Julereisen. Kapittel 12: Musikk og underholdning!

Musikk må jeg ha i livet mitt uansett tid på året, uansett stemning. Jeg kan simpelten ikke leve uten musikk. Et liv, en verden uten musikk, er en fattig, grå, dyster og fattig verden.

Når det kommer til julemusikk, så er jeg ikke noe glad i tradisjonell julemusikk. Sissel Kyrkjebøs «Glade Jul» er smerte i mine ører. Salmer og religiøst nonsense likeså. Så har man alle sangene som er fullstendig overspilt eller overvurdert. Den der Mariah Carey-sangen gir meg lyst til å raspe tissen i et rivjern, tenker dét hadde vært mindre smertefullt! Så her kommer en liste med julesanger som gir MEG julestemning!!

«Driving home for Christmas» – Chris Rea.

Min absolutte favoritt. Musikalsk genial, vakker og stemningsfull låt. Den vil alltid skille seg ut. Utrolig bra tekst som makes sense, altså gir mening.

«Rockin’ around the Christmas tree» – Mel and Kim.

Denne er sånn gladsang som er nostalgi for meg. Musikkvideoen poppet opp på TV i oppveksten, på TopPop mener jeg det var. Siden har den blitt med meg.

«Everyday is Christmas» – Sia.

Sia ga ut julealbumet sitt i 2017, og det albumet var virkelig en gave til julen. Nytt og fresht, vellaget og fullt av julestemning!

«On Christmas Day» – Billy Idol.

Jeg har alltid vært fan av Billy Idol. Herlig rocka musikk. I 2006 ga han ut et julealbum som jeg ikke er særlig fan av da, men i 2021 ga han albumet ut på nytt og hadde lagt til denne låten som «tok» meg med en gang.

«Christmas Wrapping» – Kylie Minogue & Iggy Pop.

Både Kylie og Iggy har i alle år gjort meg glad på hver sin måte. Så dette er for meg herlig «wrapping»

«Last Christmas» – Wham.

Igjen en låt som er nostalgi for meg. En klassiker som ingen kan benekte er bra.

«Feliz Navidad» – José Feliciano.

Beste versjonen av denne julesangen er det denne mannen som har. Mycket bra!

«You make it feel like Christmas» – Gwen Stefani & Blake Shelton.

Denne kom som et friskt pust julen 2017 og gjør meg alltid glad.

«Merry Christmas Everyone» – Shakin’ Stevens.

Klassiker som ikke blir overspilt. Nesten som om folket har glemt Mr. Stevens. Dét er synd, for denne er bra!

«Mistletoe and Wine» – Cliff Richard.

Igjen nostalgi. Mamma hadde denne på CD og når jeg hører denne så tenker jeg på mamma.

Jeg kunne sikkert nevnt et par never til med julelåter, men altså.. dette er liksom bare for å røre i overflaten av julemusikk som gir meg stemning.

Jeg kan ta en «heads up» for Cher sin låt «Angels in the Snow» hvis jeg skulle nevne en helt ny julelåt. Den ble utgitt 20. oktober i år. Og hvis jeg skulle nevnt en norsk julesang ville jeg gått for gode gamle Jahn Teigen med «God jul og godt nytt år».

Julealbum greier jeg sjelden å høre gjennom hele, det er som oftest mye religiøst, mye «hvining», «gauling» for mange gjengangere og lite nyskapende, så derfor vil jeg bare nevne et album:

«Everyday is Christmas» – Sia.

Dette er et originalt album og relativt nytt (2017). Man har enda ikke hørt det ihjel. Utrolig bra, og fantastisk med noen som greier lage NY julemusikk!

Hva med Madonna spør dere? Joda, Madonna er min dronning, mitt store idol, men hun har aldri gitt ut julemusikk. Eneste er at hun bidro med én låt på julealbumet «A Very Special Christmas» av diverse artister i 1987. Albumet var i sin helhet til inntekt for Special Olympics eller Paralympics, altså olympiske leker for utøvere med fysisk funksjonshemming. Madonna synger «Santa Baby» som er en typisk julesang som går meg på nervene. Vil jeg høre Madonna når det er jul anbefaler jeg heller å late som «Holiday» er en julesang, eller «Hey you» og «Looking for mercy» om en ønsker noe dypere.

Når det kommer til julefilmer, så joda, det er en del bra filmer, og jeg elsket «Hjemme alene» da den var ny. Men har sett den ihjel gjennom årene. En annen favoritt var «Hjelp, det er juleferie». Om man ikke har sett filmer ihjel, så er det også mye likt, så om jeg skal holde en knapp på en film jeg enda kan se flere ganger, som er original, skiller seg ut og virkelig er bra, så blir det «The Nightmare Before Christmas».

Nå er det mange år siden jeg har kjøpt eller fått sånn tegneserie julehefte, men som barn elsket jeg Knoll og Tott. Så jeg holder en knapp på dem enda jeg, om jeg skulle måtte velge meg et julehefte.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#jul #minner #musikk #film #tegneserie #underholdning #bunnytrash #bunny

3 kommentarer
    1. HAHA Nå må eg le! Ingen jul uten Knoll&Tott! Det var fast siden eg visste hva dette var da eg var liten, men eg DIGGER “All i want for Christmas”, utover det ser det ut for at me har ca samme smak når det kommer til julemusikk 🙂 Sia er en stor vinner på min spilleliste 🙂 Eg skal se “The nightmare before Christmas” en kvelde nå snart når eg setter meg ned 🙂

    2. Flotte sanger alle du har nevnt her, men når dei har gått på rundgang X antall gonger på P3 jul, i løpet av ein dag, må eg seia eg er passe lei dei.
      Kjerringa har på den kanalen nå i julestria, og eg er glad kvar gong dei bryt av med Når lysene tennes der hjemme, eller ein annan, slik at det verte litt variasjon 🤣.
      Alene hjemme, har vorte tradisjon å sjå før jul saman med Hallvard. Alle fem, og så avsluttast det heile med Hjelp, det er juleferie 😊.

      1. Enda godt vi ikke hører på P3 eller radio. Synes det er greit å lage egne spillelister som passer til humør og anledning, når spillelisten er gjennomspilt velger Spotify ut fra det som er relatert til spillelisten 😁🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg