Høst på balkongen!

Ja, da er det bare å innse at det er blitt ordentlig høst. Snuppen min tok bussen hjem fra jobb, det høljet ned. Jentene stopper og rister pelsen dobbelt så ofte når vi tar formiddagsturen. Buskene i hagen er blitt orange og røde. Den siste chillien på balkongen må snart høstes for å sanke frø som kan såes igjen til våren. Mini-tomatene er blitt mini-mini på størrelse med ripsbær. Ja, det er definitivt høst nå!

Det er ikke til å legge skjul på at sommeren er min favorittårstid, men jeg liker godt våren og høsten også. Våren er så fin når fuglene begynner å synge og planter begynner å spire. Høsten byr på innevær som gjør det ekstra koselig på balkongen med levende lys i mørket og masse digg på bordet. Vinter klarer jeg meg godt uten, men det finnes noe sjarm med den også. Men først skal vi kose oss med høst på balkongen. Skuffen er full av telys, vi er klare.

I dag er forresten Verdensdagen for psykisk helse, noe sikkert de fleste har fått med seg allerede, på samme måte som de aller fleste har fått med seg at det er høst. I år er tema ‘utenforskap’, og er det noe jeg personlig har fått kjenne på her i livet, så er det følelsen av ‘utenforskap’. Denne uka, som hvert år i forbindelse med verdensdagen for psykisk helse, så skal jeg være med på arrangement for å sette fokus på mental helse. I år da for å motivere til tiltak og initiativ som reduserer avstanden mellom oss mennesker.

Vi har alle et grunnleggende behov for å høre til og være del av et fellesskap. Men det kan være utfordrende å kjenne på tilhørighet i et samfunn hvor folk må presse seg gjennom et nåløye for å passe inn. 86 000 personer opplever alvorlig mobbing på jobb minst én gang i måneden og 5,9 prosent av norske elever sier at de har blitt mobbet av medelever, digitalt eller av voksne på skolen.

Jeg er fullstendig klar over at vi lever i en tid hvor stadig flere påberoper seg å være krenket for den minste ting, ytringsfriheten innstrammes og folk er redde for å si hva dem mener på grunn av en innført ukultur hvor man må «gå på tå» for å ikke krenke. Det medfører at folk trekker seg unna hverandre, og utenforskap blir løsningen. Det er en ond sirkel. Folk påberoper seg å bli mobbet fordi noen sa noe dem ikke likte. Et stort problem i kampen mot hva som faktisk er mobbing. For sannheten er, mobbing og utenforskap er et reelt, ødeleggende og stort problem i dagens samfunn. Førstkommende onsdag starter dagen med at snuppen min og jeg skal gå «Drammen rundt» for å sette fokus på mobbing, utenforskap og psykisk helse. Følg med!

Takk for at du leste, ha en fin kveld 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#verdensdagenforpsykiskhelse #psykiskhelse #løftblikket #mobbing #utenforskap #høst #bunnytrash #bunny

8 kommentarer
    1. Ja, nå er det høst – også på balkongen! Da er det bare å kose seg ekstra da – med levende lys og pledd…..! Verdensdagen for psykisk helse – og all markering – er sinnsykt viktig! Jeg har personer rundt meg som sliter veldig – Løft blikket er en oppfordring som vi alle bør kunne gjøre til en daglig greie! Ensomhet og utenforskap skulle være helt unødvendig i vårt gode land! Det er så utrolig hva mennesker gjør mot hverandre – bevisst eller ubevisst! Lykke til på Drammen rundt – dere gjør en forskjell! Klem 🙂

      1. Pledd ja, der sa du det, vi har masse pledd, svarte, brune, rosa, og varmelampe i taket, det blir digg. Helt sant det du sier om psykisk helse, men folk vil egentlig ikke sette fokus på dette til vanlig, det er en greie akkurat denne dagen, når jeg tar opp slikt ellers, så blir det stille som på oldemors gamle hybel her, i motsetning til når man poster fiskesuppe og foccacciabrød. Det er ikke bare bare å få folk til å løfte blikket, men jeg går for saken, hvert år. Noen ganger har jeg løpt, første året holdt jeg på å dauue, haha.. brukte en time på å få pust igjen.

        1. Helt sprøtt – det burde stå på dagsordenen hver dag det der! Lettest å stikke hue i sanda, men det hjelper da ingen???? Folk vil egentlig ikke…. men de MÅ! – og du – ikke løp så fort da…… 🙂

    2. Fine bilder i høsten. Ja, nå er det virkelig begynt å bli kaldere der ute. Jeg samler frø av ringblomstene.
      Helse er viktig å ta vare på både den fysiske og den psykiske. Et smil kan faktisk gi glede til andre det. Ikke mye med et smil, men det har vi da jammen råd til å dele med oss. 🙂

    3. Ja, det er definitivt haust. Dessverre har det regna og blåse slik her, at eg fekk ikkje bilete av tuntredet i haustfargar i år. Japansk hjertebladtre. Det er berre eitt syn, når sola skin på det, med haustfargar. Nå er det knapt eitt blad igjen på det, og det høljer ned.
      Hausten kan vera ei fin tid, om været slår til. Å ta seg ein skog/fjelltur, etter fyrste frostnatta, er som oftast god medisin for den psykiske helsa, med alle fargane og detaljane i naturen.
      Lykke til med Drammen rundt 😊.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg