Inspirerende hobby og flotte planter trengs!

Jeg har ingen hobby som jeg diller og daller med flere timer daglig, men der var en periode jeg hadde behov for å holde på med noe som kunne gjøre meg preokkupert, stenge ute omverdenen, holde «støy» på avstand, unngå tankevirus. Jeg satt i dritt til oppover ørene og ble satt i kontakt med en terapeut som jobbet i lavterskeltilbud i kommunen. På huset der ble det tilbudt flere aktiviteter en kunne delta på, blant annet golf. Så jeg spilte golf en stund, det var greit så lenge det var et tilbud jeg fikk, men etterhvert var ikke dette noe jeg kunne holde på med over tid. Dyrt, og vanskelig komme seg til og fra.

På huset som jeg snakker om hadde de også et atelier, malegruppe, som jeg meldte meg på. Jeg begynte å male, og etterhvert brukte jeg atelieret for meg selv noen timer hver uke. For meg fungerer det å male, liker det veldig godt. Være kreativ, bruke farger. Jeg ble også mer oppmerksom på ting rundt meg, hjernen min lette automatisk etter inspirasjon og motiver. Jeg kjøpte meg så et eget staffeli som jeg nylig satte klart på kjøkkenet. Jeg har et nytt lerret, så etterhvert blir det nok et bilde. Det er noe med å male, jeg forsvinner inn i min egen «boble», og tiden bare flyver av sted. Ganske befriende. Omverdenen bare forsvinner.

En annen hobby er planter. Så frø, ta stiklinger, få dette til å gro. Vokse til. Det er ikke slik at hele leiligheten her er full av planter, men vi har en liten innglasset balkong med en utesalong, dill og dall og et lite musikkanlegg. Der har jeg drevet fram masse planter, og på sommeren blir det etterhvert ganske frodig. Som en slags oase, en liten jungel. På vinteren blir det litt stusseligere. På sommeren blir en innglasset balkong veldig varm, som et drivhus, mens på vinteren kan det bli riktig så kaldt.

De årene vi har bodd her har jeg fint fått til å overvintre plantene på balkongen. De kommer liksom alltid sterkt tilbake på våren. Men denne vinteren tabbet jeg meg ut. Da sprengkulden var her for noen uker siden, så tok jeg ikke plantene inn i leiligheten for å holde dem trygge. Jeg var naiv og trodde jeg skulle greie holde alle plantene gjennom de få iskalde dagene. Ettersom det har gått bra før. Men nei, -34,5 grader ute gjorde sitt inne på balkongen. Palmen min er død, min Strelitzia Nicolai, som er like høy som meg har blitt voldsomt frostskadd. Kuttet nylig stilker og blader av den, så den ser ganske deplorabel ut. Det ble flere plantedødsfall, og jeg synes det er trist. Planter gjør noe med meg, planter og liv rundt meg gjør meg glad. Nå blir jeg litt trist, for det er ganske stusselig her nå.

Så ja, planter er jo på en måte en hobby. Men ikke så enkel sådan. Dårlig utvalg og veldig dyrt på vanlige blomsterbutikker her i byen. Ikea, Hageland, Plantasjen, gartnerier og denslags ligger et godt dykke fra hvor jeg bor, og et godt stykke fra sentrum og utenfor kommunen. Fordi jeg ikke kjører bil så er det liksom vanskelig å gjøre innkjøp. Store grønnplanter er ikke akkurat noe man farter ned i kollektivtrafikken. Jeg liker heller ikke mase på folk om noen har lyst å ta en tur, få noen som har bil til å kjøre. Og etter det som har skjedd i vinter, så føler jeg ekstra behov for å få nye planter inn her. Skulle gjerne vært litt rundt på Ikea, gartnerier og sånn og kikket, og kanskje funnet noe nye planter stelle med her.

Planter som hobby gjør godt, det skaper liv og stemning der en er. Gjør ihvertfall balkongen vår mye triveligere. Men men.. jeg liker også godt å bare tusle rundt inne på Hageland å bare se på alle vekstene. Er mye flott altså. Ulempen er jo når ting er som nå, at jeg har lyst å få noen flere planter hjem, da er det ikke like hyggelig å bare se. Hadde vært bedre å samle på såper som hobby, hehe.. men nei, det gir meg ingenting.

Alle bildene i innlegget her er mine, knipset på forskjellige tidspunkt under frodigere tider. Kanskje noen leser dette innlegget og føler seg inspirert til å dra å kjøpe fine planter til hjemmet, og da plukker meg opp på veien. Er jo ekstra hyggelig med sosialt samvær, det synes ihvertfall jeg.

Link: «Bunnys Blomster»

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#blomster #planter #botanikk #flowers #hobby #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Godt å ha noe å “bli borte i” av og til. Jeg kjenner jeg forsvinner i en boble når jeg tegner, og når jeg skriver noveller, dikt og andre tekster 🙂 Maling er topp 🙂

    2. Planter og alt det fører med seg er flott hobby! Du har skikkelig grønne fingre – jeg er imponert! Synd at noe frøs – det var jo så inderlig rottekaldt………..! God klem <3

    3. Blomster er gøy og gjør og gir så mye glede. Elsker gå å titte, min bedre halvdel er ikke helt enig, men liker blomster som blir kjøpt fort. Hørt sånt??😅😹Vi er jo så forskjellig. Elsket å jobbe på hagesenter. For en lykke å gå å titte kjøpe med hjem. Lykke.🙂 Du må da være en gøyal medpassasjer på utkikk etter planter, ta en kaffi eller annet. Er kanskje de ikke tenker å spørre? Hyl ut at du er med 🙂
      liker terrassen 🙂Alt godt 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg