La oss dele ut og bære røde knapper!

Ei jeg kjenner er med i sanitetsforeningen. Stadig poster hun noe om dette i sine sosiale media. De gjør mange «småting» der som kan bety mye for mange, hvis man ser på hele bildet. Hun jeg kjenner var vi på sverigetur med en gang, vi dro via Sandefjord-Strømstad med fergen over. Da satt hun og strikket små luer til de nyfødte på fødeavdelingen på sykehuset. En ordentlig sanitetskvinne.

I går kveld postet hun et bilde av noen papirer merket med Rød knapp-alliansen, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt om, ei heller visste hva dette var, så derfor måte jeg søke litt og lese meg opp. Det jeg fant da var at i januar 2013 lanserte Sanitetskvinnene, i samarbeid med seks andre organisasjoner, Rød knapp-alliansen som er synonymt med «Stopp vold mot kvinner». Foruten Sanitetskvinnene er Den norske kirke, Islamsk råd, Virke, Krisesentersekretariatet, Reform og JURK medlemmer av alliansen.

Om man klikker seg inn på siden til Rød knapp-alliansen så innleder de med å skrive: «Statsministeren vår og flere hundre tusen nordmenn bærer den røde knappen som et symbol på at arbeid mot vold mot kvinner er viktig».

Først så jeg ironien i at nettopp Islamsk råd og statsministeren er en del av dette. Det er jo faktisk ingen kulturer som dyrker vold mot kvinner mer enn nettopp islam og de islamske miljøer. Og statsministeren, jo han er jo nettopp en pådriver for islamsk kultur her i Norge, så dette er jo ganske så selvmotsigende.

Dette til side, så må jeg jo velge å tro at de fleste bak denne alliansen har ærlige og gode hensikter. At ikke alle bare er godhetsposører, men faktisk ønsker stoppe volden mot kvinner. Jeg tenker også at det er på høy tid at man setter mer fokus på saken. Dette året startet hardt og brutalt med en mengde drap her i vårt lille land. Drepte kvinner, partnerdrap, æreskultur og æresdrap.

Les om: «Første uken i 2024, en mengde drap».

Alliansen tok i 2012 initiativ til å sette vold mot kvinner høyt på den politiske agenda for å mobilisere til et folkekrav om nulltoleranse for vold mot kvinner. Et viktig ledd i å bekjempe vold mot kvinner er nettopp synliggjøring av problemet. Derfor har alliansen som mål å få så mange som mulig, det være alle politikerne på Stortinget og i regjering, samt andre opinionsdannere, til å bære denne røde knappen for å vise at de vil bidra til å stoppe alle former for vold mot kvinner. Så langt er totalt mer enn 400 000 røde knapper delt ut.

På nettsiden til denne alliansen står der at én av ti norske kvinner blir voldtatt, og halvparten av dem var under 18 år da overgrepet skjedde. Det står at 8 % av kvinner i Norge lever i forhold preget av grov vold. Rundt 2000 kvinner bor på krisesenter hvert år. Hvert fjerde drap som blir begått i Norge er partnerdrap. Ofrene er i all hovedsak kvinner.

Jeg tror ikke siden deres er oppdatert, og jeg tror også mørketallene er meget høyere enn de fleste faktisk tror. Høy innvandring fra islamske land og NOVA-rapporten viser at innvandrere er overrepresentert på krisesentre, med mange som søker hjelp for seksuell vold. Rapporten viser at terskelen for å anmelde overgrep er høy grunnet de sosiale sanksjonene i familier og miljøer med sterke patriarkalske og islamske verdier. Så…

Tilbake til denne røde knappen som er symbolet for alliansen «Stopp vold mot kvinner». Fargen rød er valgt fordi det signaliserer stopp. Samtidig som rødt er kjærlighetens farge. Knappen har fire hull. Hullene symboliserer fire områder der det er spesielt store utfordringer, og som det må arbeides med å tette:

– Rettigheter: Alle har rett til et liv uten vold. Likevel blir tusenvis av jenter og kvinner i Norge utsatt for vold fra en som står dem nær.

– Hjelpetilbud: En rekke viktige hjelpetiltak er ikke lovfestet, og mange voldsutsatte opplever lange ventelister på de tilbudene som finnes.

– Forebygging: Mye gjenstår for å sikre opplæring av helsepersonell og ansatte i skolen når det gjelder å avdekke vold. Kunnskap om vold må bli et kompetansekrav i grunnskolen, og det må bli pensum for alle fagpersoner som utdanner seg til yrker der de kan møte på voldsutsatte.

– Forskning: Det er gjort mye bra forskning på vold i nære relasjoner siden Rød knapp-alliansen ble stiftet. Det er viktig at denne forskningen utvides og sikres videre finansiering over statsbudsjettet.

I tillegg til politisk påvirkning og utdeling av knapper, arrangerer alliansen hvert år en nasjonal konferanse i forbindelse med den internasjonale dagen mot vold mot kvinner 25. november.

Jeg tenker at etterhvert skal jeg kjøpe en slik pose med røde knapper. Disse er i salg i alliansens nettbutikk der de selges i poser på 50 stk til 288 kr. Da skal jeg dele ut knapper og snakke litt med folk om vold i nære relasjoner, vold mot kvinner, partnerdrap, æreskultur og æresdrap, islamisering og islamsk ukultur. Jeg tror neppe det er så veldig mange som våger å rette fingeren hvor det største problemet ligger, og det er nettopp importen av islamsk ukultur. Skal man stoppe volden mot kvinner, så må man begynne der den er størst- og verst. Så folkens, la oss ta disse knappene og bruke dem for hva de er verdt, sette fokus på islamsk kultur, partnervold, æresdrap, vold i nære relasjoner, og stoppe volden mot kvinner!

Er dere med? 🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#rødknappalliansen #stoppvoldmotkvinner #rødknapp #saniteten #sanitetskvinner #islam #voldinærerelasjoner #parnervold #islamisering #partnerdrap #æresvold #norge #bunnytrash #bunny

12 kommentarer
    1. Kjerringa er med i saniteten, så dette kjenner eg godt til 😊.
      Men Islams Råd 🤣🤣🤣. Det er til å flire seg tullat av. Meir dobbeltmoralsk går det vel ikkje ann å verta.
      Statsminister i 2013?
      Var det Stoltenberg eller Solberg?
      Skiftet var i oktober 2013.
      Det var vel ikkje heilt fritt for at Stoltenberg var nokså Islam vennleg han og, men Solberg, som seinare underteikna Marrakech avtala, og definitivt er Islam vennleg. Kyss meg i ræva.
      Hu må vel vera sjølve definisjonen på dobbeltmoral.
      Ellers eitt godt tiltak, og meget godt skrevet av deg 😊.

      1. Jeg tenkte at disse knappene kan man jo benytte seg av i et litt bredere omfang, jeg tror ikke denne alliansen er noe særlig til å påpeke hvor mesteparten av denne volden begås 🐰

        1. Ja, både her i Ørsta, og nabobygda Volda, er der ganske stort fokus på det.
          Me er monge som går med raud knapp i november, som liksom skal vera måneden for det. Kjerringa bruker raude knappar som øyredobbar i november.
          Kanskje noko for Vibbedille å laga 🤔?
          Me kunne heilt sikkert brukt det meir, men det er liksom i november me skal markera det.

          1. Dette tiltaket må jo ha blitt fullstendig overskygget av Movember, jeg har aldri før hørt om Rød Knapp alliansen, ei heller har jeg lagt merke til disse knappene. Håper det blir mer fokus på dette fremover og at folk tør snakke mer om årsaker 🐰

            1. Ja, det er nok ikkje så populært for media å skrive om dette, som om kreftsaka.
              Eg skal ikkje seia så mykje om årsaka til det, men eg tenkjer jo mitt.
              Når me fyrst er inne på vald i nære relasjoner, kan eg anbefala ein film som heiter Men don’t tell. Det går jo andre vegen då, men eg trur der er store mørketal der og.

              1. Ja der er det nok veldig store mørketall, som tittelen sier så har menn større vansker med å åpne opp om dette, spesielt når det kommer til seksuell vold. Skal se om jeg finner den noen steder, 30 år gammel film tror jeg ikke ligger på de vanlige strømmetjenestene 🐰

    2. Jeg er med. Håper du bestiller knapper og deler med meg. Kunne skrevet så mye, men veldig la vær. Dette er så viktig å ha fokus på. Jeg vil kjempe for andre. Der er så mange som trenger der. Har møtt mange! Traumer blir man ldri kvitt, men lærer å leve med dem.

      1. Kan sikkert legge med en knapp om jeg skal sende deg noe annet en fang i framtiden, men å bare sende en knapp er postgangen her altfor dyr til. Tenkte mer å ta disse knappene med ut i gatene og få til litt dialoger der om vold i samfunnet, æresvold osv 🐰

    3. Jeg hadde aldri hørt om disse røde knappene før, men et viktig tema som burde settes søkelys på med store og tydelige lyskastere (da blir det kanskje litt lettere å oppdage ting som ofte havner i skyggen av et stearinlys…)!

      1. Nemlig, håper å smitte andre til å skaffe knapper og dele ut og prate om vold i samfunnet, partnervold, æreskultur og denslags 🐰

    4. Jeg bærer rød knapp. Har vært gift to ganger, med etnisk norske menn, begge var voldelige. Sliter voldsomt med PTSD, mange år etter at jeg kom meg ut.
      For ca 25 år siden ble det gjort en verdensomspennende forskning med tanke på vold i parforhold, der undersøkelsesgruppen var kvinner som oppsøkte lege, legevakt, krisesenter, psykolog, familievernkontor mm. Resultatet sjokkerte fagfolk verden over. De hadde tatt høyde for at maks 1 av 10 kvinner var utsatt for vold – og da mente de at de hadde tatt godt i. Resultatet viste at 1 av 4 kvinner, uansett hvor i verden og uansett sosial status, hadde vært eller var utsatt for fysisk og/eller psykisk vold fra sin partner. Og dette var bare blant de kvinner som våget å svare på spørsmålene. Så kan man selv tenke sitt om hvorfor så mange ikke ville være med i undersøkelsen. Det er uhyggelig mange mørketall der ute.

      1. Uff ja – jeg vokste opp med en mamma som var utsatt av min pappa. Det er helt klart store mørketall. I islamske land blir ikke vold regnet som vold da det er en del av kulturen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg