Gledelig korona «nyhet»!

De fleste av oss vil antakelig komme til å bli smittet med coronaviruset mer enn en gang. Selv har jeg fått påvist smitte én gang, det var i månedskiftet juni-juli etter en festlig helg i Oslo med parade, restaurantbesøk, pubrunde og konsert på Spektrum.

Få dager etter ble jeg plutselig snufsete noen minutter, på kvelden fikk jeg feber et par timer. Dagen etter våknet jeg og alt var som før. Snuppen min fikk likevel overbevist meg til å dra til testsentralen for å ta pcr-test, hadde jeg fått viruset så var koronapasset mitt godkjent for reiser til land hvor dette var innført. Formen var helt topp, været nydelig, så jeg gikk de kilometerene til testsentralen og tok testen som da viste seg å være positiv.

Nå har svenske forskere gått ut med forklaring på hvordan svært spesialiserte celler, såkalte T-celler, som blir aktivert når personer har blitt smittet med koronaviruset, fortsatt finnes i kroppen hele 20 måneder etter en infeksjon. Det man snakker om her er hva ekspertene omtaler som Th1-celler.

Immunsystemet beskytter oss mot virusinfeksjoner. Det kan ofte hindre at vi blir alvorlig syke av en infeksjon. Dette er allmenn kunnskap, eller burde være, mener nå jeg. Th1-cellene hjelper oss med å redusere virkningen av ny koronasmitte i minst 20 måneder etter en infeksjon, har svenske forskere kunnet slå fast etter blodprøvetestinger. De høyt spesialiserte Th1-cellene forblir sannsynligvis aktive i flere år etter en infeksjon, sier forskeren Anna Martner ved Gøteborgs universitet til svenske forskning.se.

Magnus Lindh, professor i virologi ved Gøteborgs universitet sier at studien viser hvor robust og foranderlig immunforsvaret vårt er i møte med smittsomme virus. Th1-cellene hindrer ikke at vi smittes på nytt, men det de kan, er å hindre at koronaviruset gjør oss alvorlig syke neste gang vi smittes. Anne Spurkland, professor i immunologi ved Universitetet i Oslo jubler.

Immunitet er en glidende skala fra å være veldig sårbar, til å være helt resistent og ikke bli syk i det hele tatt. Resultatet av forskningen bekrefter at infeksjon av koronaviruset gir oss langvarig immunitet og beskyttelse mot viruset.

Dette vet vel de fleste der ute at immunforsvaret vårt er den viktigste og beste måten å bekjempe virus. At å bli smittet med korona én gang minsker risikoen for å bli syke ved senere infeksjoner og at Th1-cellene forblir i kroppen og beskytter minst 20 måneder er jo en super gladnyhet for de som ikke visste dette.

Jeg synes det er synd at veldig mange mennesker ikke engang vet hvordan immunforsvaret fungerer, hvor robust robust det faktisk er i møte med smittsomme virus.

Hva tenker dere om dette? Mer «vaksiner»?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!

#covid #korona #bunny #bunnytrash

2 kommentarer
    1. Tar ikke vaksine nr 4, og viruset fikk jeg i juni. Litt slapp, litt feber, null matlyst og det hele gikk over. Er gode nyheter du kom med her👏🏻

      1. Jeg hadde vel korona så kort tid at jeg ikke merket noe ang matlysten. Har alltid lyst på mat jeg. Godt å høre at det gikk så greit med deg også 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg