Konflikter – og veien ut.

I dag ønsker jeg, nok en gang, å ta opp et tema som berører oss alle på et eller annet tidspunkt i livet, for de fleste langt mer enn én gang: konflikter. Enten det er i personlige relasjoner, på arbeidsplassen, i bloggmiljø, sosiale media, eller i større samfunnsmessige sammenhenger, er konflikter en del av menneskelig samhandling. Som vi vet, kan de være både utfordrende og lærerrike.

Før det her nå dykkes inn i hvordan man kan håndtere konflikter, er det viktig å forstå hva som ofte ligger bak dem. Konflikter kan oppstå av mange grunner, forskjeller i meninger, verdier, eller mål, misforståelser, og til og med stress og press fra omgivelsene. Når vi står overfor en konflikt, er det lett å glemme at det ofte er underliggende følelser som spiller inn, og at det å lytte aktivt kan være nøkkelen til å løse problemet. Til eksempel opplevde jeg nylig at noen «klikket» så fullstendig på meg inne på blogg.no at det virket på meg som vedkommende kunne trenge psykiatrisk hjelp. Jeg valgte å ikke kommentere det som ble skrevet om meg hist og her i innlegg og kommentarfelt. Vente til vedkommende roet seg.

Etterhvert fant jeg ut at det var helt andre årsaker enn først beskrevet som gjorde at vedkommende ville skape konflikt med meg. Jeg fant så ut at vedkommende var sint på meg pga et innlegg jeg postet i desember 2023, og da jeg postet lignende innlegg i desember 2024 «klikket» det for vedkommende som da gjennom et år tydelig har irritert seg mer og mer over hva jeg poster på bloggen. Jeg ante ingenting, hun sa aldri noe om dette til meg..

En av de mest effektive måtene å navigere i konflikter på er gjennom empati. Dette betyr å sette seg inn i den andres situasjon og prøver å forstå deres perspektiv. Når vi viser empati, åpner vi døren for dialog og samarbeid i stedet for å heve stemmen eller stenge oss inne i våre egne meninger. Spørsmål som «Hvorfor føler de slik?» eller «Hva er deres erfaringer?» kan definitivt hjelpe oss å se saken fra flere sider. Som jeg gjorde i saken jeg brukte som eksempel lengre opp, og jeg ga så en uforbeholden unnskyldning da jeg skjønte at det var en bestemt sak for over et år siden som hadde plaget vedkommende..

Åpen kommunikasjon er også essensielt når det gjelder å løse konflikter. Det er viktig å uttrykke egne følelser og behov på en klar og respektfull måte. Unngå å bruke beskyldninger eller generaliseringer; i stedet, fokuser på hvordan situasjonen påvirker deg personlig. Bruk «jeg»-utsagn i stedet for «du»-utsagn for å unngå å sette den andre parten i forsvarsposisjon. Her kan vi sikkert alle bli bedre, psykologi er ikke lett, ei heller å navigere i en verden av mennesker som er så totalt forskjellige fra en selv..

Selv om konflikter kan være ubehagelige, kan de også være en kilde til vekst. Når vi håndterer konflikter på en konstruktiv måte, lærer vi mer om oss selv og andre. Vi utvikler ferdigheter som tålmodighet, forståelse, og evnen til å forhandle. Disse ferdighetene er ikke bare nyttige i konfliktsituasjoner, men også i hverdagen generelt.

Selvfølgelig nytter det ikke med mennesker som sier dem gir FLATT FAEN, og nekter være med på noensomhelst slags form for dialog eller kommunikasjon, selv om det er veldig motstridende når en i samtaler med andre stadig ytrer «jeg ser ikke at noe konstruktivt kan komme ut av å inngå i noen ytterligere ordveksling, dermed har det ingen hensikt, så gidder ikke jeg bruke tid og energi på det heller». De som stenger helt av for den det gjelder, men heller baksnakker i samtaler med andre, kan man ikke løse noen konflikt med, men heldigvis ønsker oppegående mennesker å løse sine konflikter og legge dem bak seg.

Konflikter er en helt naturlig del av livet, vi mennesker er bare slik, men hvordan vi håndterer konflikter kan gjøre en stor forskjell. Ved å møte konflikter med empati, åpen kommunikasjon og en vilje til å lære, kan vi transformere potensielt negative situasjoner til muligheter for vekst og bedre relasjoner.

Ingen, med få unntak, liker å være i konflikt, men med de rette verktøyene kan vi alle bli bedre til å håndtere dem. Jeg håper disse refleksjonene kan være nyttige for dere i deres egne liv. Del gjerne deres erfaringer og tanker om dette temaet i kommentarfeltet!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#konflikt #løsning #bunnytrash #bunny

4 kommentarer

    1. Ikke mange konflikter jeg har vært i gjennom et langt liv men en del uenigheter har det jo vært helst i arbeidslivet særlig når en har hatt en rolle som om at man kanskje må gjennomføre noen upopulære tiltak da opplever en jo baksnakking og misnøye Men har alltid ment at vi må ta det opp med personen det gjelder og hvis ting de var misfornøyde med når det gjaldt meg så ønsket jeg at de tok det opp direkte med meg i steden for å gå bak ryggen min
      Man trenger ikke være enig bestandig men det er viktig å respektere at andre ikke mener det samme som en selv
      Men å holde munn om ting jeg synes urettferdig og vitner om manglende respekt for andre mennesker da har jeg problemer med å holde munn f.eks å hive trygdede under bussen det at noen har slike holdinger synes jeg er skremmende
      Det å bli svart tilbake fra en blogger som mente at jeg har liten hjernekapasitet bryr jeg meg ikke om for det sier ikke så mye om meg men desto mer om bloggeren😊

      1. Jeg leste svaret du fikk, laaaaang tirade, og null innsikt i hva det faktisk var du kommenterte og ytret deg om. Men typisk fra den kanten er masse utenomsnakk slik at motparten bare sitter og rister på hodet og ikke gidder si mer fordi det blir for mye, og for mange usakligheter. En type hersketeknikk kan man si 🐰

    2. Men heldigvis er det et overtall av gode mennesker
      Det som er viktigst er at vi er rause og gode mot hverandre og å respektere hverandre for den vi er
      Og tenke at hvis andre har andre meninger enn en selv så er det helt greit
      Trenger ikke å være ufyselig mot andre for det
      Kos deg resten av kvelden og hils homselomse og si at «habittene»klærne altså er helt amacing
      Å følge homslomse på tik tok gjør meg glad😍

      1. Jeg tenker at når Gryende omtaler seg selv som megler og konfliktløser så har hun et bakvendt misforstått syn på seg selv. Hun tror hun megler og løser konflikter når fakta er at hun kaster bensin på glørne som er igjen. Vi storkoste oss i går – sidemannen her takker og setter pris på at du følger 🥰🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg