Jeg har herved sluttet å taske!!

Leste dere mitt forrige innlegg «Bunny Trash 10 Fun Facts»? Ikke? Det burde dere! Medblogger «Kari Engesvik» leste disse faktaene ihvertfall, og hun liker å tulle med sjefskaninen og måtte jo derfor argumentere på én av disse faktaopplysningene jeg delte, det er moro å kverulere litt, men nå er det nå en gang slik at når noe er bekreftet fakta, så er det ubestridelig. Cogito, ergo sum.

På slutten i dialogen vår så skrev «Kari Engesvik» noe som fikk meg til å tenke på multitasking. Hun skrev noe som at hjernen vår er sammensatt på en måte som gjør at vi ikke klarer å fokusere på to ting på én gang. I dette tilfellet klarer ikke hjernen å fokusere på smerte og orgasme samtidig..

Så da forsøkte jeg å fokusere på to ting samtidig. Jeg hadde musikk på, og prøvde få med meg teksten i sangen, samtidig som jeg prøvde skrive en annen tekst selv. Det gikk ikke. Så tenkte jeg, er det slik for alle, kan man ikke gjøre ting samtidig? Jeg har hørt ordet ‘multitasking’ bli brukt om å gjøre flere ting samtidig, men jeg fikk altså ikke til. Og jeg er typisk sånn som ikke gir meg, men her måtte jeg. Så da bestemte jeg for å finne ut om det er slik vi er, og om man eventuelt kan trenes til å bli multitaskere.

Konklusjonen ble følgende at multitasking er noe bare datamaskiner kan, og siden jeg ikke er en maskin, så går det simpelthen ikke. Det vi mennesker gjør, når vi tror at vi «multitasker», er å veksle mellom, altså hoppe fra det ene til det andre.

Uansett om du onanerer og snakker i telefonen, eller om du skriver skriver julekort mens du ser på TV, så er det ikke slik at du gjør begge deler på én gang. Det er faktisk umulig. Det du egentlig gjør, er å fokusere på først det ene, og så det andre, såkalt «switchtasking». Så da lærte jeg noe nytt i dag også, faen, jeg er en «switchtasker», og det skal jeg slutte være, for jeg lærte faktisk noe mer som jeg syntes var meget interessant.

Det har seg faktisk slik at «switchtasking» (som mange ved en feil kaller «multitasking») ikke bare er slitsomt og unødvendig belastende for hjernen. Tasking gjør deg dummere, og det kan være/er direkte farlig. Studier viser at en mister 10 IQ-poeng når en veksler mellom, altså gjør ting «samtidig» dvs tasker. Så hva enn dere gjør, vent med å onanere til dere er ferdig med telefonsamtalen 😜👍🏾

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#tasking #multitasking #switchtasking #bunny #bunnytrash

18 kommentarer
    1. ..bare ett spørsmål her.. Når jeg strikker ensfarga lester uten mønster – altså kun glattstrikk og/eller rett & vrang, kan jeg glatt gjøre det mens jeg ser på tv og leser teksten på det jeg ser. For jeg trenger ikke å se på strikkinga verken når jeg strikker maskene eller bytter til ny pinne… Kan ikke det kalles multitasking? Pretty Please 😁😜🤣

          1. Haha.. men spørsmålet ditt var veldig bra, for den strikkinga er jo som på autopilot hos noen, men hva definisjonen er, om det er switchtasking eller noe annet vet jeg egentlig ikke, men multitasking er konstatert umulig for mennesker.

            1. Ja det var nettopp på grunn av den autopilot-greia at jeg lurte.. så skulle jo egentlig vært moro å vite om de har et annet ord for det.. Men har jo EGENTLIG ingen betydning, da..jeg autopiloterer (eller no sånt) i vei, jeg 😉

    2. Multitasking = bløff. Det er akkurat som du sier – bare veksling av fokus. Strengt tatt gjør du flere ting dårligere 😂.

      En ting av gangen, og fullt fokus. Hjernen er lat også vettu, og hopper gjerne på enkleste løsning (selv om den er feil) 😉.

    3. Nei det går jo ikke å gjøre enkelte ting samtidig, nytter ikke å skrive blogg mens man leser en annen tekst, DET går ikke og sikkert veldig mye mer. Hehe, rart!

    4. Det Helene Harrysdatter gjør, er faktisk kalt autopilot 😉. Det er noe hun har gjort så ofte, at det er automatisert, så hjernen har fokus på TV, strikketøy går «av seg selv». En som har strikket lite, vil ikke klare det – de må veksle. Helene vil ikke klare det – hvis du legger til mønster.

      Hjernen vår er sånn innretta. Ingen tenker over hva de gjør når de pusser tenna, ikke sant ? Dermed frigjøres kapasitet for hjernen til å holde på med festligere saker 😄.

    5. Herlig…ler…
      Ser mange ganger mannfolka her på jobben prater i telefon når dem går på toalettet og prater i telefonen på vei ut..
      Spesielt ….
      Men du lærte noe nytt og tasker mindre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg