Høy på meg selv!


Bloggverdenen er ganske interessant til tider. Det mangfoldet som er, representerer virkeligheten, og noen i bloggverdenen har en historie som virkelig er verdt å få med seg, historier som gir perspektiv, som gir forståelse og i en del tilfeller faktisk aksept. Dette heier jeg på. Jeg kan ikke annet, for det er så godt å lese når folk frigjør seg selv, gir av seg selv, står opp for seg selv og kjemper sine kamper for å fjerne tabu og stigmaer, for økt forståelse, rettferdighet og respekt for sine medmennesker med de belastninger de har. Skriver om og ut fra seg selv, istedet for om alle andre.

Vi har noen viktige blogger som tar opp sider av virkeligheten som en burde ta til seg mer kunnskaper om. Mamma på hjul er den viktigste, hun er i en situasjon som få kan sette seg inn i, men kampen om livet er hver dag, det å dele opplevelsene med sådan ordlegging som skaper innlevelse slik at vi blir dratt inn i det er fantastisk. Mamma på hjul har fått en ‘forbannelse’ over seg, sykdommen og diagnosen ALS, og enda verre (i mine øyne) det å bli forbigått og overkjørt av systemet fordi hun er blitt gitt dette føkka dritkjipe ‘kortet’. Den største forbannelsen er vel når øvrigheten prøver å frata henne stemmen sin, retten til å avgjøre og inneha kontroll over eget liv. Mamma på hjul lever likeså med en gitt gave, et talent, det er den at hun faen ikke gir seg på flate marka, stemmen hennes kan ingen ta fra henne, hun er så rå på å formidle at enhver som klikker inn i hennes verden og ruller med Mamma på hjul får vondt i hjertet, blir bragt til tårer, provosert, sint. En kan nesten ta på, men garantert føle kjærligheten, en blir gjort bevisst på hva som er viktig i livet, en tar seg sammen og tar ikke alt for gitt når en stifter bekjentskap med denne mammaen. Og ikke minst de fantastiske skildringene som får fram smilet, gleden og plutselige latterbrøl.

En tid leste jeg mye, og daglig i bloggen til Monica Vederhus. Tilbake til livet, også en utrolig viktig blogg på mange måter. En blogg jeg ikke trengte leve meg inn i, for jeg er Monica, jeg har vært Monica. Altså jeg har levd det livet, vært på kjøret, rusa meg fra morgen til kveld. Alkoholisert kriminell pappa, narkomane slekt og familiemedlemmer, narkoman søster. Narkoman selv. En sitter plutselig en dag med åpen munn, gapende og måpende, og ikke skjønner hvordan i helvette det kunne bli som det er, og hva meningen er. Et helt rått miljø, noe så intenst og farlig, venner som skyter seg i hodet så blodet sitter fast oppetter husveggen til foreldrene, overdoser, kompiser som henger seg, drukner seg, blir druknet, slått ihjel med et jernrør og rullet inn i et teppe, kjørt til skogs og etterlatt for å dø. Jeg er homofil, jeg har ingen barn som Monica Vederhus, men jeg har sett barnevernet i aksjon, og der mister man sin stemme som menneske og forelder, de vil hverken se eller høre deg. Mine søsters barn ble hentet av barnevernet, og i det minste kunne systemet prøvd å la dem få vokse opp sammen disse to guttene. Men barnevernet driver menneskehandel og guttene ble solgt til to forskjellige hjem i forskjellige fylker.

Hjernevasket er også en blogg som er viktig, en av mine favoritter også, for som de to nevnte ovenfor, dønn ærlige og rett fra levra. Dessverre er ikke Hjernevasket en aktiv blogg, hun ga seg når folket begynte å bli bevisste på bloggen, og det er synd, for det var da hun skulle kjørt på, gasset på og bare latt folk få føle hva psykisk helse innebærer. For det er hva bloggen handler om, mental helse, psykisk helse, og hvor funksjonshemmende det kan være å få en dårlig psykisk helse. Det å bli psykisk syk. Nå bunnen, bli hjernevasket og i det hele tatt. Dette er så utrolig viktig å få ut og frem, snakke om, dele, ta bort stigmaet. For er det noe jeg vet så er det at for å få bedre psykisk helse, bli frisk, eller friskere, eller kunne leve med for eksempel angst, så er det å vite om, snakke med folk som skjønner, likesinnede som har opplevd ting. Få forståelse, vite at en er ikke alene. Så jeg er Hjernevasket også, altså jeg har gått gjennom mye av det samme, og jeg håper denne bloggen våkner til liv igjen, for fullt, for de som ikke sliter med psykisk helse trenger utvide horisonten de også. Det er for mange som dømmer, altfor mange!

Gryende er også en av mine favorittblogger, dette er en blogg som veksler mellom humoristisk satire og dyptgående samfunnsaktuelle temaer med et perspektiv som kan være vekkende. Folks naivitet forbauser meg stadig, de små boblene folk lever i der de tror multikultur, islam og religion er berikende og media, politikere og myndigheter er hundre prosent til å stole på, at de ønsker alle ve og vel og korrupsjon ikke eksisterer. Folk blir ikke uskyldig dømt i Norge og fengslet for ugjerninger de ikke har begått. Vi har rosa enhjørninger og sukkerspinn med et jordbær på toppen. Gryende vet å gi perspektiv, en tankevekkelse, ord til ettertanke. Gryende holder kortene tettere til brystet om personlige anliggender og privatliv enn de andre nevnte, men et stikk og hint hist og her viser at dama har ikke reist den smale sti, hun vet litt om mye og innehar en rolle og kunnskap og jobber i Mental Helse i Viken.

Det er sikkert flere bloggere som tar opp viktige temaer, blogger jeg helt sikkert skulle lest, men det er vanskelig å få med seg hele landskapet. Men jeg stikker innom uleste blogger og besøker innlegg for å se om jeg finner bloggere som gir av seg selv. De overnevnte, Mamma på hjul, Hjernevasket og Monica Vederhus fant jeg helt selv, helt tilfeldig. Gryende var det annerledes med, for hun var, og er, lenge en fast leser og kommentator i min blogg. Hun er en lojal Bunny Trash’venn. Plutselig en dag etter lang tid oppdaget jeg at dama har egen blogg, og hun kan skrive og gi folk hodebry, hehe..

Jeg vil også nevne Kokkejævel, han har jo ligget på toppen med x antall flere lesere enn alle andre bloggere etter Sophie Elise og Isabel Raad forlot bloggplattformen. Desverre bedriver han mye reklame, clickbaits og sådan som styrer meg personlig vekk fra hans område. Han er business-blogger, så det må vel være slik.. Morsom type med ei skikkelig bra og humoristisk kone (ChristineEmilie), jeg liker humoren hans også når han er i rette humøret. Han er nordfra, så man merker humørskiftet til og med gjennom blogg. Men det jeg skulle si, han har, som mann attpåtil, tatt opp dette med psykisk helse, lagt på bordet følelsene og hva man sitter igjen med å miste eget barn. Jeg blir litt stolt av jævelen når han bruker plattformen sin til noe viktig, tar opp tema som betyr noe. Få ting er vel verre en å gå gjennom det, miste eget barn. Jeg har ikke mistet barn, jeg kan ikke relatere mer enn at jeg har mistet. Skal ikke si mer der, men jeg synes det er veldig bra at menn snakker om dette også. Det er som sagt viktig.

Tusen takk til nevnte bloggere. Det er noe av meg i alle de nevnte. Så jeg kan avslutte med å si at jeg tar det som kompliment at noen liker bloggen min, lar seg provosere og setter pris på min ærlighet. At jeg ikke ønsker eller innehar noe filter, at jeg er for meningsmangfold, skriver rett fra levra og ønsker flere lesere for å nå ut. Enhver aktiv blogger ønsker flere lesere, ingen kan si noe annet. Bloggere som Gryende, Linda og ZoeticWorld har møtt meg, vet litt om meg, og jeg tror, er faktisk ganske sikker på at de vil samtykke at jeg kan være VELDIG stolt av meg selv utfra det liv jeg har levd og hvor jeg er nå, og de samme tror jeg også aldri ville definert meg, satt meg i bås som en som er høy på seg selv. Så langt derifra faktisk.


Følg gjerne:

Bunny Trash på MeWeLink!!

Bunny Trash på FacebookLink!!

#politisk ukorrekt #blogg #mammapaahjul #hjernevasket #tilbaketillivet #monicavederhus #gryende #kokkejaevel #christineemilie #linda #zoeticworld #norge #bunnytrash

24 kommentarer
    1. Å være “høy på seg selv” er kanskje ikke positivt. Men det å ha selvrespekt, selvannerkjennelse og klappe seg selv på skuldra og si ikke bare “Jeg er bra nok” men og “Jeg er mer enn bra nok.” tror jeg mange trenger.
      Det å tørre å stå for sine meninger, selv om de er kontroversielle og politisk ukorrekte det heier jeg på.

    2. Masse fine bloggfolk 🙂 Jeg har også mange jeg setter skikkelig pris på, uansett sjanger og om de likner meg eller ikke 🙂 Jeg liker mangfoldet. Jeg liker å bli kjent med folk jeg antagelig IKKE ville blitt kjent med på “utsiden”. Jeg elsker å blogge, og skulle gjerne tatt fri fra jobb et år, for BARE å gjøre det. Mulig jeg GJØR det etter hvert 😀 Jeg har aldri tenkt at du er høy på deg selv. Ikke mer enn man BØR være. Alle bør synes BRA om seg selv, mener jeg 🙂

      1. Helt klart mange fine bloggfolk, og det er flere «koseblogger» jeg følger fast også nå 😜 men de nevnte er ikke koseblogger akkurat. Og takk for gode ord, og jeg gjentar, skulle gjerne sett mer til Frodith, for det er «Fargerik kul dame»-blogg!!

    3. Ååå, det var en fin kategori 😀 Jeg kommer sterkere tilbake, når ikke jobben tar hele hodet, kroppen og alle fargene mine, sånn som nå 😮

      1. Har egentlig aldri før blitt fortalt at jeg blir oppfattet som sådan, men i morges fikk jeg melding at noen på toppen hadde omtalt meg i sin blogg igjen, i hovedsak en hyggelig omtale denne gang tatt i betraktning at jeg tidligere har fått negative skussmål og karakteristikker i denne bloggen av vedkommende. Så jo denne gang var det hyggelig med unntak av uttalelsen at jeg av vedkommende blir sett på som høy på meg selv. Jeg er heller ikke noen fan av å bli sitert på en sådan måte at noen setninger blir tatt ut av kontekst. Et innlegg må leses i sin helhet, hvis ikke så legges det opp til at ting skal mistolkes og misforstås.

          1. De som leser kun overskrifter og danner seg oppfatninger ut fra det irriterer meg, da særlig når det gjelder avisoppslag og nyheter. Avisene i dag opererer jo på nettet, og de er blitt helt psyko på clickbaits. Noen ganger har jeg bare lyst å dra ned til Drammens Tidende og bare trashe de skribentene noe så jævlig. Men jeg sier til folk, dere MÅ lese innholdet og ikke bare overskriften og lage dere innhold selv i hodet, for i de aller fleste tilfeller bommer man totalt og ender opp med det motsatte av fakta. Enkelte folk ass..

            1. Ja veit, det blir bare verre og verre i avisene 🤦‍♀️ Det er faktisk ikke mye man skal dømme ut ifra aller første blikk her i verden. Artikler MÅ leses før man uttaler seg enten det er i avis eller på blogg 🙏😊

    4. Takk for både hyggelig og nyansert omtale! En hver er seg selv nærmest, også du og jeg, og det sier seg selv at ingen kan like alt som andre gjør. Jeg er vel den bloggeren på d-enne plattformen som oftest har blitt omtalt som “kjepphøy på meg selv”, men tror de som leser meg med jevne mellomrom for lengst har sett at også jeg, “toppkokkbloggeren”, tidvis sliter med lav selvfølelse, ja til og med ren skjær selvforakt mange ganger. Kampen mellom å føle seg som dritt samtidig som man må skinne som gull for å framstå som en suksess. Det musikalske geniet Maria Mena synger i en sang, smått magiske “Just hold me”, en setning som jeg ofte trekker fram for meg selv for å balansere bloggen mellom alt det positive, det som jeg mestrer og får til, og alle de negative og destruktive tankene, angsten som bare kan komme og slå meg rett i bakken, og jeg må krype tilbake til hiet mitt, “No one likes a sad face”. Slik er det, vi er oss selv aller nærmest. Vi kan gjerne la oss rive med, eller ned, av andres tragedier, men vi klarer ikke være der for lenge. Vi vil opp, fram, se lyset sinne.

      Hva klikkbait angår kan du heller se deg selv, eller alle de andre du nevner i speilet, i speilet. Reklamen derimot skal jeg gi deg rett i. Hele livet mitt er på mange måter en reklame. Alt jeg gjør fra jeg står opp til jeg legger meg handler om jobben min. Den er livet mitt og slik har det alltid vært. Har vært så heldig å fått gitt ut to bøker. Den ene med utgangspunkt i livet mitt, den andre med ballast fra faget mitt. Begge bøkene har digre bilder av meg selv. Klart jeg vil selge bøker, vil at folk skal lese. Ikke bare fordi jeg tjener penger, men fordi jeg føler jeg har noe å meddele. Noe å gi. Til så mange som mulig.

      Dette ble veldig langt, og jeg hater disse lange kommentarene fordi blogg.no har et DASS-kommentarfelt. Ingen mellomrom, bare tekst, tekst, tekst.

      Vi smattes!

      1. Jeg leser deg som versatile og allsidig person som har litt fra alle kanter. Jeg liker å lese når du bruker plattformen din for noe som er viktig og betyr noe for andre. Psykisk helse er viktig og du er jo en mann som faktisk har greid å nå ut til folket, så hver gang du trår til med sådant så applauderer jeg. Det fordi du for meg står frem som mye mer troverdig der enn feks SophieElise. Og vær klar over at du skinner som gull selv på de dager da selvfølelsen er som dårligst. Du har oppnådd noe for deg selv og for mange andre. Respekt!

        At Maria Mena er et musikalsk geni blir jeg ikke enig med deg om. Haha.. men et navn har hun skapt seg, og det er bra. Hva klikkbait angår så tror jeg vi leser forskjellig. På under en hand har jeg prøvd meg på det, bevisst, og de andre jeg har nevnt i innlegget her ser jeg absolutt ikke er klikkbaitere. Jeg føler du troner der, haha.. 😜
        Så..

        Jeg misunner deg jobb, jeg savner virkelig den delen av livet. Håper å komme meg ut i oppdrag igjen snart, i det minste. Få litt mer variasjon i livet, mer substans og innhold. Håper god helse vedvarer, har jobbet hardt med dette.

        Vet du de kokebøkene jeg har har ikke noe bilder, en er blårutete, en annen blå, kanskje en dag dukker det opp en med bilde på, men de jeg har uten bilder er jævla bra bøker, du kjenner nok til begge de nevnte 😜

        Stå på jeg heier på deg i mye, og ingen i alt. Aldri møtt et menneske jeg er enig om alt med. Og aldri møtt noen som liker alt jeg gjør. Men jeg liker å se ting gjennom andres øyne, noen ganger endrer jeg faktisk oppfatning om enkelte ting. Jeg liker dialog og setter veldig pris på kommentaren din her og at den hadde innhold mer enn et eller tre ord. Så uansett dass-kommentarfelt, så er du mer enn velkommen til å komme med innspill og kommentarer under mitt dasslokk.

    5. Fint og meningsfylt blogginnlegg! Har ikke lest så mye i bloggen din enda. Har såvidt kommet i gang 😀 Men er fasinert og liker å lese dine betraktninger og innspill, og synes (so far) at humoren din er diggbar. 😀

      1. Det beste med humoren min er at jeg mener ikke å være morsom. Det liker jeg med blogg, for da hører jeg ikke at andre ler, men jeg liker det 😜 og takk!

    6. Las innlegget tidligere i dag og kjente jeg ville kommenter, men så gikk tiden fra meg. Veldig fint innlegg, jeg får bare mer og mer respekt for hva folk på styre med. Alt folk går i rundt med i sekkene sin. Jeg er så ening at åpenhet er viktig, bort med tabuer og fram for kunnskapen om at det finnes så mange variasjoner over hva folk har å jobbe med. Takk for din åpenhet <3.

    7. Litt treg til å lese blogger nå ser jeg (fy meg )
      Bedre sent en aldri..Du høy på deg selv? Ehhhh nei,aldri i verden,.. du byr på deg selv, det er to helt forskjellige ting det altså. ❤ Liker deg veldig godt jeg altså for du kaller en spade for en spade, uansett hva teamet er 👍Og DET liker jeg ❤🤗

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg