Katter og deres farger!

Jeg elsker katter. Jeg elsker dyr. De gjør noe med meg, og jeg har alltid hatt dyr rundt meg gjennom livet hittil. Jeg kan ikke forestille meg en verden uten dyr, et liv hvir jeg ikke kan omgås dyr.

I dag har snuppen min og jeg to hunder, mops, som er to herlige fantastisk flotte jenter som er fullverdige familiemedlemmer, de er «barna våre», og kjærligheten til dem er sterkere enn de fleste evner å skjønne. Det kommer vel av nettopp den kjærligheten de selv gir, den gleden de viser, den betingelsesløse kjærligheten de har.

Før jeg flyttet fra nordnorge hit til Drammen hadde jeg katter. I mange år hadde jeg katter. Savner det litt å ha katter i hjemmet. Disse stolte, purrende flotte firbeinte «koseklumpene» som kunne finne på alskens sprell og ugagn, og like raskt være ålende og smiskende og bli tilgitt like fort.

Sirkeline var katten jeg hadde lengst. Navnet ble satt av min da tre år gamle nevø, hehe.. Sirkeline var ei veldig liten katt, men hun kom aldri hjem med noen skramme eller bitt. Hun var aldri hos noen veterinær for å ha blitt skadet i kamp eller noe. Hun var like flott den dag hun gikk fort, som den dagen jeg fikk henne, bare 11 uker gammel. Fred være med henne.

Jeg hadde aldri noen ensfargede katter. De var gjerne to farger eller spraglete. Sirkeline var trefarget, mest rødbrun og svart, hvite labber og litt hvitt under haken og brystet. Som sagt, aldri en skramme. Det var ikke bare hjemme i flokken hun hadde respekt, men hele nabolaget og litt til. Territoriet var hennes, og vi bodde fire steder mens hun levde. Samtlige steder hadde hun respekten intakt.

Det var ikke før i nyere tid jeg lærte om katter og  betydningen fargene på pelsen dems har. Jeg tviler ikke på at personligheten har mye å si også, men, har noen lagt merke til at hvite katter til eksempel skiller seg ut? At de ikke alltid går like godt i flokk som andre katter? At de er nedrangert, på en måte «utstøtt»?

Hvorfor er hvite katter de «laveste» blant katter? Det er en teori om at hvite katter er de mest lavtstående blant katter, og at det er de som oftest blir banket opp og isolert av andre katter. Dette gjør dem litt mer usikre og redde, mer mistenksomme og blir stakkarslige ofre for mobbing. Men hvorfor er det slik

Årsaken er deres stygge utseende fordi katter har en annen estetikk enn oss mennesker. En katt som ser vakker ut for oss, kan se stygg ut i kattens øyne. I katteverdenen er det slik at jo mer mangfoldig pelsfargekatten har, jo bedre ser den ut. Katter som calicos og skilpaddefarget er spesielt populære.

En kan observere dette med løskatter, hjemløse katter i gatene. For det meste de som er drektige, de har forskjellige pelsfarger, mens vanlige katter anses som de styggeste, blir alltid isolert, ofte mobbet av andre katter.

En annen teori antyder at hvite katter ikke kan gjemme seg godt i naturen. Siden de fleste pattedyr er fargeblinde, er de eneste fargene som reflekteres i øynene deres svarte, hvite og grå. Det gjør at hvite katter skiller seg ut og blir gående mål, lett oppdaget av fiender i mørket, og kan potensielt forårsake skade på gruppen. Det er derfor mange kattekolonier er motvillige til å akseptere hvite katter.

Heldigvis for hvite katter så er det like mange mennesker som elsker hvite katter, som noen andre katter. Har du/dere lagt merke til dette med katter? Liker du katter? Hvilken farge på katt foretrekker du?

«Verdens vakreste katter»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#katt #katter #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Søsteren min hadde hvit katt, med blå øyne. Hvit birma. Den var vakker 🙂 En skikkelig pelsball 😀 Sirkeline het en barne-tv da jeg vokste opp 😀

    2. Elsker katter ♥️.
      Har ingen spesiell fargefavoritt. Har hatt fleire katter, alle med forskjellig fargekombinasjoner.
      Kvitt er hjå enkelte rovdyr, merkeleg nok, ein dårleg farge.
      Mink t.d., der bærer mora dei kvite ungane ut av bolet, drep dei.
      Eg veit ikkje heilt kvifor, men kan tenke meg at dei ikkje skal bruke unødeg energi på individ som har dårlegare forutsetning for å klare seg sjølv.
      Naturen er underleg slik.

    3. Elsker katter og har nå en gatemiks mellom skogkatt og maine coon. Alle kattene jeg har hatt har vært flerfarget og langhåret. Og de har alle hatt sine særegenheter. En av kattene brukte å bade på sommeren, og var hos naboen og stjal tørrfisk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg