En ny dag truer!!!

Tilbake i 1993 ble det utgitt en film med skuespiller Bill Murray i hovedrollen. Denne filmen ble svært så populær og er blitt ansett som «en av de beste komedier som noensinne er blitt laget». Her i Norge fikk filmen tittelen «En ny dag truer», men den originale tittelen er «Groundhog Day» og i 2006 ble den inkludert i USAs National Film Registry fordi den blir sett på som «kulturelt, historisk, eller estetisk bemerkelsesverdig».

Filmen handler om Phil Connors (Bill Murray) som er en egosentrisk TV-værmann som under et oppdrag han sterkt misliker hvor han dekker den årlige «Groundhog Day» som er en festdag som feires i USA og Canada hvert år 2. februar, gjenopplever dagen, igjen og igjen.

Groundhog Day som festdag har utspring fra folketroen om at våren vil komme tidlig hvis skogsmurmeldyret (groundhog) kommer ut av hiet sitt på denne dag og det er overskyet. Hvis det derimot er solskinn vil murmeldyret, hevdes det, se skyggen sin og av den grunn trekke seg tilbake i hiet sitt. Da vil vinteren vare seks uker til.

Februar er årets korteste måned, men for meg har årets februar vært utrolig lang. En kjip måned hvor jeg mange ganger føler at jeg våkner til samme dag om og om igjen.. det fikk meg til å tenke på denne filmen hvor hovedrollekarakteren oppdager at han gjenopplever den samme dagen om igjen og om igjen. Altså han våkner hver morgen og de samme tingene skjer, han vet hvilken post han får, hvem han møter på vei til jobb, han vet hva folk skal si før dem sier det og et cetera. Så når dette går opp for han at han kun lever samme dag så begynner han å utnytte dette fenomenet til fordel for sin egen vellyst. Men etterhvert begynner han å eksaminere sitt eget liv og prioriteringer.

Det er nok hva mange vil gjøre, begynne tenke masse, for hva annet kan man gjøre når hver dag er samme elendigheten, og en vet hva som skjer. Omverdenen blir ganske kjip og kjedelig når det aldri kommer en ny dag, at en aldri får fortsette livet sitt?!

Så tøffe og kjipe dager til side, er det ikke flott hvordan vi er prisgitt å våkne om morgenen til nye dager og ikke vite hva nettopp denne dagen bringer? Joda, litt vet man. Vi mennesker har jo med å planlegge litt. Men dere skjønner hva jeg mener?

Kom tilbake til dette innlegget i kveld, og fortell meg litt i kommentarfelter mitt 👇🏽 om hva dere synes om dagen i dag, og om dere har verdsatt den. Ok? Takk 🥰🐰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#ennydagtruer #groundhogday #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Filmen Groundhog Day er en av mine favoritter fra den tiden, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett den. Digga Bill Murray, og han gjorde en del morsomme filmer på 80 tallet. Som Caddyshack med Chevy Chase og Shrooged hvor også broren John Murray har en rolle. Ha en fortsatt fin torsdag, klem 🤗

    2. Jeg er klar for kommentering. Har allerede hatt en full dag på jobb. Startet rimelig likt i går. Jeg våkner 04.30, vondt i halsen, men ikke vondt nok til at jeg blir hjemme, møter de samme folkene på jobb. Men det er FINE folk, så det er greit. Og i dag kjøpte jeg kaker fra Backstube, til alle sammen, så det ble en annerledes dag bare med det 🙂 Så har jeg laget heks, og Hans og Grete. Huset har jeg også laget 😀 Og å få sitte med sånt gjør livet litt morsommere 🙂 Elsker å pusle med formingssaker. Jeg husker filmen, den var litt “gal”. Ble litt “gal” av å se den også 😀

    3. Dagen i dag har vært god på alle plan. Noen timer hos frisør, handle på apoteket for min mor, gå tur og god middag 😃❤️ resten av kvelden er i godstolen med tv og genser-strikk 👍

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg