjackson #michaeljackson #rihanna #whitneyhouston #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Oooh, mange dyktige artister på den lista! Jeg har ikke min egen favorittliste, men må innrømme at jeg liker Michael Jackson og Madonna best fra Billboard-lista 😀

      1. Ser den… hadde dette vært min egen liste så det nok bare Madonna som hadde vært med på topp 10. Jeg hadde nok dyttet inn både Ozzy Osbourne og Pink Floyd for å si det sånn.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg