Endelig…!!

I dag var jeg en tur i sentrum, hadde en avtale med min «adopterte tante». Jeg møtte henne utenfor der hun bor, og så gikk vi stille og rolig inn til Strømsø Torg hvor vi ordnet oss en liten matbit og kaffe. Jeg synes det er heldig at torgene her i Drammen ikke er så ille når det kommer til funksjonshemmede, eldre med rullator og den slags. Man kommer seg imellom på torgene her, en og annen stygg fortauskant er det, men ikke i den grad at det blir et problem.

Min adopterte tante må bruke rullator, og det ser ut til å gå veldig bra. Hun er glad i kurven frempå den også, den er nyttig når hun handler og så videre. Så satt vi der og pratet litt om helt forskjellige ting. Mens vi satt der kom det en vi kjenner rullende, han har bare et bein, og sitter i rullestol, og han rullet med et smil. Det ga meg en god følelse. Jeg har vært i byer og på steder jeg vet byr på så store utfordringer og problemer for denne gruppen i samfunnet, at de velger å bli hjemme.

Rullatoren fungerer ikke like bra når det er snø og isete føre, enten klumper det seg med snø, eller så sklir man på isen. Små snøskavler som gjør at man ikke kommer seg videre i det hele tatt. Avsperrede fortau med «fare for takras», da er det ikke bare med rullator å komme seg videre. Når folk som er avhengig av hjelpemidler for å komme seg imellom sliter med dette er det ekstra synd, for da er det tidvis ikke problem og utfordring, men faktisk talt umulig. Så med denne vinteren som bare har blitt lengre og lengre, så har det nok slitt ekstra på helsen til denne gruppen. Så ja, endelig er det vår og fremkommelighet, og funksjonshemmede og eldre avhengig av hjelpemidler kommer seg opp, ut og frem

Jeg skjønner at å ha blitt sittende inne bryter ned det fysiske, at en blir demotivert og at det derfor enda kan være vanskelig å komme seg ut, jeg har mine greier, og jeg har vært veldig demotivert selv. Derfor tenkte jeg det var greit å «puffe» tante litt, hun har hatt det veldig tøft på flere måter, inviterte henne med på en liten tur. Jeg tenker frisk luft, sol og at en opplever fremkommelighet kan motivere.. Da vi skilte lag virket hun litt fornøyd, hun smilte og hadde godt humør. Så da er det bare å «puffe» litt mer, kanskje blir det da en greie for henne å gå stadig litt lengre og kose seg litt andre steder enn hjemme, eller rett over gata..

Vi hadde det ihvertfall koselig i dag. Hun er ei god dame, og snill mot meg. Jeg er takknemlig. Og om ikke andre har blitt eller blir motivert av den påbegynnende våren, solen, den deilige luften, fremkommelige fortau og så videre, så har ihvertfall jeg blitt det.. jeg gikk fra sentrum og hjem i dag. Det er lenge siden jeg har gjort, faktisk første gang i år. Jeg sier det én gang til, endelig er det vår-tid 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#vår #sommer #funksjonshemmede #funksjonshemninger #fremkommelighet #fysiskhelse #psykiskhelse #glede #vårglede #bunnytrash #bunny

 

6 kommentarer
    1. Våren gjør godt for mye. Funksjonsfriske kan ha problemer med snøskavler, men for de med funksjonsutfordringer er utfordringene mangedoblet. Spesielt om man er avhengig av rullestol. Fint at din adopterte tante og du fikk en god prat. ❤️

      1. Ja, vi må ikke vente for lenge mellom hver gang, dager som vi har nå gjør godt både for fysisk og psykisk helse, da er det viktig å benytte seg av mulighetene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg