For kvinnelige bloggere!

Da jeg var barn og begynte i barneskolen var der på hver sin side av hovedinngangen en trapp, til venstre var «jentetrappa» til høyre var «guttetrappa». Jeg tror ikke dette var et påfunn fra barnas side, men lærere. Stemplet at gutter var så slemme og beskjeden om at vi måtte la jentene være i fred var veldig tilstede. Guttene fikk ikke være på jentetrappa og motsatt. Jeg mislikte sterkt de trappene, guttene brukte ikke guttetrappa, men jentene bodde nesten der.

Dette var en tid i livet mitt hvor jeg var mer sammen med jenter, og min beste venn fra nabolaget hjemme var ei jente, Fay. Hun var året yngre enn meg, og da hun begynte i første klasse, og jeg i andre var jeg så glad, for da kunne jeg være sammen med henne på skolen også, men den trappa ødela mye for det. Den ødela virkelig mentaliteten om at alle barn leker sammen, alle skal være venner, den skapte et skille, og bygde opp en slags ideologi om at gutter og jenter ikke kan være venner. Den trappa har jeg tatt med meg videre i livet, en tåpelig ideologi, dum trapp!

Det som fikk meg til å tenke på den trappa i dag var at det plutselig dukket opp en temagruppe i feeden min på Facebook, en venninne hadde postet et innlegg i den gruppa, og da kom det opp hos meg. Merkelig at jeg ikke har oppdaget den gruppa tidligere da den ble opprettet i 2009, og den er for bloggere og ganske aktiv. Da vel og merke kun for kvinnelige bloggere. «En gruppe for oss jenter som blogger.. bli kjent med jentene i bloggsfæren.. send invitasjon ut til alle dine bloggvenninner». Altså..

Fra gruppen: Norske Kvinnelige Bloggere.

Hva er greia med at gutter ikke kan være med, er det ikke nok dominanse fra jentenes side i blogglandskapet? Jeg ser på Topplisten på blogg.no at over 80 prosent av bloggerne der er damer. Altså under 20 prosent er menn, og bare 20 prosent av dem igjen er aktive og poster innlegg i eventuelle bloggrupper på Facebook. Og da skal liksom menn ekskluderes ytterligere fremfor å bli ønsket velkommen?

Jeg prøvde søke opp om det var noen slike bloggrupper for oss gutta, men nei, kunne ikke finne noen. Helt greit, for jeg ville ikke meldt meg inn i sådan gruppe. Jeg liker mangfold, og jeg leser blogg basert på interesse og personlighet, ikke kjønn.. bildet som skal fronte gruppa var heller ikke til å skryte av, ene og alene kun slanke langbeinte kvinner som gjør positurer, ingen store damer, ingen små lubne, ingen andre former enn du ser i magaziner som objektiviserer kvinner.

Hurra for inkludering, likestilling, feminisme og alt det der, hahaha.. fuck it, velkommen til Bunnys blogg, her er alle velkommen, uavhengig av form, farge, legning, religiøst ståsted og kjønn!

Estás conmigo?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#kjønn #kjønnsdiskriminering #bunny #bunnytrash

22 kommentarer
    1. Jeg er ikke helt sikker på når det var, men en gang mellom 1 – 4 klasse, så ble klassen min delt samtidig som vi gikk annenhver dag på skolen. Vi var en stor klasse med omtrent like mange jenter som gutter, og det ble ca 15 i hver. Jeg syntes egentlig ikke noe om å bli delt, for jenter kan og er noen ordentlig bitcher med hverandre. Mye bedre når vi ble samlet igjen. Derfor er jeg heller ikke så begeistret for jentegrupper på FB heller… Ha en fortsatt fin tirsdag 🤗

      1. Om man nå er så forskjellige, så er jeg nå uansett ganske sikker på at det å ikke segregeres, det skaper bedre forståelse for hverandre, høyere toleranse, mer likeverd, inkludering, sosiale antenner, bedre verdier, integrering, samhørighet og så videre enn segregering. Altså segregering på grunn av kjønn må jo være det dummeste, ikke mye sivilisert.

    2. jeg er medlem i den gruppa og er langt i fra tynn. men jeg syns det er veldig dårlig at mannlige bloggere ikke er velkomne i en slik gruppe. bloggere burde være velkomne uansett kjønn. men det er vanskelig å gå opp øynene når det ikke handler om seg selv og sitt kjønn osv. noe som er et stort problem! jeg følger jo med på din blogg og syns den er kjempe bra. absolutt verdt å følge. menn kan blogge minst like bra som kvinner, ingen tvil. vi burde bli bedre til å inkludere og slutte å dytte noen bort. jeg er for at alle skal få sin sjanse til å vise hva dem kan. ❤️

      1. Vel, det er nok av bloggrupper, og det gjør lite til eller fra å poste i noen av dem. Men kjønnsbasert bloggruppe, da hevet jeg øyenbrynene litt..

    3. Gutter og jenter ja, det ble eg også litt småforbanna på i dag….Stormberg annonserte tilbud på gode tursko og siden de til vanlig er ganske dyre ville eg benytte muligheten!
      Scrollet meg nedover og fant et par svarte med litt oransje detaljer, passer supert til den oransje turbukse mi…Skulle finne meg str 39….nei…det startet på 41!? Hmm Oppdager så at det var en Herresko, ok…. den er grei. Fant frem til dameskoene….ALLE hadde rosa detaljer uansett bunnfarge!?!? WHY?? WHYYY!? Vel vel, prisen var god så eg gikk for de m minst rosa…Gud forby om man kledde en guttebaby i rosa bare fordi man syns det var søtt 🙂

      Lag deg en snaisen dag!
      Klem Vibbe 🙂

        1. Eg har et par hvite (Kjedelige….) Fila DISRUPTOR….Hver gang det popper opp noen skikkelig kule farger eller mønster i FB feed`n blir eg helt i 100….til eg oppdager at de er forbeholdt barn…SÅNT irriterer meg 🙂

    4. Nå vart eg sjokkert 😲.
      Eg er jo nokre år eldre enn deg, og byrgja på skulen i – 67. Då var den einaste plassen me vart delte, i garderobane når me hadde gym. Altså, der var ein jentegarderobe, og ein guttegarderobe. Ellers var me saman om alt. Jentene var til og med med og spela fotball, og me gutane var med å hoppa strikk og paradis.
      Utan om det, var der ein sløydsal og ein handarbeidssal, men der var det dør imellom, og me gjekk ut og inn etter som me lysta, og etter kva me ville/hadde behov for å laga.
      Og så får eg høyra om jentetrapp og guttetrapp eksisterte monge år etter det 😖. Det var jo slikt “førkrigsfenomen”, eller kanskje den segregeringa kom etter mi tid 🤔.
      At det eksisterer i dag, skulle ikkje vore mogleg, men nokon er tydelegvis sjuke i haudet.

      1. Ideen var vel at barna i de første skoletrinnene skulle ha et «fristed» (?), for å bli «integrert» (?). For meg opplevdes det å fungere motsatt. Men det var mye sånn, guttene mot jentene-greier. Nordnorge hang vel ganske langt etter.. men din reaksjon på disse trappene er vel samme reaksjon som min til at det finnes kjønnsegregerte grupper for bloggere. Noe så utrolig dumt. Hva med egen FB for menn og egen FB for kvinner? Haha.. 🤪

        1. Siste setninga mi, var meint som ein reaksjon på den fb-gruppa.
          Eiga fb for menn, og eiga fb for kvinner 🤣, jo det skulle tatt seg ut 🤣🤣🤣.
          Eg synes eg høyrer skrika frå blodraude valdsvenstres feministar, om dei ikkje får lese, og slenge dritt om mannlege meiningsmotstanderar 😜.
          For oss menn derimot 🤔?
          Ja, me ville jo vore lykkeleg uvitande om galskapen deira. Iallefall til ein viss grad.

    5. det var en veldig merkelig skule ordning du levde opp med ,jeg husker vi stod i rekker klasse for klasse gutter og jenter blandet ,og så kom lærer ut og slepte inn en klasse i gangen ,men det var helt greit det :=) jeg liker også mangfall og ser ikke på kjønn men innhold,det samme gjelder utseende ,det er ikke det jeg fokuserer på men det indre :=)

    6. Aldri hørt om den gruppa før, og at den er aktiv som du sier, det klarer ikke eg se. Joda, mange poster der, men dårlig med kommentarer og likes. Er nok som alle andre sånne grupper, et sted folk bare er opptatt av å dele eget, og ingen leser hverandres. Men skjønner dog poenget ditt, samtidig tenker eg at i noen tilfeller er det innafor med «jentetid» på områder hvor det finnes flere alternativer for alle 🤠

      1. Aktiv i den forstand at damene poster blogginnleggene sine der. Kikk innom andre bloggrupper, er ingen som kommenterer eller klikker like. Man bare poster og poster og poster, hahaha.. ingen som kverulerer om «jentetid», man velger hvem man vil henge med, men å operere innafor noe som et bloggsamfunn og skulle ekskludere gutta, som knapt sees på blogg, det blir sånn barnslig fjortisgreie, in my opinion.

    7. Herregud, hva var det for slags 1800 -talls skole du gikk på!? 😮
      – Ellers er jo jeg så gjennomført demonstrativ at jeg nekter å befatte meg med noe som har begrensninger i hht kjønn, alder, osv, så de kvinnelige bloggerne må klare seg uten mitt fortryllende vesen iblant de *hehe*

        1. *hehe*
          Ja, en sånn kvinnegruppe-greie er nok riktig så forenlig med sånt som f.eks å ta til orde for egen skyld i voldtekt-/sedelighetssaker, mannsdiskriminering, osv. – For ikke snakke om at jeg istedet for kos, skjønnhetstips, interiør, mat og hygge banner som en nordnorsk bryggesjauer, kjefter og smeller i takt med at jeg opererer klangt utenfor de politisk korrekte rammer, for så å toppe det hele med å insinuere at alt som har et skjær av rosa er så fordummende at det er en skam for kvinnekjønnet. – Joa, jøss, jeg glir nok rett inn! *hahaha* 😀 😛 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg