Jeg ruset meg, sluttet å drømme.


I morges etter jeg hadde skrevet og lagt ut første blogginnlegg for i dag var jeg innom bloggen til Monica Vederhus. Hun er en bloggerinne som skriver om livet sitt etter rus. Hun har vært rusmisbruker gjennom lang tid og har nå vært nykter i over et år.

Hennes første innlegg i dag heter «første året som rusfri var blåbær». I innlegget er der et avsnitt som jeg reagerte på. Hun skriver følgende:

«I natt har jeg hatt rusdrømmer igjen, for første gang på lenge har jeg drømt om rusen, men denne gangen var det anderledes. Denne gangen drømte jeg om at folk mistrodde meg når jeg sa at jeg ikke rusa meg lenger, og frustrasjonen over og måtte bevise sin uskyld. Jeg tror hodet begynner og klare og følge med også i drømmeland og at det endelig har oppdaget at jeg faktisk er edru. Jeg har slitt mye med rusdrømmer der jeg faktisk ruser meg, men nå har det forvandlet seg til og handle om prosessen med og slutte».

Det fikk meg til å huske fra de årene jeg selv var rusmisbruker, og en av grunnene til at jeg faktisk likte å ruse meg. Selvfølgelig er rus en virkelighetsflukt. Rus skaper et velvære og en alternativ virkelighet til selve virkeligheten. Rusen tok meg vekk fra det vonde som befant seg i virkeligheten, fra ting en opplevde som satte seg som arr i sjelen og som spiker i hjertet. Den befrielsen var deilig skal jeg si dere. En annen ting, jeg sluttet å drømme. Jeg hadde praktisk talt ikke drømmer den tiden, de årene. Det vil si jeg hadde ikke mareritt. Jeg drømte ikke om det vonde som hadde vært, som foregikk, og hjernen min spilte meg ikke puss om vonde ting som ville komme. Jeg var befridd fra angst og frykt. Det ble forskjøvet fram i tid til jeg var moden nok til å takle det.

Det kan vel være en viktig grunn til at mange blir værende i rusens verden, de er ikke i stand til å takle det som kommer. De trenger faktisk hjelp til å takle det, men slik det er i dag så møter man fordommer, straff, nedverdigende situasjoner og nedlatende holdninger – fremfor forståelse, omtanke og tilbud om hjelp. Forstå den som kan.

Takk for at du leste ❤️

Om dere liker denne bloggen og hva den står for, så har jeg lagt til linker under dette gamle bildet av meg selv fra en tid da rusens tilværelse var det som preget meg, linkene er til bloggens gruppe både på det sosiale nettstedet MeWe, og på Facebook.


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#rus #rusmisbruk #angst #frykt #drømmer #mareritt #straff #hjelp #norge

6 kommentarer
    1. Som noen har sagt en gang: “Livet er ikke for amatører”. Og det er litt sånn det er. Mye man skal gjennom og tåle. Og det er ikke bare-bare for folk å takle og tåle. Og vi får utdelt forskjellige nivåer av “slag i trynet”. Og forskjellige muligheter til å takle det. Jeg har nok vært heldig, er klar over det og takknemlig. Du har vært sterk skjønner jeg 🙂

    2. Det er seriøst ikke noe som er verre for psyken enn å bli beskyldt for noe en ikke har gjort.. <3
      Har en kjent på den følelsen, tror jeg den vil sitte i oss resten av livet, liksom en bestandig vil bære med seg frykten for at det skal skje igjen..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg