Har du seriemorder-genet?


Ligger på sofaen hjemme, klokken er 01:00 på natten. Har sovet stort sett hele dagen. Vært syk noen dager nå.

Ingen feber, men en konstant hodepine med et slags «press» inne i skallen.

Forkjøla, sår hals og verk i beina i hele kroppen. Den lille fysiske styrken jeg hadde eksisterer ikke for tiden, er så vidt jeg orker holde mobiltelefonen. Sutrer jeg nå? Er virkelig ikke det som er meningen, bare prøver å innlede dette innlegget, men kan vel bli oppfattet som sutring av de som ønsker det. Er kanskje dette som noen kaller «manflu» eller «mannesyken».

Etter alle disse årene har jeg endelig blitt mann, hahaha..

Vel, uansett. Jeg har over tid nå prøvd å komme meg gjennom en serie på Netflix som heter «Riverdale». Det ligger fire sesonger der. Den første sesongen var bra, men så blir det bare mer og mer tullete, uten at jeg skal gå mer inn på det. Jeg har bare en greie at jeg vil fullføre hva jeg har begynt på, så nå piner jeg meg gjennom sesong fire.

I sesong fire er det en del snakk om seriemordere, og flere ganger snakker de om et «seriemordergen». Av ren nysgjerrighet måtte jeg Google om dette genet, og joda, det eksisterer visstnok. Weird!

Her er et utdrag fra ‘Illustrert Vitenskap’:

«Seriemordere føler trang til å drepe igjen og igjen, og forskere peker på genet MAOA som en del av forklaringen. Genet kontrollerer mengden av tre signalstoffer i hjernen – serotonin, dopamin og adrenalin.

Stoff kalles nevrotransmittere og fungerer som en slags trafikklys som regulerer hvor nervesignalene tar veien. De spiller dermed en viktig rolle for tanker og handlinger. Men en medfødt mutasjon kan sette MAOA-genet delvis ut av kraft, slik at mengden av nevrotransmittere stiger. Det kan gjøre personen mer impulsiv og aggressiv, og flere seriemordere har vist seg å ha det muterte genet.

MAOA-genets betydning forklarer også hvorfor over 90 prosent av alle seriemordere er menn. Genet sitter nemlig på X-kromosomet, som menn bare har ett av mens kvinner har to. For menn er det nok med en enkelt mutasjon for å havne i faresonen. Mutasjonen er imidlertid ikke nok til å skape en ny seriemorder, for oppveksten spiller en avgjørende rolle. Hvis mutasjonen kombineres med misbruk eller omsorgssvikt i barndommen, får personen større risiko for voldelig og psykopatisk atferd senere i livet.

En amerikansk studie (Les: Her) viser slik at den uheldige cocktailen tidobler en persons risiko for å ende i fengsel for grov voldskriminalitet.

Ifølge flere studier har de fleste seriemorderne blitt utsatt for grov omsorgssvikt som barn. De traumatiske opplevelsene setter spor i hjernen fordi de påvirker produksjonen av nevrotransmittere som regulerer oppbygningen av nerveforbindelser i hjernen. Dermed kan seksuelle overgrep eller fysisk avstraffelse bygge om hjernen, slik at barnet ikke utvikler en alminnelig moralsk dømmekraft. Overgrepene gjør det også vanskelig å etablere sunne sosiale relasjoner, og mangelen på kontakt kan få personen til å fantasere om å utøve makt over andre.

FBI anslår at opp mot 10 prosent av alle mord begås av seriemordere, og de fleste av dem fortsetter å drepe til de blir tatt».

Seriemordere i tall:

– 68 prosent har blitt utsatt for overgrep i barndommen.
– Over 50 prosent er psykopater.
– 10 prosent har hjerneskader.
– 99 prosent har levd ut voldelige fantasier på dyr.

Har du «seriemorder-genet»?


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#seriemorder #gen #genetisk #psykopat #psykopatiskmønster #forskning #trauma #barndom #overgrep #maoa #riverdale #serie #netflix #illustrertvitenskap

 

 

8 kommentarer
    1. Nei det genet tror jeg jeg ikke har, heldigvis :-). Jeg “datt”ut etter 1 sesong av Riverdale,ble jo bare tull.
      Du får ha god bedring og bli frisk og rask igjen.

    2. Har selv sett en dokumentar der de viser til at denne genfeilen faktisk finnes. Mitt naturlige oppfølgingsspm til dette, er da hvor mange som eventuelt kan anslås å inneha dette genet uten at de øvrige faktorer har slått til, og de derav lever normale liv?.. Det som imidlertid overrasker meg, er at det kun er halvparten av de som utvikler seg til å bli seriemordere faller inn under psykopatbetegnelsen! Jeg mener.. Det må jo skyldes at de resterende består av narcissister og sosiopater, eller hva!?..

      1. Gode spørsmål. Selv hadde jeg aldri hørt om dette genet før, så det var nytt for meg. Tror heller ikke jeg kommer til å lese meg opp på dette, har selv vært utsatt for overgrep og traumaer mange ganger i oppveksten, så dette genet er nok ikke relevant for min del. Det bor hverken drapsmann eller seriemorder i meg. Skulle jeg ha begått en drapshandlingen så hadde det vært av grunner som resten av menneskeheten ville akseptert og tilgitt meg for. Men litt interessant var dette lell, med tanke på ukulturer og ideologier som praktiserer overgrep mot barn rundt om i verden.

    3. Glad for at jeg har 2 x-kromosomer 😉 Når det gjelder drapslyst så nøyer jeg meg med å spille film i hodet – avlivning av elefanten som tramper over hodet mitt i timevis hver eneste dag 😀 I praksis blir det å spille musikk skikkelig høyt når det blir for mye… 😀

    4. Dette skremte meg litt. Jeg har akkurat begynt på sesong fire, og er redd jeg kjenner meg litt for godt igjen i dette. Er vel ikke akkurat bare å bestille en legetime og spørre om man er fremtidig seriemorder?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg