Hjem til mamma.


De siste par dagene har jeg kjent litt på følelsen og trangen til å pakke sakene våre og reise nordover, til Harstad, hjem til mamma. Jeg tror faktisk det ville vært bedre psykisk å være der i disse tider enn her på Fjell i Drammen.

Den siste tiden har koronasituasjonen blitt meget mer intens for oss som bor akkurat her min lille familie og jeg bor. Etter et år med korona og stadige klager på Brakar buss og kollektiv trafikk om manglende smittevern og tiltak så har «eksplosjonen« av smitte kommet i bydelen her. Fjell blir nå omtalt som stedet som har høyeste smittetrykk i hele landet, det verste stedet å bo.

Nå skrives det en hel del om trangboddhet og berøringsangst da det er slik at innvandrere og de med innvandrerbakgrunn er de som er hoveddelen av de smittede. Berøringsangst får så være, men når det gjelder trangboddhet så er det jo slik at halvparten som bor her er etniske nordmenn. Her er ikke trangere enn en velger å gjøre det. Velger man å få 8 barn og bo i en leilighet som vår, da sier det seg selv at det blir trangt og at man smitter hverandre lettere med bakterier, virus og basselusker. Når en da velger å farte rundt og ha omgang med familier i flere andre husstander så overføres selvfølgelig basseluskene og smitten. Lar man ungdommene sine farte ute og møte gjenger i barnehagene på kveldstid, så blir det slik.

Et år er gått og jeg har mange ganger vært både rystet og sjokkert over tilstandene på bussene inn og ut av bydelen her. Det har vært mange diskusjoner om dette gjennom året, både i blogg, lokale grupper på sosiale media, hos kommunen, klager sendt til Brakar etc. Busselskapene kunne satt pleksiglass mellom sjåfør og ombordstigende i bussen slik at passasjerer må gå på foran i bussen og vise at man har betalt. Istedet for går passasjerer på og av bussen ved de bakre inngangene. De slipper betale. De presser seg inn i bussen selv om de bare skal to stopp videre. De orker ikke gå fem minutter. De tar buss til lokalbutikken og hjem igjen. De roper og skriker og beveger seg imellom i bussen. Dette er hovedsaklig innvandrere og de med innvandrerbakgrunn. De fleste etniske nordmenn sitter rolig på et sete med munnbind på og holder kjeft.


Bare det å innføre en rutine på at alle blir sjekket at de har betalt for buss ville redusert antall passasjerer i bussene. Folk ville ikke betalt for å reise med buss to stopp som de gjør nå.

Forskjellene mellom etnisiteters måte å være på, smittevern, handlingsmønster og respekt for omgivelsene er store og tydelige. Men dette kan ikke snakkes om, noe som er en av grunnene til at det har fått være slik i over et år. Man kan skylde på de med innvandrerbakgrunn for å ikke ha tatt dette med avstand og smittevern seriøst. Man kan peke finger mot bestemte grupperinger for å presse seg inn i stappfulle busser bare for å reise noen få hundre meter. Men både Brakar og de ansvarlige for kollektiv trafikk, lokale politikere og regjeringen er mer enn medskyldige. Situasjonen har de visst om hele tiden, men de har tatt bevisste valg om å få opp smittetallene her.

Nå har det som skrevet i media, ikke bare lokale, men over hele landet, blitt «bekreftet» at smittetallene og smittetrykket her er de høyeste i hele landet. Nå hauses dette opp og brukes som skremselspropaganda. Det er så tydelig at dette er bevisste handlinger. Som sagt, ALLE har visst om situasjonen her i et år.

Drammens Tidende pumper ut artikler og overskrifter om Fjell. Smittetall og elendighet. Nå skal denne bydelen, som bestemte bydeler i Oslo brukes for å skremme folk til å vaksinere seg. Hele Norge får se gjennom media hvor fort dette viruset sprer seg, og det skrives om hvor syke mange blir. Støyen om den dårlige omtalen til vaksinene skal overdøves. Folk skal styres til å bli opptatt av andre ting enn at noen mennesker blir sykere av vaksiner enn de trolig de ville blitt om de ble smitta. Folk skal styres vekk fra det faktum at fullvaksinerte blir smitta, syke og må i karantener de også. Det er helt vilt!


En annen ting med å bo midt oppi dette området mens skriveriene og propagandaen pågår. Det er at folk nå er slitne, lei og frustrerte. Folk reagerer ofte med sinne, og hisser seg opp mye lettere. Folk har underkastet seg agendaen til den politiske overmakt, og går nå løs på hverandre. En undertrykket aggresjon slippes løs, og folk begir seg på hverandre i stedet for hvor sinnet burde rettes. Ser man i kommentarfeltene så er her lynsjestemning. Folk ønsker at Fjell skal isoleres, at vi som bor her ikke skal kunne bevege oss ut av bydelen. Det skrives at «Drammen må beskyttes mot Fjell». En del kommentarer er så grove at en kan nesten bli redd for å bli angrepet hvis en beveger seg til sentrum eller andre bydeler.

Nei. Det hadde vært fint om vi bare kunne pakket sakene våre og reist nordover og vært der en stund. De få vennene vi har hatt litt og moderat kontakt med gjennom dette året ser vi knapt nå. Ordskiftet og dialog er redusert. Vi er på en måte isolert fra omverdenen allerede, noen ganger føler jeg at jeg bare eksisterer, ikke lever. Det er ikke greit. Om vi hadde vært hos mamma i nordnorge nå, så hadde vi ikke hatt «utsatte bydeler» og skille i befolkningen. Alle er samme der. Og vi hadde tilhørt en kohort, ikke sittet helt isolert.

Portforbudet er ikke kommet, så jeg skal gå meg en tur ut nå snart. Om humøret ikke alltid er så godt om morgenen, eller om kvelden etter masse pes fra verden, så greier jeg innimellom å finne de små gleder i hverdagen som redder meg, de kommer gjerne gjennom en tur i frisk luft – så da har jeg i hvert fall det 😜

Og så er det fredag, helgen begynner, snuppen min har fri. Så om jeg ikke ser noen andre i løpet av uka, ikke blir invitert bort eller får besøk, ingen å gå tur med eller noe, så er jeg i hvert fall ikke helt alene i helga. Da kan vi kose oss litt. Men igjen, jeg skulle gjerne kunne pakket sakene våre og tatt med meg min lille familie til nordnorge og hjem til mamma ❤️

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#korona #brakar #fjell #drammen #vaksine #kohort #nordnorge #harstad #mamma #familie

Alle bildene i innlegget er fra Harstad og borettslaget hvor jeg vokste opp!

2 kommentarer
    1. Hei igjen 😊👍🏻

      Alt som skjer no er en del av “planen”,kaos,frykt og forvirring er allerede godt etablert og har fungert som det skulle,folk går løs på hverandre i rein frustrasjon og håpløshet istedenfor å samles å gå løs på og protesterer på vår nye påtvungede hverdag.Antakelig har det vært flere ledd i samme plan,først samle store familier på et sted,så isolere folk for så å spre frykt og forvirring.”Planen” ser ut for å funke utmerket så langt,spørsmålet er vel nå om planleggerne kommer helt i mål før folk våkner å ser hva som skjer før det er for seint.
      Reis hjem til mamma,det er en god plan og viktig👍🏻
      Eg har ingen mamma å reise hjem til,hun døde brått og uventet i 2009,skulle ønske at eg hadde henne å reise hjem til no….
      Hilsen synskepeggy.

      1. Jeg protesterer hver dag!

        Kan dessverre ikke reise nordover og bli der. Min lille familie, altså min kjære gjennom 15 år og jentene våre er her. Vi må holde sammen, han har ingen andre enn meg og jentene. Han har jobben sin på akutten, den er viktig for han, samfunnet og oss. Så det blir som det blir, en må bare finne lysglimt i hverdagen.

        Ha en fin dag Synskepeggy 😜😘

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg