Hvorfor drikker folk alkohol?

Min medbloggervenn «Fotavtrykket» stilte i et av sine nyere innlegg noen spørsmål som jeg fant interessante. Jeg fikk lyst å svare/kommentere, men avsto da jeg så at «alliansetrollene» allerede hadde inntatt kommentarfeltet. En kommentar fra meg ville nok bare skape konflikt, eller uhygge, da jeg er på «motsatt» side enn denne «trollealliansen». Jeg liker faktisk alkohol, tar meg én fest i helgene, og kan godt ha litt Baileys i kaffen innimellom, eller ta en Irish Coffe som dessert etter middag i en restaurant, eller hjemme for den saks skyld, hvis vi har middagsgjester.

Det er ikke det at jeg tror særlig på «alliansetrollene» med sin iver om å fremstå som bedre enn alle andre der de med sin anonymitet kaster dritt på for eksempel de som liker alkohol, med sine argument at nå nærmer julen seg og tusenvis av barn gruer seg, på grunn av alkohol. Å bruke barn som argument når man samtidig støtter Islam med sin ukultur der millioner av barn opplever overgrep, blir kjønnslemlestet, solgt som barnebruder til sine overgripere, tvunget til å dekke seg til med ideologiske plagg som nikab og hijab og fungere som husslaver for overgripere, det blir for dumt.

Argumentene henger ikke på greip. Altså det er kun for å trolle, derav anonymiteten. En som står for hva en mener er ikke feig og skjuler seg. Sier seg selv. Og en som støtter overgrep og barnemishandling kan ikke bruke det som argument mot alkohol. Det er ikke alkoholen som begår handlingene, det er menneskene som drikker alkoholen. Det er voksne mennesker som velger å utsette barna for disse handlingene, ikke alkoholen, alkohol har ikke kropp og hjerne, alkohol er ikke selvstendig tenkende vesen. Jeg mistenker at de som bruker denslags retorikk har et rusproblem som forkludrer tankegangen og bedriver dobbeltmoral som skalkeskjul. Jeg har sett den slags før, særlig hos alkoholikere.

Tilbake til min medbloggervenn «Fotavtrykket» som stiller noen fullstendig legitime spørsmål i henhold til alkohol og konsumering. Spørsmål som: «hvorfor er det helt normalt å si “jeg var på fylla i går” uten at noen reagerer så veldig på det? Hvorfor får man medfølelse når noen sier “jeg er fyllesyk?”. Hvorfor er det sånn? Hvorfor er det dette vi normaliserer? Hvorfor er det vanlig å måtte skjule, eller forklare, at du ikke drikker alkohol? Hvorfor er alkohol normalen?»

Hvorfor noen knapt reagerer på at «jeg var på fylla i går» er fordi det er for mange helt vanlig å ta seg en fest innimellom. Og en skal ikke måtte trenge skamme seg over det. Skam er et problem. Å påføre andre skam er et enda større problem. Det gir dårlig selvbilde, en blir nedstemt, føler utenforskap, øker risiko for depresjon og tyr derfor til rus for å få det bedre med seg selv. I dag er det mange som sitter hjemme alene og drikker alkohol, i skjul, på grunn av skammen de blir påført, i stedet for å dra til venner og drikke litt i godt lag. Være åpen om det og ha et sunt, godt og naturlig forhold til det. De ønsker ikke at folk skal vite. All skam som påføres folk, for alt mulig, er vel muligens en av de største årsakene til rusavhengighet, alkohol- og rusmisbruk, depresjoner og suicidalitet. Mitt spørsmål blir da, hvorfor skal man påføre andre denne skammen?

Nå lever jo vi jo også i et land der alkohol er den lovlige rusen, på tross av at alkohol er bevist mer skadelig enn for eksempel hasj eller marijuana. Det er også bevist at den adferd som utvises ved hasj- og eller marijuanabruk er tryggere, mer kontrollert og mindre skremmende på noen, enn den som kan forekomme med alkoholbruk.

Når det kommer til alkohol, hvorfor skulle jeg skamme meg for å like den, for å ta en klunk Baileys i kaffen når jeg føler for, eller en fest på lørdager? Hvorfor skal man være redd for å si at man liker en liten rus? Hvorfor skal det være vanskelig å snakke naturlig om alkohol? Det er jo allviten at når noe blir tabu, når noe ikke kan snakkes åpent og fritt om, det er da det blir problemer. Dette vet vi alle.

Men ikke alle burde drikke alkohol. Det har jeg smertelig måtte erfare så utallige mange ganger. Alkoholisme var et stort problem i min oppvekst. Faren min drakk noe sinnsykt, han var skremmende, og han hadde skremmende folk med seg hjem i fylla. Barn og dyr har ingenting å gjøre der det konsumeres alkohol. Og de som ikke tåler drikke alkohol, personer med aggresjonsproblemer og voldelige tendenser, som «slippes fri» ved inntak av alkohol, bør avstå. Jeg snakker voksne tenkende mennesker, det man ikke tåler lar man være. Uansett hva det er, alkohol, hasj, melk eller skalldyr. Noe annet er uansvarlig og en risiko, for seg selv og andre.

Oss andre. Snuppen min til eksempel. Han er hardtarbeidende, turnus i akutten, stressende, stadig mangler de folk. Suicidale mennesker kommer inn der, har spist barberblader og sakser, det er bilulykker, noen kan ha kastet seg foran toget, traumatiserte mennesker kommer i sjokk, demente som ikke vet hvor dem er. Små barn som har fått kraftige infeksjoner og har alvorlige smerter etter omskjæringer.

Fulle arbeidsdager, og en times reisevei både til og fra jobb. Så de glassene lørdagskvelden når en har fri, den lille pausen mellom innpust og utpust, der det er et lite rom for å bare koble ut og gjøre noe en faktisk liker. Hygge seg, le, spille musikk og ta noen drinker i godt samvær. Koble ut koronavirus, vaksiner, suicidale, kreftsyke og alle ulykkene som skjer hver dag. Skal ikke det være greit å gjøre? Skal ikke det være greit å snakke om? Skal ikke det være naturlig, men heller tabu? Altså, det er mange grunner til å drikke, for mange er det den sosiale greia og avkoblingen rusen gir. Det burde vitterlig ikke være noe annet enn naturlig, akseptabelt og ja, normalt!

Menneskers evne til å bryte ned alkohol stammer fra et behov om å kunne spise råtten nedfallsfrukt i en verden hvor det var vanskelig å få tak nok i mat. I Kina og Mesopotamia, dagens Irak, begynte man å gjære øl mellom 8000 – 4000 f.Kr. I byer og større bosettninger var dette ofte et sunt alternativ fordi man kunne bli dødelig syk av å drikke det lokale vannet. Alkohol ble altså konsumert daglig, men den berusende effekten ble av mange kulturer knyttet til det guddommelige.

I de nordiske vikingsamfunnene hedret man gudene under gilder og blot med ofringer av både mennesker og dyr, og man spiste og drakk for å hente guddommelig styrke. Disse samlingene var spesielt viktig for å løse opp i konflikter og skape samhold og ro i samfunnet. Minst tre gårder måtte delta og bonden risikerte straff om han ikke hadde brygget tilstrekkelig øl til samlingen. På samme måte var det forventet at gjestene skulle drikke seg sanseløse, våpenføre menn hadde faktisk forbud mot avhold. Man drakk også mjød under slike treff og de rikeste høvdingene importerte vin fra sydligere strøk. Et av de viktigste gildene het Jol, og det ble holdt til vintersolvervet. Som så mange andre hedenske tradisjoner, ble denne tatt opp i kristen-katolsk tro. Skikkene og drikkelagene ble omdannet etter mønstre fra andre vestlige land og ordlyden ble endret til Jul, men lovpåleggelsen om at alle gårder måtte brygge øl ble beholdt.

Først under protestantismen ble det forbudt med religiøse gilder og minnedrikker, fordi det ble ansett som katolsk (papaisme). Skikken forsvant likevel ikke, men den ble i mye strørre grad verdslig. I stedet for å skåle for helgener og gud, skålte man heller symbolsk for lykke til sjøs, fruktbarhet i åkeren, for en god handel eller enkelt og greit for hverandre.

På 1830-tallet begynner motstanden mot alkoholkonsum, særlig ledet av kirken og den protestantisktiske avholdsbevegelsen. Det var på grunn av at brennevinsforbruket hadde økt så mye at man nå regnet alkoholisme som en epidemi. Brennevin var tidligere brukt som medisin og i vitenskap, men ble oftere brukt i hverdagslige sammenhenger. På grunn av industrialisering og en veldig liberal alkoholpolitikk var det enkelt å få tilgang på brennevin, samtidig som det var lett å lage.

Det ble vanlig å drikke på jobb og mange fikk betalt i sprit. Det er flere historier om bygninger og båter som med overlegg ble konstruert dårlig fordi arbeiderne ikke fikk brennevinet de mente de hadde krav på. Man drakk både til frokost, lunsj og middag, for ikke å snakke om helligdager og til fest. På 1830-tallet drakk en mann gjennomsnittlig 13 liter ren sprit i året, det er 7 liter mer enn gjennomsnittet idag. Helsemessig var konsekvensene av forbruket svært alvorlig, for ikke å snakke om problemene det skapte i samfunnet. I 1916 ble alkohol følgelig forbudt i Norge og «forbudstiden» innledes.

På grunn av både internt og eksternt press, ble den avsluttet elleve år senere. Bakgrunnen var blandt annet at Frankrike, Portugal og Spania satte opp tollen på import av norsk fisk, siden Norge ikke lenger importerte deres vin. Vinmonpolet ble opprettet allerede i 1922, i begynnelsen var det et monopolutsalg under statlig kontroll med private aksjonærer. Staten kjøpte gradvis de private aksjonærene ut, og har eid Vinmonopolet siden 1939.

Kun statlige godkjente bryggerier hadde tillatelse til å produsere øl, i kontrollerte rammer. Som en følge av EØS avtalen, ble polet delt i 1994. Arcus AS tok over all import og grossistvirksomhet, mens Vinmonopolet sto igjen som et detaljsalgsmonopol. Det er delte meninger om Vinmonopolet, men det gir oss faktisk tilgang til mange flotte og velproduserte drikkevarer fra hele verden. Det regnes faktisk som en av verdens beste alkohol-handel organisasjoner, nettopp fordi det har mulighet til å importere de ekslusive varer en kommersiell forhandler ville gått i underskudd på.

Vi mennesker drikker alkohol fordi vi liker det, i dagens samfunn er det et behov for det, det er flere fordeler enn ulemper. Det er også tradisjon og kultur. Blant nåtidens nordmenn er det svært mange som har begynt å ta i bruk et mer kontinentalt drikkemønster hvor alkoholbruk oftere og i større grad handler om smak, farge og lukt. Opplevelsene hører til både mat og i utelivet. Det store spekteret av god drikke er en del av å skape gode kulinariske opplevelser, og det er i slik forbindelse den største delen av alkohol brukes. Så kommer den store festen, pubrunden eller kvelden på nattklubb attåt.

At noen blir kalt «partypoopers», blir spurt om de er gravide eller må forklare seg for hvorfor de ikke drikker må tilhøre sjeldenheten, for det er ikke noe jeg har lagt merke til. Jeg tenker at det må ha med sin egen valgte omgangskrets eller nærkontakter å gjøre. Det minner om fjortisoppførsel, og i min alder er det ikke vanlig å henge med fjortiser. Ei heller skal fjortiser drikke alkohol. Det er ikke lov, og der må foreldre ta ansvar. At noen får sympati eller såkalt medfølelse for å være «fyllesyk» kan jeg heller ikke forstå. Hvis noen skulle fortelle meg at dem er fyllesyk, så ler jeg bare og sier «selvgjort er velgjort»!

Riktig god helg alle sammen!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#alkohol #helg #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Nå har ikke jeg lest innlegget til Fotavtrykk, men du drar noen interessante historiske linjer. Jeg mener alt som høyner livet er bra, skam og tabu er det ikke. Det er ønskelig at mennesket er på et nivå der det tar ansvar over sitt eget liv og det man påfører på andre. God helg, nyt den <3

      1. Tusen takk 🥰 i morgen kveld skal vi kose oss på balkongen med spekemat, potetgull, chillidip, drinker, shots og musikk. Det gleder vi oss til. I kveld skal vi bare slappe av og kose med jentene. Kos deg du også, og nyt det som nytes kan 😜🥰

    2. Takk for bra og godt gjennomtenkt svar til innlegget mitt, kjære Bunny. 🙂 Jeg setter pris på din ærlighet, og at du alltid sier det du mener. 😉

      Nå skal jeg fortelle deg noe; jeg er i 40 -årene og alle mine venner og stort sett alle jeg omgås er 40 år eller mer. Og jeg får alltid, hver eneste gang jeg er på en eller annen sammenkomst, kommentarer og spydige holdninger (og blikk og himling med øynene) rettet mot meg fordi jeg ikke drikker alkohol. “Partypooper” og spørsmål om jeg er gravid skjer hver eneste gang.
      Normalen er jo at de aller fleste drikker, det er helt vanlig og helt greit. Ingen ser rart på noen fordi de drikker, og det er jo bra. Det skal selvsagt ikke være skam og tabu. Men jeg føler, og jeg har opplevd at “alle” synes at jeg er rar, fordi jeg ikke gjør det… Defor ble dette innlegget skrevet, og første gang delt borte på Miniblogg faktisk. 😉
      Riktig god helg 🥰🥰

      1. Enklere sagt enn gjort, var jeg deg ville jeg nok satt hoggtenna i disse folka, skiftet beite eller noe. Noen liker ikke å drikke, noen liker ikke rusfølelsen, noen liker ikke smaken og så videre. Jeg holder ved min ytring om at denslags ytringer og adferd er fjortis. Personlig drikker jeg sammen med de som liker dét, så gjør jeg andre ting sammen med de som ikke drikker. Rakker ikke ned på noen for å ikke like det samme som meg. Kan for eksempel spille bingo, dra på konsert eller gå tur i skogen. Klem til deg 🥰

        1. Det som også er litt gøy da, er at mange ofte tror at jeg ER full… 😛 Selv om jeg bare har drukket vann, ha ha.. 😀
          Så enig med deg i at det er skikkelig fjortis å si dette, og neste gang tar jeg frem hoggtenna! 😉
          Klemmm 🥰

    3. Jeg er av de som ikke drikker , ikke fordi jeg er redd for å bli avhengig men jeg liker ikke smaken av alkohol. Men etter å ha jobbet en stund som bartender så ser jeg at mange har et ok forhold til alkohol og det å drikke mens andre tar helt av å mister normal oppførsel, altså de blir rene drittsekker. Men klart at man kan kose seg med det også.
      Men jeg tror det er viktig å se nyansene også.

    4. Sidan eg har ei fortid med misbruk av alkohol, så er eg sjølvsagt svært forsikteg med min omgang med alkoholhaldege drikker.
      Dei siste åra, med ein sjuk svigerfar i huset, så må eg på ein måte vera køyrbar til ei kvar tid, så då har det vorte enda mindre, men totalt avhalds er eg altså ikkje.
      Under fjerne himmelstrok, startar eg alltid dagen med “en lille en”, og ein kopp kaffi, på fastande hjarta. Det beste er eitt eller anna slag krydderbrennevin, men det funker med anna type brennevin og. Underberger og Gamal Dansk, er mine favoritter.
      Dette balanserer bakteriefloraen i magen, og hindrer magetrøbbel.
      For monge av oss med autisme, så er søvnproblematikk eitt kjent fenomen.
      Me slit med å finne søvnen, og kan gå opptil fleire døgn, før me stuper av utmatting. Då finnes der eitt godt trix. Ein box, 0,33, pils på sengekanten, og så finne horisontalen. Då er det svært sjeldan ein ikkje sløkker som å blåse ut eitt stearinlys.
      Ellers er eg glad i ein god cognac eller brandy, og av og til ei god kvitvin.
      Ute på byen funker det godt å drikke eplemost 😜. Spesielt om nokon går inn for å drikke ein under bordet, og dei trur det er pils ein drikk 🤣.
      Kilkenny er mitt absolutte favorittøl.

        1. Då vonar eg du hadde ein flott kveld 😊.
          Det må absolutt vera legalt å nyta alkohol ein laurdagkveld, i lag med kjente og kjære.
          Sjølv slit eg med det, for bikkar eg ei grense, så ender eg opp i ei krå for meg sjølv, og sit og grubler. Og det er jo ikkje noko show 😜. Verken for meg eller andre. Dessutan er eg frykteleg god på å halda showet i gong når eg er edru, så eg klarer meg godt.
          Me var ein gjeng sjåførar som var på show med Teddy Nelson i Larvik, for ein del år sidan. Då eg dansa til Diggi Liggi Lo i tresko, kom ein kompis bort til meg og sa, ein skulle tru det var du som var rusa, og ikkje alle oss andre 🤣.
          Diggi Liggi Lo https://g.co/kgs/cDgdQD

    5. Ordet ‘Alkohol’ kommer fra arabisk og betyr Al Ghoul.. som betyr BodyEating Entity/Spirit.

      Jeg kan ta meg en øl eller glass vin i ny og ne… men må si jeg beundrer Putin som aldri har rørt det…. eller Trump som så godt sa det: «hvorfor prøve noe som kan bli et problem»

      Man skal ha bind for øynene om man ikke ser hva for negativ effekt det har hatt og har på våt sivilisasjon

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg