Femte mosebok gjør meg glad!

Mosebøkene er spennende og er den eldste delen av Bibelen. De er de første av de tre delene av den jødiske Tanákh og utgjør de fem første bøkene i Det gamle testamente. De kalles også Pentateuken, som betyr «den femfoldige boken», og på hebraisk Torá.

Mosebøkene tilhører kristendommen såvel som jødedommen. Femte mosebok er bygd opp som en tale holdt av Moses på Jordan-siden av Dødehavet. Den inneholder svært mye lovstoff, foruten den jødiske trosbekjennelse, Shema, og et tilbakeblikk på hva som har skjedd med jødene. På gresk har mosebøkene beskrivende navn, og de latinske navnene er basert på de greske. Femte mosebok heter Deuteronomium og til norsk oversatt til «Den annen lovbok». Her er et lite utdrag:

«Herren skal slå deg med vanvidd, blindhet og sinnsforvirring. Midt på dagen skal du famle deg fram som den blinde famler i mørke. Du skal ikke lykkes på din vei. Du skal bli undertrykt og utplyndret dag etter dag, og det er ingen som skal hjelpe deg. Binder du deg til en kvinne, skal en annen mann voldta henne.

Bygger du et hus, får du ikke bo i det. Planter du en vinmark, får du ikke ta den i bruk. Oksen din skal slaktes mens du ser på, og du får ikke spise kjøttet. Eselet ditt skal røves rett for øynene på deg og kommer aldri tilbake til deg. Småfeet ditt skal fiendene få, og det er ingen som hjelper deg. Sønnene og døtrene dine skal overgis til et fremmed folk. Du skal se og lengte etter dem hele tiden, men forgjeves, for du er maktesløs. Et folk du ikke kjenner, skal ete opp grøden av jorden din og det du har vunnet med alt ditt strev. Du skal bli undertrykt og tråkket på, dag etter dag. Du skal bli gal av det synet du får se. Herren skal slå deg på knærne og på lårene med ondartede verkebyller som ikke kan helbredes, de skal bre seg fra hode til hæl på deg.

Herren skal føre deg og den kongen du setter over deg, bort til et folkeslag som verken du eller dine fedre har kjent, og der skal du dyrke andre guder, stokk og stein. Du skal bli et skremsel, et ordtak og et spottord blant alle de folk som Herren fører deg bort til».

Dette er noe av straffen dersom du ikke hører på Herrens, din Guds røst, og ikke akter vel på å holde alle hans bud og hans lover, da skal alle disse forbannelsene komme over deg og nå deg. Som menneske er det vanskelig å overholde alle disse lover og bud, enhver har begått sine synder, enhver har sine svin på skogen, så jeg tenker at jeg er så utrolig glad jeg er ikke har noen okse, esel eller vinmark, at jeg aldri har bygd noe hus, at jeg er homofil og ikke har noen kvinne, barn eller Gud. Jeg er min egen allmektige, haha..

Noen tanker?

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#mosebok #tora #bibelen #bunnytrash #bunny

14 kommentarer
    1. Jeg tenker at på den tid var det å ofre etter loven for renselse ved blodet nødvendig som tilgivelse for å bryte loven. Det var, og alltid er, helt umulig å håndheve Herrens lover fullt og helt. Derfor er jeg veldig glad for at Jesus tok på seg all vår synd og skyld en gang for alle. Det er fullbrakt, og helt opp til hver enkelt om en tror og tar imot nåden ved Jesus Kristus, eller ikke 🙂

      1. Helt opp til hver enkelt, helt klart. I evangeliet etter Matteus er Jesus sitert:

        «Jeg er kommet for å sette skille:
        Sønn står mot far,
        datter mot mor,
        svigerdatter mot svigermor».

        Herlig type 🥰

    2. 🙂 Ved at vi har valg til å tro og ta imot Jesus og nåden, omvende oss eller ikke, så er den naturlige følgen et skille mellom mennesker. Den som tror på Herrens Ord, vet at Jesus Kristus vil komme igjen og dømme hver enkelt, for vi skal alle innfor dommen. Ja, Jesus Kristus er en herlig type. Full av nåde og et helt nytt liv 🙂

    3. Eg tenkjer at Gud er ein real kar. Han har gitt alle moglegheit til å koma inn i sitt rike.
      At Han har satt opp lovar og reglar for sitt rike, er heilt legalt, og det er heilt opp til den enkelte om dei vil godta deisse lovane og reglane eller ikkje.
      Eg har og reglar for mitt hus, og dei som ikkje vil godta dei, slepp heller ikkje inn.
      Sidan ingen klarer å oppfylla Guds lover, sendte Han Jesus som stedfortreder for å oppfylle lovane, slik at alle skulle få sjangsen til å koma inn allikevel.
      Det er meir realt enn meg, for eg sender ingen stedfortreder for nokon.
      Når det gjeld det å vera snillare med kvarandre, så står der at Satan er denne verdas fyrste (herskar), og når folk flest velger å fylgja han, trur eg ikkje me skal skulda Gud for all vondskapen. Det verte litt som å skulda deg, for at noboen din stjel. I mine auger verte det heilt feil.
      Gud har satt opp lovane, og Han har åtvara om kva konsekvenser det får om ein bryt dei. Korleis ein vil forhalda seg til det, er den einskildes eige valg. Det er då vel realt nok det.
      Noreg har og sine lover, og konsekvenser ved brot på deisse. Det er heilt realt.
      At politikerane prøver etter beste evne å avskaffe både lovane og konsekvensene, er ein annan sak, og det er iallefall ikkje realt.
      Etter mi meining, burde Noreg tatt Gud som førebilete, og kasta alle som ikkje vil godta Noregs lover, og alle som bryt dei, på haudet og ræva ut her i frå. Og landets eigne innbyggerar som bryt dei, alt etter alvorlegheitsgrad, i fengsel.

      1. Vel, jeg synes ikke disse lovene og reglene er reale. Når det kommer til Norges lover så er ikke de heller alltid reale, flere lover har vært endret. Andre burde endres. Takk for innspill.

    4. Toraen, eller de fem Mosebøkene er også del av Islam. I allefall i noen av retningene innen Islam. 🙂

      1. Del av og del av.. der er noen referanser til mosebøkene i sura 5, 17 og 24. Siden alle «retninger» innen islam har koranen som manual, så eksisterer dette i hele den islamske verden også, ikke bare hos deler av.

    5. 🤣 Dette var dagens! Hvordan kommer du på alt du skriver om?? 😂 Du skal i hvert fall ha at du er god på å skrive om alle mulige slags temaer. Hvordan kom du på å skrive om 5. mosebok av alle ting??? 🤣

      1. Jeg er jo veldig fascinert av religion da, det startet med at jeg prøvde å skjønne hvorfor sånn og sånn, så da måtte jeg jo lese meg opp, og det gjør jeg enda. Når man søker på internett om ting så kommer det opp relaterte ting av seg selv. Så ikke søk opp feit mat og gotterier, da kommer fristelsene kastende etter deg. Anyways så.. i går kveld dukket altså en analyse av lovverket i mosebøkene opp her, og derav fikk jeg vel inspirasjon til dette innlegget.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg