Hva mener dere om «Ghosting»?

«Ghosting betyr å bryte all kommunikasjon med noen uten en forklaring eller advarsel. Personen nekter eller overser å svare på henvendelser».

Begrepets opprinnelse har vært til stede siden cirka 2006 i forbindelse med sosiale medier. I 2015 ble begrepet først populært gjennom at en rekke artikler om kjendiser som brukte det. Etter det har det vært flere diskusjoner om faren ved at så mange gjør dette, bedriver ghosting, og hvilke konsekvenser det kan føre med seg for egen psykisk helse.

Ghosting er et begrep på en handling som bare ser ut til å bli mer vanlig. Hvorfor kan ha sammenheng med sosiale media, en rekke forklaringer er foreslått, men det er som oftest sosiale medier, datingsapper og den anonymiteten og isolasjonen som er til stede i dagens nett-kultur som gjør det lettere å oppføre seg dårlig sosialt sett. Så ja, selv om ghosting er blitt mer og mer vanlig, så ansees adferden som dårlig oppførsel.

I tillegg blir det til at jo mer vanligere denne oppførselen blir, jo flere individer blir utsatt for ghosting. Noen har antydet at begrepet skyldes mangel på empati i det økende internett-samfunnet som bare ser ut til å fremme den egoistiske og narsissistiske kulturen.

«Ghosting er ikke bare eksisterende ovenfor online dating og denslags, men kan også skje mellom venner, kollegaer og familiemedlemmer».

Jeg har i dette året som er gått blitt utsatt for ghosting, og tenkte derfor jeg ville ta opp temaet her på bloggen før utgangen av året. Jeg kan nevne et par-tre tilfeller som jeg har opplevd.

Det ene tilfellet var en person jeg hadde nærmest daglig kontakt med på nettet, og hadde møtt in real life. Det var veldig hyggelig, og jeg anså dette som et påbegynnende vennskapsforhold, jeg ble hele tiden tiltalt og omtalt positivt, det var virkelig ikke måte på. Så en dag sa det stopp, ingen forklaring ingenting. Eneste et langt dikt som ble postet på nettet av vedkommende der noen ble beskrevet på ufint og særdeles graverende vis. Jeg kunne bare anta at dette skulle være meg, selv om karakteristikkene, ved ettertanke, passer bedre til personen selv. På en måte fikk jeg en forklaring, men likevel ikke. Jeg hadde ikke gjort personen noe, men hvis det var som jeg tenker så fikk vedkommende sannelig vist sin sanne side.

Et annet tilfelle er sånn merkverdig også. Jeg blir omtalt og tiltalt som en venn i offentligheten. Men har også lagt merke til uttalelser, baksnakking, der vedkommende kanskje tror jeg ikke ser. Det rare her er at vedkommende fører kun dialog med meg i offentlig forum, enhver henvendelse privat blir ubesvart. Henvendelser på Messenger, Facebook, MeWe, Telegram osv forblir ubesvart. Så hvorfor vedkommende har sendt meg venneforespørsler på disse forum skjønner jeg ikke, når det faktisk ikke lar seg gjøre å ha en privat samtale..

Den tredje har jeg hatt god dialog med lenge, så fikk jeg beskjed at jeg hadde ved et par anledninger skrevet noe i sosiale media hin ikke likte. Men ikke noe som har med vedkommende å gjøre. Siden da har det vært tyst, helt tyst..

«Ghosting er sårende for de som opplever det fordi det gir følelsen av å bli avvist. Noen anser ghosting som et passiv-aggressiv form for overgrep, en stillhet og ignorering» (Wikipedia).

Nå ligger jeg ikke nede for telling og griner over disse, men jeg må jo si det er sårende og over tid bli kjent med mennesker som man får type forhold til. De er så snille, omtaler deg så pent, får deg til å like dem, kaller deg venn og alt dette… så bare.. ingenting.

Weird altså. Det heter seg at dette er vanlig adferd. Dét synes jeg ihvertfall ikke noe om. Det heter seg at dette er ikke god oppførsel, men dårlig oppførsel. Dér er jeg enig.

Hva tenker dere om ghosting?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWe: Link!!

Følg Bunny på Facebook: Link!!

#ghosting #bunnytrash #bunny

29 kommentarer
    1. Man er søren meg ikke mye til mann(eller dame!) om man ikke bare kan gi beskjed; “Hei, eg gidder ikke mer av deg” og ikke bare overhøre/se…Det er en Uting!

      Og det diktet du ref til!? Omg, det sier så mye mer om hen enn om deg 🙂
      Det er toppen av feighet! Nå husker eg ikkje helt, men det var vel ganske mye kommentarer under det diktet? De er jo egentlig vel så viktige som innlegget i seg selv…Tragiske personligheter, spørs du meg…skrive dikt liksom…

      1. De kommentarene til diktet får så være. Noen kastet seg på for at andre gjorde det. Noen visste hva det handlet om, noen visste ikke. Men å være den som bevisst samler flokken for å påføre noen vondt, det tenker jeg sier mye om personen ja. Det å ikke ta dialogen, men heller gjøre det på den måten, ja, jeg synes også det er feigt. Jeg ville tatt det med den det gjaldt, ihvertfall forsøkt.

    2. Ghosting er slemt
      Å ha ulike meninger om ting synes jeg vi må tåle
      Jeg kan være veldig uenig med noen og gi utrykk for det
      Men det vil ikke si at jeg liker den personen mindre selv om vi ikke mener og tenker det samme😊

      1. Godt sagt. Jeg har forøvrig aldri hele mitt liv møtt noen jeg har vært enig med og hatt samme synspunkter som, helt og holdent. Det er selvfølgelig noen meninger og synspunkter som hadde fått meg til å velge noen vekk fra mitt liv, men da hadde jeg tatt det direkte med vedkommende, ikke ghostet, som for meg minner om noen jenter jeg gikk på skole sammen med i 13 års alder, der noen jenter gikk sammen for å fryse én ut. Barnslig sant, men jeg tenker det er mer lov å være barnslig på slike ting når en er 13 og ikke forelder til tenåringer..

    3. Ghosting er sært. Hadde ikke trodd det skjedde om jeg ikle opplevde det selv. Har hatt den brutale , men og den smygeren….beklager måtte bare kommentere litt…

    4. Hadde vært veldig moro å møte deg i virkeligheten 😊
      Tror nok vi har fler likheter enn ulikheter
      Så vil jeg av hele mitt hjerte ønske deg og snuppen din et riktig godt nyttår
      Du er en fin fyr(snuppen) og🥰

      1. Artig å møte nye folk vet jeg. I de fleste tilfeller ihvertfall. Om jeg er så fin fyr, nåvel, det jeg VET er at jeg ikke utgir meg for å være en annen enn jeg er. Riktig godt nyttår til deg og dine også Sosi 🥰🐰

    5. Jeg liker IKKE ghosting!! Har vært utsatt for det mange, mange ganger opp gjennom årene både på nettet og i privatlivet, og det er like jævla sårende hver gang – sjøl om jeg selvfølgelig er blitt mer tykkhuda med årene. Når man har dårlig sjølbilde i utgangspunktet hjelper ikke ghosting på akkurat. Det mest sårende tilfellet var en jeg trodde skulle bli en ny livsledsager, hvor alt virket som det var i skjønneste orden da jeg prata med han en kveld – men etter at jeg la på røret den kvelden hørte jeg ikke mer i fra han, og han leste meldinger men svarte ikke.

      1. Jeg tenker det samme, frekt og feigt. Men jeg mener også at man tar dialogen, og da vet begge parter hvorfor, om valget er å bryte kontakten. Da er man mer real som person, tenker jeg.

    6. Ghosting burde jo være totalt unødvendig??? Er det ikke bare å si ifra til den det gjelder hva man ikke tolererer? og at man trekker seg tilbake?? Jaja, Asosiale medier fører mye med seg, Bunny! Klem 🙂

      1. Alle som svarer synes ghosting er unødvendig. Det er veldig forundrerlig, for når jeg leser om temaet så er ghosting veldig vanlig. En kan jo spørre seg hvorfor det er vanlig hvis ingen synes noe om fenomenet 🤔 Asosiale media, ja hmmm.. er man asosial er vel ikke sosiale media rette sted å være? 🤪 klem klem

        1. Ja, merkelig………..! Tenkte mer Asosiale, fordi man ikke er direkte sosiale med andre…………… kunne vært Usosiale kanskje……….. 🙂

          1. Hehe.. nå går ordene i surr for meg 🤪 men når folk involverer seg med andre mennesker, så bør de ha baller nok til å avslutte forholdet på ordentlig vis 🐰

    7. Ja, ghosting kan være alt hva du nevner her. Men verden er som kjent ikke sort-hvitt, og dermed ei heller i spm. om ghosting.. Og siden kommentarfeltet forøvrig er enstemmig i hht hva som ’tilates’ ytret i tiden, så blir det jo jeg som må trå til igjen, da!.. *hahaha* – Ikke at det er noe ‘galt’ med selve synet, det er bare at det ikke adder opp med en unison enighet på områder hvor det i praksis er et så til de grader vanlig handlingsmønster.
      Altså.. Alle personer- og alle relasjoner er ulike.. Om en brått bare gjør seg utilgjengelig ovenfor en mangeårig venn, eller i et etablert/definert kjæresteforhod, er dette selvsagt uakseptabelt i utgangspunktet. Men så har du de relasjoner som er kav giftge, hvorav den respektive parten er så ‘kjørt i hue’ at kutt av kontakt og utilgjengelighet er eneste sjansen de i realiteten har for å komme seg ut av dette her. Det siste disse trenger, er jo en ensidig fordømmelse av ‘ghosting, da den giftige da bruker denne allmenne fordømmelsen for alt den er verdt til å få sympatien på sin side, for ikke snakke om å få ‘sugd’ vedkommende tilbake inn i relasjonen..
      – Videre, har vi de kortvarige relasjonene. – De som i dag blir referert til som situasionships.. Her vil jeg (i de fleste tilfeller) si at ghosting snarere bidrar til at den ghostede gis en gylden mulighet til å få kommet fra det med æren og stoltheten i behold på et vis som er umulig dersom du får ‘sayonara’en i rene ord. – Iallefall om ghostingen ikke er alt for brutal, men snarere består av en hurtig reduksjon av kontakt. Selv har jeg ghostet korte relasjoner flerfoldige ganger for med det å unngå unødvendig ydmykelse av den andre, og jeg antar at det også er blitt gjort ovenfor meg, for så at jeg bare har fulgt opp den respektive viben uten engang å tenke på det.
      Det er m.a.o forskjell på ghosting og GHOSTING, for å si det sånn

      1. Nei, verden er ikke sort hvitt. Det er forskjell på ghosting og ghosting. Jeg fortalte i innlegget at jeg i løpet av året har utsatt for ghosting av noen individer, og at nettopp det var årsaken til at jeg tar opp tema. Satset da på utgangspunkt i disse hendelsene. Hadde jeg etterlyst alle mulige ghosting-metoder og hendelser kunne jeg blitt sittende her til the end of days. Det er forskjell på et tre og et TRE også. Det virker på meg som om du her er mer opptatt av å være den som svarer annerledes, enn å bidra til perspektiv og forståelse i det som tas opp – en form for ghosting det også?

        1. Så det korrekte svaret her er altså å snakke etter munnen, og gjenta det som allerede var sagt x-antall ganger..
          Greia er at jeg har reflektert en god del over dette her, og hadde bla.a et innlegg på det en gang. Jeg kom dermed i den villfarelse å tro at jeg kanskje kunne tilføre noe ved å dele de respektive tankene jeg har gjort meg opp rundt emnet, da jeg selv setter pris på at folk gjør så hos meg. Men ingen er vi jo like..
          – Samtidig lurer jeg jo på hvor problemet EGENTLIG ligger, da du later til å se feil i alt jeg måtte si og gjøre for tiden. Intet kan jo ordnes uten at en vet hvor skoen trykker, for å si det sånn, og jeg er tilgjengelig på både tlf & epost, så.. 😉

          1. Bortimot det verste jeg vet er folk som snakker etter munnen, det er prisen årets honorable mention MEningsytrer, haha, skulle fått! Nei, det vet du at jeg ikke vil, ei heller er det noe korrekt svar, men nontheless så synes jeg det er greit å være enig med majoriteten når det føles riktig, istedet for å gå all in for et alternativt svar. Og det stemmer ikke at det er slik her i Bunnybloggen at i mitt kommentarfelt er alle enige med meg, slik du skrev til KT. Du kan lese til eksempel kommentarfeltet om Bamsegutt, der bør det være et hav av forskjellige kommentarer å velge mellom. Du kan jo også lese hva du selv har skrevet om Bunny da du delte ut GryXen i 21 og 22. Ingen er vi like, og jeg respekterer tankene dine rundt tema. Jeg må jo bare være som dere hele tiden beskriver meg i kommentarfeltene dine ustanselig, der blir jeg jo praktisk talt hele tiden omtalt som «kverulant», «blærete», «som et barn», «sutrete», osv osv, det vil liksom ingen ende ta. Du skriver at du setter pris på hvordan folk kommenterer hos deg. Kjekt å vite. Nå har det jo seg slik at jeg har erfaring med å kontakte deg på diverse steder, det er ikke noe svar å hente noen steder, untatt email, og da tar det typ tre dager før du ser den. For meg er ikke det noen dialog, da lar jeg heller være. Nå ser jeg jo at du kan kalle enhver tøysekopp for venn, for meg har den betegnelsen større betydning. Jeg kaller ikke enhver for venn. Jeg liker deg Gry, men jeg har insett at jeg vil ikke føre dialoger med deg som er for allment skue, jeg synes ikke det er noe gøy å være målskive for dine faste kommentatorer, og se på at du bare skriver *hehe* og oppmuntrer til flere stikk og shitshaming i eget kommentarfelt. Om noen skulle benyttet mitt kommentarfelt som søppelfylling og brukt det til å hele tiden komme med stikk og dritt beregnet på deg, så hadde jeg sagt, nei vet du hva, kan du ikke holde deg til saken og hva blogginnlegget handler om, og la være å komme med stikk og dritt hele tiden til og om andre, da spesielt mine venner, så kan du heller la være å kommentere. Slik er jeg. Jeg verner om mine venner, og aper, troll, insekter og kjerringer kan reise åt helvete! Riktig godt nytt år Gry, gled deg, noe rosa er underveis 😜🐰

    8. Hmm 🤔. Eg ghoster fleire eg, men nå skal det seiast at dei har fått beskjed om at eg ikkje gidd å svara på kverulerknga og tåpelegheita deira.
      Nå er jo ikkje dette heller folk eg har ein relasjon til, men folk som driv med usakleg kommentering på sosiale medier, så det verte jo ikkje heilt det same.
      Likeeins med framande folk som sender meldinger på messenger. Folk eg aldreg har høyrt om, eller veit noko som helst om, dei overser eg glatt.
      Nei, folk eg har ein relasjon til, ville eg nok ikkje ghosta på den måten. Det anser eg for å vera for respektlaust.
      Respektlaus åtferd, er dårleg åtferd.

      1. Jeg er enig, og som jeg svarte til noen tidligere her, så er det besynderlig rart at samtlige man får svar fra er enige om at ghosting er dårlig adferd, frekt, respektløst og så videre… likevel er det samtidig ansett som vanlig adferd 🤔

    9. Trist og ikke greit..Man sitter tilbake og skjønner egentlig ikke noe..
      Hvorfor?
      Det diktet er ukjent for meg – høres rart ut. Man blir satt ut og sitter litt sånn med åpen munn etterpå.

      1. Det er noe med det.. du var ikke en av dem som applauderte det diktet ihvertfall. Jeg husker enda hvem som applauderte og hva de skrev. Var trist, men sånn sett så er det jo greit at folk viser sin sanne side. Jeg synes det er greit å vite hvem folk virkelig er, enn den mange fremstiller seg som, som de ikke er 🐰

    10. Jeg er skikkelig flau her jeg, fordi jeg i en alder av 49 år ikke har hatt peiling på hva ordet betyr, jeg har lest det, og hørt det men aldri forstått hva det betyr. Men det er noe av det mest bedritne man kan gjøre mot en person sånn utenom å snakke dritt om en person eller slenge en person under bussen, hvis du skjønner hva jeg mener.
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg