Har du energityver i livet ditt?


Jeg har noen av disse i livet mitt, men jeg prøver og moderere og balansere dem, og jeg føler stort sett det går greit. Det har dog krevd mye «trening». Og når jeg skriver noen, så mener jeg at da er det ikke mange. Jeg orker ikke energityver eller falske folk. Rydder dem ut av livet mitt, enten med å trekke meg tilbake, eller få dem til å mislike meg i den grad at de forsvinner selv 😂😂😂

1. Sutrekoppen

En allment negativ person som ofte sutrer. Denne typen oppleves som negativ, og vi velger ofte å ikke omgås med denne typen.

2. Egoisten

En egosentrisk type som bare snakker om seg selv og du får ikke inn et ord. Vedkommende tar mer plass en andre, og oppleves ikke som særlig empatisk.

3. Martyren

En type som synes synd på seg selv. «Er det takken for alt jeg har gjort for deg?» er en klassisk replikk. Du har kanskje fått hjelp av den aktuelle personen selv om du ikke har bedt om det.

4. Den oversensitive

En emosjonelt ustabil person som ikke tåler kritikk og ofte overtolker det som blir sagt. Om du vil si noe, reagerer vedkommende som en «drama queen» og en fjær blir til fem høns.

5. Kritikeren

Leter bestandig etter feil på deg og rakker ned på dine ideer. Kritikeren er en variant av sutrekoppen, men er mer rettet mot deg som person. Vedkommende er ikke interessert i selv å ta kritikk eller forbedre seg på noe vis.

6. Bekreftelsesnarkomanen

En selvfiksert person som må stå i sentrum hele tiden. Vedkommende vil ha mange likes på sosiale medier og sammenligner seg konstant med andre. «Jeg er vel flinkere enn henne?» og «Jeg er vel mer effektiv enn han?» er klassiske fraser.
Bekreftelsesnarkomanen vil alltid ha mer.

Om jeg MÅTTE plassert meg selv som en av disse energityvene så ville det blitt nummer 4. Den oversensitive. Det fordi jeg ikke kjenner meg igjen i noen av disse andre, mens jeg har den (dårlige) egenskapen å si fra om ting, eller skrive om ting. På et eller annet tidspunkt kommer det alltid frem hvis det er noe jeg ikke liker eller ikke orker.

Taushet er ikke gull i min verden og de som da «får høre det» er som oftest energityver, slike som utfyller flere av punktene over.

Da hender det at motreaksjonen, konsekvensen kan bli slik at det ifølge dem så er det jeg som er dramaqueen og oversensitiv. Men det er gjerne de som passer inn under punkt 5 som kan gi meg den tilbakemeldingen, så da er det greit, hahaha.. 🤣

Hvordan er det med deg? Har du energityver i ditt liv? Hvordan håndterer du dem? Og hvis du måtte plassere deg på et av disse punktene, hvilket punkt hadde det vært?


Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#venner #relasjoner #falskepersoner #enegityver #livet

16 kommentarer
    1. Jeg passer vel best under nr 4, ser ikke på meg selv som en drama Queen men har en energityv som ofte påstår det fordi jeg som regel gråter når jeg snakker høyt om ting. Har fjernet noen fra livet mitt og har det mye bedre 👏

        1. Tvilling, har aldri følt at tvilling passer meg helt, men noe passer. Aldri likt det at man aldri kan stole på en tvilling 😳

    2. Denne måtte jeg klikke meg inn på, for dette er interessant. Jeg kjenner garantert energityver og er helt sikkert det sjøl også for noen. Tror jeg kan ha en snev av både 1 0g 4, men er definitivt ikke “drama queen”. Er i en situasjon nå der jeg vurderer å ta tyren ved hornene. Men hvem er en og hvem er de andre..? Uansett bør en ikke bruke opp livet sitt på å pleie mistrivsel.

    3. Hei. Jeg takler ikke negative sutrekopper -jeg kaller dem “klagere”. Jeg har ikke så mange av dem i livet mitt , men de får beskjed om å prøve å være litt mer positive og glede seg over ting. Herunder kommer ikke alvorlig syke – de har lov å klage til meg. Har hatt noen sånne. Det har gitt meg noe å være “klagemur” for dem – det har hjupet dem også har jeg skjønt.

      Ellers er jeg vel den oversensitive ( veldig var for steminger i lag med andre) – men å laga drama av det – nei har forstått at det er bare sånn – så jeg plager ikke andre med det.

      Fint innlegg

      Klem fra Lise

      Klem fra Lise

    4. Ny 4’er her🙋‍♀️
      Har nok desverre også en energityv i livet mitt. Ønsker ikke å kvitte meg med vedkommende så da modereres den sosiale kontakten.
      Ha en fin dag🌼

    5. Ja, kjenner til flere av dem………
      Slitsomme….Verste er de som er så selvopptatte at de bare snakker om seg selv hele tida og viser 0 interesse for
      andre – de er små de…

        1. Ikke så lett – kanskje nr. 3. Føler det slik noen ganger på jobben at man kke er verdsatt.
          At de nye og yngre – er flinke dem! Men skal man ha en ok hverdag på jobben så må man heller bare gå og plystre…

    6. Jeg tror vel igrunnen alle har tendenser som heller mot en eller flere av disse. Ingen er jo perfekt! Det slitsomme, blir imidlertid når den/de negative egenskapene blir for dominerende, for å si det sånn.. For min del, ligger nok svakheten i nr. 6, – ‘oppmerksomhetsjunkie’ som jeg er *haha*

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg