Forståelse av kunst, ytringsfrihet, islam og demokrati.

Som barn hadde jeg liten forståelse av kunst. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor kunstnere som for eksempel den nederlandske maleren Vincent Van Gogh ble viet så mye oppmerksomhet og at han og hans kunst var så berømt. Bilder jeg så minnet om barns skriblerier, jeg mente barna på skolen var flinkere, jeg mente at jeg selv kunne male bedre bilder, hehe..

Van Gogh tilbrakte de siste månedene av sitt liv i Auvers-sur-Oise, en liten by like nord for Paris, etter at han forlot et asyl i Saint-Rémy i mai 1890. Maleriet dere ser øverst her, «Tree Roots», anses å være hans siste maleri før hans død i slutten av juli 1890. Jeg kommer tilbake til Van Gogh..

Tidligere i år, nærmere bestemt den 25. juli i år startet den danske utenriksministeren Lars Løkke Rasmussen en telefonrunde «til utenriksministrene i Iran, Pakistan, Saudi-Arabia og en rekke andre islamske land og fordømte koranbrenninger med løfte om tidlig handling». I en pressemelding 30.juli fordømte den danske regjeringen koranbrenning, og sa at handlingen «ikke representerer verdiene det danske samfunnet bygger på».

Få dager etter møttes 57 utenriksministre fra Organisasjonen av islamske land (OIC) og utarbeidet en 34-punkts resolusjon om koranbrenninger i Danmark og Sverige. Altså de laget et lovforslag for å stanse koranbrenninger, og utilbørlig behandling av andre helligheter. Det vil si at om forslaget blir vedtatt vil en rekke handlinger bli forbudt, det vil ikke bare bli forbudt å brenne bøker, men en kan ikke «krenke» religiøse gjenstander whatsoever. En kan ikke lage film eller videoer der sådanne handlinger vises. Til eksempel vil Madonnas musikkvideo «Like a prayer» vil ifølge dette bli forbudt å vise. Altså forslaget innebærer forbud mot alle handlinger for kunstneriske eller politiske formål, og enhver «provokasjon» mot alle trossamfunn, også de som ikke er registrert.

Nå snakker vi krenkelseshysteri, blir dette forslaget vedtatt så kan enhver bli straffet for kriminelle handlinger, for med lykt og lupe vil en garantert kunne finne krenkelser hvor en måtte ønske, just because, for dette er så omfattende at det kan minne om og er på mange måter frihetsberøvelse. Forbudet omfatter også rekvisitter og gjenstander som kan forveksles med, eller minne om originalene.

Jeg selv bærer kors rundt min hals, det har jeg alltid gjort. Jeg er åpen om at jeg er ikke troende, det vil si at i Danmark kan det, hvis forslaget blir vedtatt, bety at jeg krenker eller provoserer, og da vil jeg bryte loven med å bære mine kors. Jeg vil bli som kriminell å regne. Dette blir for meg så absurd at det blir i mitt hode, sinnsykt. Jeg liker korset, av andre årsaker enn religiøse, det betyr noe for meg, korset knytter meg til forbilder jeg har hatt gjennom livet, blant annet min oldemor.

Alt dette på grunn av koranbrenninger, for å tekkes islam. Vi alle vet det er derfor, i Danmark omtales forslaget om denne loven for koranloven, det burde jo si litt. Og i oktober skal dette stemmes om i Folketinget.

Nå har flere hundre danske kunstnere samlet seg og laget et opprop mot den danske regjeringens planer om å gjøre forhånelse av islam og koranen til straffbar blasfemi. Disse kunstnerne mener at regjeringens planer er «et angrep på vårt frie, demokratiske samfunn». Og jeg holder med dem. Enhver burde skjønne at dette er ødeleggende for både den kunstneriske friheten og ytringsfriheten. Dette innskrenker faktisk talt alle ens borgerfriheter

Danmark er på ville veier her, og blir dette forslaget vedtatt, så øker sannsynligheten for at et slik forslag vil dukke opp på vårt eget storting. Jeg vet ikke hvor mange der ute som skjønner hva dette faktisk vil innebære. Det er omfattende og drøyt, så jeg greier knapt å få hodet mitt rundt det selv.

Hvorfor er det så viktig å tekkes islam? Hvorfor denne «hungeren» for å islamisere samfunnet?

Jeg nevnte kunstneren Vincent Van Gogh i begynnelsen av dette innlegget. Nå til en annen Van Gogh. Van Gogh i moderne tid. Nemlig Vincents brors oldebarn, Theo Van Gogh, som også var kunstner, på helt andre felt. Theo jobbet med film, blant annet som skuespiller, produsent, regissør, og denslags. Han var også journalist og aktivist.

Theo Van Gogh ble drept i Amsterdam 2. november 2004 av en muslimsk fundamentalist (islamist), som reagerte på Van Goghs sterke kritikk av islam i sine filmer. Slik har det vært fra den tid islam ble oppfunnet av denne gale mannen Muhammed som pratet med steiner som han trodde var engelen Gabriel. Kritikk av islam kan medføre at man kan bli drept, slik har det alltid vært, og slik er det. Mens dere leser dette innlegget nå, så ødelegges mange liv i islams navn.

Kunstneren Vincent Van Gogh slet med depresjon og hadde psykiske problemer, han skar av en del av sitt eget øre og la seg selv inn på asyl. Han ble sett på som en farlig mann, og blir omtalt som det hist og her, en mentalt syk mann. Det som jeg finner besynderlig er at profeten Mohammed, en landeveisrøver og pedofil massemorder omtales som grunnleggeren av «freden og kjærlighetens» religion. Altså islam, som er anything but fred og kjærlighet, med sin koran som er en manual og direkte oppfordring til drap på de som ikke underkaster seg, islam betyr faktisk underkastelse. Dette skal forherliges. Dét er sinnsykt mener jeg, Muhammed var ond og gal!

Det er besynderlig at fred og kjærlighet settes synonymt med en politisk doktrine som hyller drap og grusomheter. At vi skal ha folk gående rundt oss som er villige til å drepe folk rundt seg om man til eksempel brenner en bok, og at denne ideologien skal integreres i vårt samfunn på bekostning av gode verdier som kunstnerisk frihet, ytringsfrihet og demokrati. Det blir for meg helt hinsides og vedta noen lov som skal forby kritikk mot ondskap og import av den samme ondskapen!

Håper forslaget om ny lov i Danmark ikke blir vedtatt!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#lovforslag #koranbrenning #danmark #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Jeg bare 😢. Til skandinaviske politikere: gjør ytterligere knefall for islams ledere – og bær med dere byrden av svik mot mennesker som har lidd, lider og fortsatt vil lide.

      I Norge har Nadia Ansar (gift med Abid Raja), for kort tid siden utgitt bok. «Min skam». Jeg har ikke lest den ennå, men det skal jeg nok. Håper å få med meg et foredrag også, fra en sterk kvinne med doktorgrad i psykologi. Det finnes mange, mange tilsvarende – utgitt over mange, lange år, og jeg har lest flere av dem.

      Disse to, i en kamp for sin kjærlighet i Norge. Disse to, som bærer med seg også en annen kultur, og en lov-religion. Konsekvensene det nesten medførte, viser hvor lang tid endring av tankegods faktisk tar – og dette er to oppegående, kunnskapsrike voksne.

      Jeg må uansett velge håpet, spesielt for mine muslimske medsøstre, og for de modige – blant dem Theo van Gogh.

    2. Det er sjeldan eg slit med å finna ord, men nå vart eg beint fram mållaus.
      Galskap, og idioti, er vel dei to orda eg kjem på, som er dekkjande for dette.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg