Folk ødelegger advent og jul!

I dag har jeg hatt en underlig dag med sosiale media. Altså først på morgenen postet jeg i bloggen som jeg bruker et innlegg om krim fra virkeligheten. I dag om Pedro López som ble beæret med rekord i Guinness World Records 2006.. mildt sagt spinnvilt!! Dere bør lese hva han fikk rekordutmerkelsen for. Det er jo psykt, sant!!?

Anyways, innlegget ble postet og dagen fortsatte. Jeg dro ned til sentrum og besøkte en kamerat på jobben. Etter jeg ble lei av den kurdiske jalla-musikken på jobben hans (ja han er kurder), tuslet jeg meg en runde før jeg dro hjem. Koset med jentene først og så skrive og poste et nytt blogginnlegg. Fornøyd med INNLEGGET (som handler om forelskelse og ekte kjærlighet) postet jeg det klokken 17:09. Deretter la jeg det ut i noen bloggrupper slik jeg bruker, og «poff» så forsvant alt jeg har skrevet på Facebook. Så kom der et varsel om at jeg var blitt blokkert, og det ville vare til klokken 10:00 i dag. Veldig merkelig, for klokken begynte jo å nærme seg 18:00 på ettermiddagen…

Så like etter så skulle jeg klikke inn på bloggen her igjen, men da var plutselig hele bloggen «føkka», det eneste som kom opp var arkivet. Hellige kaninmåne, hva har skjedd? Jeg begynte å tro at jeg var hacket. Kanskje jeg er hacket? Anyways, like etter klokken 19:00 så fikset både Facebook og bloggen seg, og alt ser ut til å være i skjønneste orden igjen. Hurra..

Så da tenkte jeg at jeg skulle lese litt oppdateringer på FB og blogg. Dét ble årsaken til overskriften. For nå har altså folk hengt opp adventstjerner, satt opp staker og pynta til jul. Hææææ?? Altså, er jeg ute å kjøre nå, men er det ikke 8. november i dag??

Bilde tatt 4. november! Fire dager siden!!

Altså, én ting er at handelsstanden i mange år nå forsaker stress hos mange med å fylle butikkene med julemarsipan og masse kjøpepress, men at folk lager jul halvannen måned før julaften??!! Hææ??

Slik jeg ser det ødelegger disse folk julen. Selvsagt må folk få gjøre hva de vil, ha stjerner, staker og juletrær hist og her når enn de måtte ønske, men på samme måte er jeg i min fulle rett til å mene noe om det. Det er jo helt bak mål, idiotisk!! Jul er jul og den har man i jula, på lik linje med andre høytider og markeringsdager. Skal barn begynne å gå julebukk i november nå? Halloween i mars, og påske i juni? Det ødelegger jo sjarmen med disse tidene. Jeg mener, har man ikke noen respekt lengre for julen og hva den handler om?

Eller er det bare meg som tenker slik? Dét nekter jeg bare å tro på. Håper ikke denne idiotien brer seg som ild i tørt gress. Jeg må nå bare spørre til slutt, for i min barndom var det slik at man satt opp adventsstake og/eller adventsstjerne 1. desember, og så pyntet man juletre lille julaften.

Hva med dere?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#advent #bunny #bunnytrash

45 kommentarer
    1. Hørtes ikke bra ut det der at både Face og bloggen ikke fungerer som det skal 🤔 Bra det ordnet seg til slutt. Jeg pynter hele hjemmet til 1 desember eller 1 søndag i advent, kommer litt ann på hvem som kommer først. Før det finnes ikke en lyslenke, nisse eller noen annen julepynt her i Casa Fres og Knurr. Det holder med det butikkene presser på oss.

            1. Ja her har det knurret og frest om hverandre i over 14 år. I tillegg så har jentene sloss så pelsdottene har føyka rundt beina på meg 😾😾

      1. Jula 2020 hengte jeg opp julelys på balkongen veldig tidlig, vi trengte oppmuntringen av lysene og fargene. Det hjalp faktisk, men sånn ellers er det bare adventskalenderene som kommer fram så tidlig.

    2. Enig med du, men eg stresser ikkje. Syns det er litt drøy med de som pynter nå i november. Ta hu Stina Blogg f.eks HEEELE huset er pyntet til pipa fra starten av november…Nei takk sier eg! Eg ELSKER jula og går som regel all inn, men ikkje ennå, er lenge til ennå hehe Mitt mål er det samme hvert år; Skal være ferdig når eg setter meg ned fredag kwell før 1.søndag i advent. Den helga pleier eg også lage fruktflesk og sååå bruker eg desember kun på baking og kos 🙂

      Vibbedille

      1. Julestjerna vår er ødelagt, den bruker komme opp første advent/første desember, men i år blir det noen julelys istedet for. Utenom det er det ikke noe kulestæsjing før max en uke før julaften 😊

    3. Er faktisk heilt eineg med deg 😊.
      Jula handlar på ingen måte om det den skulle handla om lenger 😢. Nå handlar den mest om at forretningsstanden skal tyna mest mogleg pengar ut av folk, og konkurransen om kven som gjev/får dei dyraste og flottaste gåvene 🤮.
      Eg har mest lyst til å flytte ut i ei hytte i skauen, longt frå folk og utan mobildekning, i byrgjinga av november, og ikkje koma attende før til påsken, eller så.

      1. Handelstanden klarer jeg til en viss grad å ignorere. Jeg går inn på en butikk, handler stort sett det jeg skal ha, ferdig der. Kjøpte lutefisk her om dagen, helt greit å handle nå, så slipper man styr med det etterhvert. Det jeg her reagerer på er at folk stjeler jula og respekterer den ikke. Jul i november? Hva er det neste? Jul i oktober? Mange sier jula er for barna, de ødelegger jo jula for dem også når jula ikke er noe å glede seg til lengre og man kan ha jul nårsomhelst.

        1. November har viktigere til å sette søkelyset på; Movember f.eks 😀
          (I november oppfordrar Movember Foundation at menn gror barten i 30 dagar, gjennom heile månaden. Fyrst må dei barbere vekk alt 1. november, og så la håret gro. Dette gjer dei for å sette fokus på prostatakreft, testikkelkreft og psykisk helse)

    4. Jeg synes det er for tidlig å pynte og ordne til jul enda. Nekter å tenke på julegaver og røde lys før advent Hopper forsåvidt over alt lilla og går rett på rødt uti desember en gang. Men adventsheftet er på plass i år, takket bære Natheless 😁

        1. Ja. Det har jeg alltid gjort. Før i tida ventet jeg til og med til lille julaften før jeg pyntet til jul, men nå pynter jeg ei uke eller to før julaften 😀

            1. har du tenkt over at blogginnlegget ditt kan være ødeleggende for vedkommende innlegget ditt er hintet til ?

              1. Spesielt, mener du å si at 10 prosent av Norge nå går og henger seg fordi jeg kritiserer alle som starter jul i begynnelsen av november? Really?? Ta deg sammen!

    5. Her kommer ingen julepynt fram før lillejulaften, her er det også noen som har hengt opp og tent julestjerna i vinduet syntes det er for tidlig altfor tidlig første søndag i advent er tiden for den etter det jeg lærte av min mor og mormor.

    6. Tenker at eg driter galant i hva andre gjør, og har selv gølva et brett julebrus, noen bokser pepperkaker og skumnisser alt. Er jo for godt til å bare nytes i 14 dager. Pynt og lys kommer vanligvis opp rundt 1. søndag i advent her, men eg synes det er koselig når folk henger opp lys i november da det gjør den mørke grå hverdagen hakket lysere 🤩

      1. Ja kjære vene, jeg spiser julebrød og drikker julebrus til det er tomt overalt, og da er det vel nærmere påske. Men for all del, om folk vil ødelegge jula med å flytte på den som det passer dem så er det ingen som kan hindre. Det bare gir mindre mening med jul og de tradisjoner som hører med synes jeg da.

    7. Jeg er som kjent Grinchen 😂Her pyntes det nesten ingenting. Har to dukker namna laget som er julete, de er framme fra lille julaften. Som å ta fram mamma 🥰 Ellers hadde jeg jo julekalender på bloggen i sikkert 5-6 år med Salt og Pepper som kalenderverter. Den var super -julete. Det orker jeg ikke kenger. Ellers er det lite jul her. Men folk får bare holde på 😂

    8. helt enige med deg ,her henger vi opp sjerna 1 søndag i advent og juletreet er på plass lillejulaften :=) og her ute på bygda hvor jeg bor ser vi ingenting av jula som er i butikkane heller for vi har ikke butikker her jeg bor :=)

    9. Helt enig med deg. Her er det julepyntet ute med lyslenker så jeg på mandag. Reagerte på at det var nå veldig tidlig. Hos meg vaskes og ordnes det, henger opp gardiner i november. 1 des henger stjerna på plass i vinduet og juletreet pyntes lille julaften. Julaften feires hos en av ungene. For første gang slipper jeg og ordne ribba. Hurra!

    10. Jeg er temmelig enig med deg..har aldri starta med noen form for pynting før 1.desember/1.søndag i advent. Og da baller det på seg jevnt og trutt ut igjennom hele desember til alt er på plass den 22. Det året jeg gikk høygravid med guttungen pynta jeg nemlig da, for å være sikker på at formen hold – og det var så fantastisk deilig å ha hele lille julaften til å bare tusle rundt og se på at alle stressa rævva av seg, at jeg gjør det den dag i dag 😊

    11. Jeg har novemberkos nå jeg, med hvitt og grønt. Så kommer advent i desember, og så kommer jula. Vår norske jul har jo romjul også, men den glemmer visst folk. Jula er liksom flyttet til før jul som i Amerika. Men vi bor da ikke der!!!! De har jo Thanksgiving og så pynter de til jul dagen etter.
      De her i landet som har hatt jul siden november, rydder det vekk så fort at jeg blir nesten skremt. Nei, vi feire ikke 17.mai mange uker før tiden og påsken følger kalenderen. Det burde advent og jula gjøre også. Her er det heldigvis bare ett hus som har pyntet klart i vårt nabolag, og alle lurer på hva det er???? Skal de ha fotoshoot til et blad eller en avis eller sier folk.
      Håper nett og face er i orden hos deg nå. Ha en fin novemberdag. 🙂

    12. Neida – det er ikke bare du som tenker sånn! En kan ikke begynne å pynte for tidlig – da er en jo drittlei hele jula før 1.desember. Samme som julemusikken på radioen – har jo vært der i flere uker allerede…..! Jeg venter vaffal til 1.desember – sånn er det med den saken! Godt det blei ordnings på blogg og FB igjen – mye rart som skjer i den teknisk vidunderlige (?) verden! 🙂

      1. Vet ikke om de som starter jul i oktober og november er dritt lei før jul, det er vel individuelt, men føler dem ødelegger poenget med jul. Veldig glad de fleste av oss holder på tradisjonene og respekterer dem.

    13. Veldig enig med deg! Vi pynter litt til advent, også kommer resten i løper av desember. Før pynta jeg aldri annet enn adventsstjerner, og adventstaker til advent, og resten lille julaften.
      Ble en helt egen stemning av det synes jeg ☺️
      Da hadde vi julepynten 2-3 uker ut i januar også, men nå velger vi som regel å fjerne det maks 2 uker etter nyttår.
      Alt ettersom hvordan vi føler det 😉🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg