Fem klassikere!

Liker du musikk? Det gjør jeg, det hadde blitt veldig stille uten. Altså hvis musikk hadde blitt utryddet eller forbudt så hadde jeg bare dødd. Musikk er magisk, livreddende, bringer mennesker sammen i kjærlighet. Musikk er minner, musikk er dans og glede. Musikk er livet, musikk er helt fantastisk!

Med det sagt så vil jeg anbefale fem gamle klassikere som jeg simpelthen elsker, fem forskjellige låter av fem forskjellige artister og band. Så håper jeg at du som leser kan anbefale meg fem gamle klassikere tilbake, fem forskjellige låter av fem forskjellige artister eller band.

Disse fem er i tilfeldig rekkefølge, here it goes:

01) Beast of Burden – Bette Midler

Dette er egentlig en Rolling Stones-låt, men jeg liker den bedre med Bette Midler. Den ble gitt ut i 1984 og havnet som nummer 2 på hitlisten i Norge. Dere finner den på albumet «No Frills».

02). Talk to Me – Stevie Nicks

Råeste dama i Fleetwood Mac ga ut denne låten i 1985. Den finnes på albumet hennes «The Wild Heart». Vet ikke hvordan den gjorde det på listene her i Norge, men den gikk inn som nummer 1 på listen over rockelåter i USA, og som nummer 4 på hovedlisten. Elsker måten hun synger på!!

 

03). I just Want You – Ozzy Osbourne

Det var faktisk ikke før i 1995 jeg «oppdaget» Ozzy, jeg var aldri noen fan av Black Sabbath før den tid. Men etterhvert har Ozzy blitt en av mine absolutte favoritter. Denne låten er fra albumet «Ozzmosis» som gjorde at jeg ble superfan. Igjen vet jeg ikke hvordan denne gjorde det i Norge, men i USA gikk den inn på 24 plass på singellisten og albumet solgte til dobbel platina-sertifisering.

04). To be a lover – Billy Idol

Denne vet jeg gjorde det bra i Norge, men finner ikke listeplasseringen. I Sverige gikk den inn nummer 8, nummer 6 i USA, nummer 2 i Nederland også videre. Har alltid elsket Billy Idol, vet liksom ikke når det begynte. Denne låten er fra 1986 og finnes på albumet «Whiplash Smile».

05). Ring of Fire – Johnny Cash

En av mine absolutte favoritter fra denne mannen, det var ikke før filmen «Walk The Line» i 2005 at jeg virkelig fikk opp øynene for dette fantastiske talentet. Etter filmen (som er kaninbra, by the way) måtte jeg høre alt med Cash, han er konge. Denne låten er fra 1963, gikk inn som nummer 1 på countrylisten i USA og nummer 17 samlet. Opprinnelig fra albumet «Ring of Fire: The best of Johnny Cash».

Nå din tur, vær så snill og kom med 5 anbefalinger!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#musikk #bunny #bunnytrash

35 kommentarer
    1. Så vrient – men :
      Joni Mitchell – Both sides now
      Bette Midler -The Rose
      R.E.M – Losing my religion
      Pink Floyd – Another brick in the wall, part II
      Tracy Chapman – Fast car

      1. The Rose, Another brick og Fast car er knallbra låter, absolutt. Losing my religion takler jeg bare ikke. Both sides now skal jeg høre nå, den kjenner jeg ikke på navnet og er veldig spent. Takk 🥰

        1. Åååå, da ble det jo lite gøy for din del 🥺.

          Hva med
          Disturbed – Sound of silence
          Alanis Morissette – Thank U
          Gary Moore – Empty Rooms

          1. Oi, geniale alle tre. Førstnevnte skal jeg legge inn i en spilleliste as we speak. Hørte den Joni Mitchell-låta, helt ok. Hun har desverre aldri sklidd helt inn hos meg. Eneste er låta Big Yellow Taxi som greier feste seg på minnet. Ellers har du veldig god musikksmak og mye lik meg, det utgjør vel at det muligens ikke kan komme så mange anbefalinger fra deg på låter jeg ikke har hørt, hehe.. Albumet Tracy Chapman skal jeg spille når jeg våkner i morgen, elsker hele den plata og er lenge siden jeg har hørt 😜👍🏾

    2. Fun boy 3 med låta The lunaticks have taken over the asylum.
      The Shaggs, My pal foot foot.
      Albero Y Los Trios Paranoias med låta Fuck you.
      The Fred Banana Combo med låta Yesterday.
      Bob Marley, Maga dog

    3. Her er noen fra meg.
      Electric Light orchestra – Confusion
      Meat Loaf – Paradise by the Dashboard Light
      Dire Straits – Walk of life
      Michael Learns to Rock – The Actor
      Brandi Carlile – The Story

      1. Takk 🥰 Paradise by the dashboard light er kaninbra, Walk of life er musikalsk genial, altså Dire Straits er genialt. The Actor var jo en landeplage i sin tid, som jeg ikke spiller selv. Confusion og The Story skal jeg høre nå, mest sannsynlig har jeg hørt førstnevnte mange ganger, men husker den ikke på navnet. ELO er jo virkelig klassiker-band. Brandi Carlile har jeg hørt om, men aldri spilt selv, så dén låta er den mest spennende akkurat nå. Takk igjen!

    4. https://youtu.be/5XFk0mlqmYg
      https://youtu.be/7uG2gYE5KOs
      https://youtu.be/qF0JV28vgLw
      https://youtu.be/k1T9-I3wx8I
      https://youtu.be/2zjLBWnZGTU

      Her er 5 anbefalingar frå meg. Litt variert.
      Lurte litt på om eg skulle ta med Lille Laila med Doodle Bugs, berre for moro skyld 🤣. Det var jo ein stor norsk hit, i si tid.
      Fann LPen på ei bruktsjappe for litt sidan. Berre måtte kjøpe den 🤣🤣🤣.
      Ellers prøvde eg å finne Deep Purple’s versjon av Purple rain, men sidan dei måtte trekke den frå markedet, synte det seg umogleg. Den er berre rå. Til og med kjerringa synes Prince verte platt og kjedeleg, etter å ha høyrt den.

      1. Bird on a wire med Johnny Cash og Piece of my Heart med Janis har alltid ligget høyt hos meg da disse to artistene er blant mine favoritter. Jeg likte veldig god hun jentas versjon av Bohemian Rhapsody på X-factor, ikke hørt den før. Han som sang The Rose synes jeg gjorde litt for mye, men han sang jævlig bra da, og reaksjonene på publikum og dommere var jo helt rått. Ble jo nesten jeg. Dance me to the end of love ble en nyoppdagelse for meg her nå, kongebra. Liker flere låter med Cohen, men skjønner at jeg burde sette meg ned å lytte gjennom musikken hans, for han har visst mer gull en jeg har fått med meg. Like greit at du ikke la med Lille Laila, poenget med innlegget er jo å finne ny bra musikk, gamle klassikere som jeg kan ha gått glipp av, som denne med Cohen. Hvis noen har en versjon som gjør Princes Purple Rain kjedelig så vil jeg ikke høre den heller, hehe.. eller kanskje muligens, fir jeg tror ikke jeg vil oppleve det slik. Purple Rain er for meg et mesterverk som ikk kan forbedres. Takk for innspill, skal dykke litt i Cohens musikk jeg, tror det er bra for sjela.

        1. Hu jenta, er faktisk norsk, og var på Allsang på grensen nå i somar, og framførte Bohemien Rapsody. Då hu var på X-faktor, sat ein frå Queen i salen, og han tok kontakt med henne etterpå. Han syntes den versjonen var gull, og syntes hu gjorde stor ære på den.
          Når det gjeld Prince, så speler eg av prinsipp aldrig han, grunna måten han opptrådte mot Deep Purple.
          Fyrst tok dei han med på turnè, og fekk han opp og fram. Så hjalp dei han med både tekst og melodi til Purple rain. Det var og dei som skulle medverka i filmen, men rett før innspelingane skulle byrgja, fekk dei beskjed om at han hadde funnet andre som skulle medverke i filmen. Som “hevn”, måtte han endre melodien på ref., og så gav dei ut Purple rain med det som skulle vera melodien, rett før filmlanseringa.
          Det vart jo ein del oppstyr av det, og eg fekk totalt avsmak for Prince.
          Ja, Leonard Cohen har mykje bra, og er vel verdt eitt dypdykk.

          1. Kjente ikke til den historien om Prince, og må si det der hørtes ikke greit ut, men hans musikk er nå i mine blodårer. Blod må man ha, men skal tilføre litt Cohen denne uka 😜👍🏾

            1. Nei, der er ikkje så monge som kjenner til den, men så er der heller ikkje så monge som er så nerdete som meg, når det kjem til musikk, som i år etter år, sitter oppe kvar fredagsnatt, og ser på 3-4t longe dokumentarprogram om artistar og grupper/band og komponistar.
              Eg har møtt ei 😊.
              Tek du t.d. ein tur på byen, og spør folk om dei kjenner til George og Ira Gershwin, er du heldeg om du får treff hjå 1%. Det til trass for at dei har skrevet fleire klassikerar.
              Dei aller fleste høyrer berre på musikk, men har ikkje kunnskap om den.

              1. Punkrocker Nina Hagen introduserte meg for Gershwin. Jeg kjøpte et album, ble suicidal og kastet det ut vinduet 😂 musikk gjør noe med en, kunnskapen om er egentlig ikke så viktig, selv om der er mye interessant.

    5. Jeg hører ganske lite på musikk egentlig 😱Og når du sier klassikere blir jeg litt lammet 😁Men har funnet 3 som er sånne vi hørte på fritidsklubben, og Bush som jeg oppvokst med gjennom søsteren min: Love hurts – Nasaret. Je t’aime – Jane Birkin et Serge Gainsbourg, Wuthering heights – Kate Bush. Og så kan du sjekke gjennom alt fra David Bowie fra han var rundt 18-20 år. Davy Jones. Altså 60-tallet. Har ikke EN sang 😁

      1. Alle disse du ramser her er geniale klassikere, selv om jeg selv alltid skipper «Love Hurts» av balladekongene Nazareth. Men derimot guffer jeg opp alle deres andre ballader, som «Dream on» og «Games». Da spesielt sistnevnte. David Bowie har jeg «alt» med, så kan ikke tenke meg jeg finner noe nytt der, hehe.. Davy Jones derimot har jeg notert meg nå, så får vi se, takk 😜

        1. Davy Jones er David Bowie 😊Født David….. Jones. Første musikken hans går under navnet Davy Jones, så da finner du kanskje noe nytt likevel 😊 Eller dvs gammelt 😂

            1. Litt vanskelig å finne innimellom, men jeg har surret mye inne på YouTube innimellom og fikk opp mye rart. Skal se om jeg finner en link til et Bowie -innlegg hos meg 😊 orakelet over musikk og indisk mat 😂 Fant en link til Rubber band. Er fra 1967, men vet visst David Bowie på den. https://youtu.be/d9Lb9r-oh6g

    6. Og de du har ramset opp her er av mine favoritter også ! 😀

      Carola – Fångad av en stormvind
      Abba – Dancing queen
      Bruce Springsteen – The River
      Gyllene tider – Sommartider hey hey
      Bonny Tylor – Total Eclipse…..

      Det var noe 😀

      1. Carina og Abba er slike jeg kan høre om de plutselig blir spilt på radio eller utesteder, men jeg selv setter ikke plutselig på disse. Jeg tror jeg har blitt overeksponert som barn, muligens traumatisert, haha.. Bruce og Bonnie ligger høyt hos meg, og jeg tror jeg har (hørt) alt de har gitt ut av musikk. Gyllene Tider liker jeg også og synger ned, minner meg om tivoli. Dessverre ikke noe nytt her jeg kan lytte på, men takk likevel, veldig gode anbefalelser.

    7. Uten musikk hadde livet vært tomt og kjedelig, og jeg er avhengig. De du har nevnt i innlegget er låter jeg har og fortsatt hører en del på. Veldig vanskelig å begrense seg til bare 5 låter, men….

      1. Sommaren är kort – Tomas Ledin
      2. Poisen- Alice Cooper
      3. Sound of Silence – Disturbed
      4. De smukke unge mennesker – Kim Larsen
      5. Relax – Frankie Goes to Hollywood

      1. Poison spilte jeg mye da den var ny, den er bra. Sound of Silence er genial. Kim Larsen, liker det meste med han og var veldig heldig som fikk oppleve han live kort tid før han døde. Relax av FGTH takler jeg bare ikke, men denne Sommaren är kort av Tomas Ledin har jeg aldri hørt før, er ikke det besynderlig merkelig og rart?? Trivelig låt, takk 😊

    8. Slutter jo ikke å prøve meg, vettu 😁. Prøv Both sides now igjen, covret av Unni Wilhelmsen og Eva Weel Skram. Gåsehud og deilige grøss 👍. Og Pentatonix sin versjon av Hallelujah!

      1. Kanskje jeg liker den bedre under andre omstendigheter, det er noe med alt til sin tid, men har hørt på Chapman noen timer i dag 😜👍🏾 Liker den originale versjonen av Hallelujah jeg 😁

    9. Musikk er livet for meg, og jeg har en ganske så allsidig musikksmak. Som strekker seg fra klassisk til Nirvana. For meg blir det å plukke ut 5 klassikere mer enn vanskelig, min dine 5 var uten tvil velkjente.

      1. Det jeg gjorde var å skrive ned de fem første jeg kom på der og da. Skulle jeg postet samme innlegget i dag ville det nok blitt 5 hel andre låter. Den første jeg kom på nå er The Road to hell med Chris Rea.

    10. Fortsettelse.
      Veit ikkje kva album du hadde med Gershwin, men musikk gjer noko med oss, ja.
      Når det kjem til kunnskap om, er me nok ulike. For meg er kunnskap om, ein stor del av musikkopplevinga, men så er jo ikkje eg som alle hine heller 😜.

      https://open.spotify.com/track/0oMaU8GlfaIK790FjXoy4Q?si=GhVXd_LSRX6cP06EO0jYfg&utm_source=copy-link

      https://open.spotify.com/track/0oMaU8GlfaIK790FjXoy4Q?si=GhVXd_LSRX6cP06EO0jYfg&utm_source=copy-link

      https://open.spotify.com/track/4P28YRfuwCF4wV0RXtk5Ga?si=20hm1PfbTY-h7cVg8Tfdpw&utm_source=copy-link

      La ved tri nye anbefalingar.
      Hu fyrste var eg på Rogaland Teater og høyrde. Det vart 2,5t med ståpels. Absolutt magisk.

          1. Jeg har ingenting imot Edit Piaf, kjente henne ikke, hun døde mange år før min fødsel, så hun fikk dessverre ikke gleden av og den æren å bli kjent med meg. Musikken hennes lever enda, men kjenner behov for fire fem sobril kommer når denslags blir spilt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg