Honduras hvite flaggermus!

Hellige kaninmåne da, se på disse.. jeg vet ikke med dere som popper innom bloggen her, men jeg liker dyr, og jeg blir ekstra fascinert når jeg oppdager sjeldenheter jeg liksom ikke har sett eller hørt om før. Det er liksom ikke noen tilbakemeldinger eller kommentarer når jeg skriver om artige dyr, men jeg fortsetter likevel. Jeg elsker slikt som dette, jeg synes de er amazing. Jeg kunne godt bodd i en dyrehage. Se på disse da!! Se på dem!!

Dette er ‘Honduras hvite flaggermus’. Når jeg søker disse opp så finner jeg dem under både det latinske navnet ‘Ectophylla alba’ og ‘Batectophylla alba’. På Wikipedia finner jeg at den også blir kalt for ‘den karibiske hvite teltlagende flaggermusen’. Utrolig tungvindt, så jeg holder meg til ‘hvit flaggermus’ eller ‘Honduras hvite flaggermus’.

Anyways, dette er en flaggermusart i familien Phyllostomatidae. Det er det eneste medlemmet av slekten Ectophylla. Den ble første gang oppdaget i 1892. Av de rundt 1300 forskjellige arter flaggermus i verden er det bare seks med hvit pels. Eller, det er bare oppdaget seks arter. Dette er da en av dem.

Disse vi ser her, Honduras hvite flaggermus, er de sjeldneste, for som skrevet så er disse de eneste medlemmene i ectophylla- slekten, eller familien om dere vil. Et spesielt kjennetegn er de gule ørene og den gule snuten. Bare disse som har dette særpreget.

Honduras’ hvite flaggermus bygger «telt» av løvblader hvor de hviler og sover seg gjennom dagene for å være uthvilt til nattens romsteringer. De er meget nattaktive, som flaggermus flest.

Disse spiser kun frukt, og favorittfrukten er fiken. De er oppkalt etter landet Honduras hvor de først ble oppdaget, men de finnes også i nærliggende land som Nicaragua, Costa Rica og Panama.

Hunnene kan sannsynligvis bli gravide to ganger i året, og føde ett avkom om gangen. Arten er «nært» utrydningstruet. Jeg har fått med meg også at de har 28 tenner, og de er bitte små, altså en voksen hvit flaggermus av denne arten er sånn 3,7-4,7 cm. Veier bare 5-6 gram. Det er helt insane, megasmå og nusselige. Skulle ønske vi hadde den her, de kunne bodd på balkongen min. Der hadde de nok trivdes.

Andre kule dyr å lese om: «Tenrec», Axolotl», «Chupacabra», «Portugisiske krigsskip» og «Den blå dragen».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#hondurashviteflaggermus #hviteflaggermus #flaggermus #ectophyllaalba #bunnytrash #bunny

10 kommentarer
    1. Helt fantastisk 🙂 Den likner på en bitteliten gris 😀 Jeg elsker disse dyreinnleggene jeg. Jeg har ikke dyr selv, men jeg liker dem, så lenge de ikke biter eller klorer meg. Og når de er SÅ søte som disse 😀 Herlig!!

    2. Dei der var dritkule 🤩.
      Fyrste tanken var, kva slags orkidè er det 🤣🤣🤣, men så synte det seg altså å vera eitt dyr 😜.
      Eg har heller ikkje høyrt om den før, og ja, dei skulle absolutt fått ein heim her, om dei hadde kome 😊.

      1. Da jeg så det første bildet trodde jeg ikke den var ekte. Snuten og ørene ser jo ut som dem bare er limt på. Snåle dyr 🥰🐰

    3. Eg er generelt glad i dyr, men det begynner å bli en del år siden eg virkelig lot meg fasinere, hvis eg ser bort fra alt eg har sett på nett. Det var i 2006 da me flyktet over grensa til Syria, me ble værende i nesten 20t på grensen ved Homs i Syria. Ungene og eg + mange andre satt på ei lita bru der å ventet. Da det begynte å mørkne hørte me en intens raslelyd, det var jo krig så det var jo mange ukjente lyder, men plutselig kommer det ei svart “sky” opp fra under brua…Det tok litt tid, men så ser me at det er flaggermus, sikkert tusenvis! Det var helt hinsides! Er slettes ikke alle flaggemus som er ekle, mange er faktisk ganske så søte!

      Noe annet sprøtt eg har sett var at på gata i Beirut solgte de levende kyllinger, du vet når de er så skikkelig små og gule? Vel, der kunne man kjøpe både rosa, blå og grønne osv…Husker Amira gråt fordi eg ikke kunne kjøpe noen til henne! De var jo veldig søte, men altså, dårlig gjort å farge kyllingene da…! Sånn eller er det fasinerende å sitte rett her ned på Hestholmen, sitter du stille nok vil det etter hvert kommer frem både 2 og 3 Mår 🙂 Veldig søte og det er utrolig å se på alt de har å gjøre hehe

      Vibbedille 🙂

      1. Farga kyllinger, idiotisk! Jeg liker flaggermus, jeg tror de liker meg også. Litt oppi skogen her er et vann som heter Blektjern, står ei hytte på siden og jeg bruker sette meg der, flere ganger har denne lille flaggermusea kommet, på høylys dag, og hilst på meg. Spent i år, ikke vært der enda. Bodde i ei leilighet på Fornebu/Lysaker for snart 20 år siden, der bodde ei flaggermus i ventilen på balkongen min. Den gjorde ikke noe galt, men den laget mye leven når mørket kom. Skrek som de der villvettene i Ronja Røverdatter 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg