Ekornet Nikoline med venner og familie.

Nikoline.

Nikoline er et ekorn. Ekorn er en gnagerart i ekornfamilien. Ekorn kjennes lett igjen på den karakteristiske buskete halen og øreduskene. Det er et av få norske pattedyr som klatrer i trærne og som dessuten er dagaktivt.

Her om dagen var det en medblogger som i sitt innlegg postet flere bilder hun hadde knipset av et nydelig ekorn. Ekorn er så absolutt flotte. Jeg kunne se i kommentarfeltet at det er ikke bare jeg som er fascinert og liker disse små tassene veldig godt. De er vakre og morsomme, og de er definitivt et av mine favorittdyr i den norske fauna. Muligens troner disse som den største favoritt av dyr i Norge, sammen med piggsvin. Utrolig flotte dyr.

Ekornet er et lite dyr med rundt hode, store øyne og store ører med en lang dusk av stive hår. Kroppen er slank og halen besatt med lange hår. Ryggen er rødbrun og buken hvit. Vinterpelsen er mye tykkere og gråere enn sommerpelsen. En fargevariant er nesten helt svart, men denne er sjelden i Norge. Kroppslengden er 20–25 centimeter, halen er 15–20 centimeter lang og vekten inntil 480 gram.

Da jeg jobbet på andre siden av elva, i sykehusbarnehagene, gikk jeg ofte på tur i skogen sammen med barna. Stort sett hver gang så jeg ekorn, og de gjorde meg alltid glad. Nå bor vi på motsatt side av elven, oppe i skogen faktisk, jeg vet her er ekorn, men jeg har i løpet av mine tre år i bydelen her enda ikke sett et her. Men når jeg går tur i skogen ser jeg alltid etter dem.

Nikoline med en venn.

Ekornet varierer svært mye i pelsfarge, fra lyse til mørke varianter. Muligens kan disse deles inn i noen få, mer eller mindre atskilte, typer. Den røde fargevarianten er rødlig over det meste av kroppen og er absolutt den vanligste. Den svarte fargevarianten er ganske svart, men kan være noe grålig på kroppssider, føtter eller hale. Den er svært sjelden og utgjør oftest mindre enn én prosent av bestanden, men kan være vanligere i noen områder lenger sør i Europa. Den brune fargevarianten er en mellomting mellom den røde og svarte. På rygg og hale er pelsen varierende mørkebrun, mens nedre del av føttene er rødbrune. Alle disse tre fargevarianter har hvit buk.

Ekorn lever både i barskog og løvskog. Det er dagaktivt og oppholder seg oppe i trærne det meste av tida, der det gjerne hopper fra tre til tre. Det kan også gå ned på bakken, både for å finne mat og for å forflytte seg mellom trær. En stor del av dagen går med til å lete etter føde, både i trærne og på bakken. De hamstrer, samler vinterforråd av særlig frø og nøtter for at de, med sine barn, skal overleve.

Ekornet bygger varme og godt fôrede bol i hule trær eller på greiner. Bolet bygges av kvister og fóres med mose og gress. Bolet er ganske rundt og plasseres vanligvis høyt oppe i treet, der det ligner på et skjærereir. Ekornet kan også flytte inn i store fuglekasser eller på loft, der de finner det gunstig.

Ekorn lever mest aleine, bortsett fra når mødrene har unger. Om vinteren kan flere ekorn overvintre i samme bol, antakelig fordi de sammen holder varmen bedre. Bolet er svært viktig for å overleve vinteren og et dyr kan ha flere bol. I kortere perioder med dårlig vær kan ekornet falle i vintersøvn i bolet.

Nikoline og en kompis.

Formeringen starter ganske tidlig på vinteren. Flere hanner kan samles ved en hunn i løpetid og forfølge henne gjennom dagen. Dette gir hektisk aktivitet når de jager hverandre opp og ned trestammer. Hunnen er kun mottakelig for paring i noen få timer, men kan pare seg med flere dominante hanner. Inntil seks unger fødes i løpet av vinteren.

Så til poenget med innlegget, poenget med å fortelle om ekornet. Det har seg nemlig slik, som vi alle vet, at vi nærmer oss 2023. Det er da man ønsker hverandre et riktig godt nytt år. Men med disse lykkeønskningene, har man da tenkt over hva man faktisk sier? Altså, jeg mener, er det bare vi mennesker som skal ønskes godt nytt år, vil vi ikke at dyrene skal ha det bra?

Nyttårsaften tar det helt av med raketter, smell, lysflash og i det hele tatt. For dyrene i skogen er det som om en ny verdenskrig er i gang. Vi mennesker selv frykter at tredje verdenskrig skal bryte ut, vi har kjent på denne frykten særlig siste året, mtp Russland, innvaderingen av Ukraina og diverse NATO-virksomhet og avtaler. Så hvorfor lager vi til verdenskrig for dyrene hvert bidige år? Hvorfor er det så få som tenker på de stakkars dyrene?

Nikolines barn.

De som taler mot fyrverkeri argumenterer oftes med hvordan hunder blir skremt fra sans og samling. Vi hører om hester som får problemer, katter som blir skadet, fugler som faller ned fra himmelen i sjokk, mennesker med angst og hjem som brennes ned. Vi hører også om dyr og mennesker som dør. Men vi fortsetter krigen, for moro skyld. Vi kjører på som de egoistene vi er, for vi liker å lage leven, og alle fargene som pynter himmelen beundres som kunstverk. Kortvarige kunstverk som ødelegger liv, men det har ingen betydning for egoistene, vår kortvarige lykke denne ene natten er visst viktigere enn ethvert liv. Noen starter også denne krigen noen dager før nyttårsaften, og det kan plutselig smelle dager, uker og måneder etter nyttårsaften.

Tilbake til ekornene. Som jeg har fortalt så lever de i skogen. Oppe i trærne. Hulrom i trærne, eller bol i tretoppene som minner om skjærereir. Hunn-ekornene blir gravide og får barn i løpet av vinteren. Nyttårsaften spontanaborteres ekornbabyer. De gravide mammaene blir så redde at de mister barna sine. Noen som har fått barn, blir så redde og desorienterte av fyrverkeri at de mister stedsans og finner ikke tilbake til barna sine. Noen flykter, de får ikke med seg barna sine og de blir etterlatt for å dø. Dette kaller vi krigsofre.

Men hvem bryr seg?

Relatert: «Jeg glemmer aldri vesle rådyret Bambine».

Relatert: «Hunden Diesel (8) gikk bort, det ble for mye».

Relatert: «Den siste vinter for katten Suzie».

Relatert: «Hestene Doris og Astoria måtte tåle smerten».

Relatert: «Vesle Daniel og babykaninen «Kræsj».

Takk for at du leste hele innlegget.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#nikoline #ekorn #nyttårsaften #fyrverkeri #norge #bunny #bunnytrash

26 kommentarer
    1. Jeg er steik forbanna på hvor egoistisk mange er. Har selv hatt flere hunder som har vært livredde, ikke bare nyttårsaften, men også i romjulen. Det har vært fælt å se og ikke kunne gjøre noe for å beskytte de.

      Tenker også på andre dyr, du nevner ekorn. Jeg får så vondt…

      Man klager på økonomien, men råd til å skyte opp for tusenvis av kroner, det har de. Pengene går bokstavlig talt opp i røyk.

      Jeg har skrevet om dette flere ganger, men fikk noen kommentarer da fra en som var «lut lei av av alt maset» for måtte jo tenke på ungene!

      Godt du tar det opp!

    2. Jeg har mislikt fyrverkerier i flere år fordi det både smeller så fælt, men også fordi jeg ikke liker at store områder blir røyklagt av det (nei, tenker ikke på alle branner som oppstår – bare all røyken som kommer fra fyrverkeriene). Om det hadde vært mulig å lage lysshow – som hverken bråker eller røyklegger store områder – det kunne jeg nok vært vennlig innstilt til 🙂

    3. Jeg er enig i at fyrverkeri er bare tull. vi kuttet det ut for mange år siden,og det er forferdelig å tenke på alle dyrene som skremmes. Ekorn er et fascinerende dyr. Vi har en stor hage med mange trær, hvor ekornene har det veldig fint.

    4. Helt enig!🤗👍🏻
      Dyrlegene kan jo ikke løpe rundt og gi beroligende til alle dyr som lever ute i naturen. Det går ikke. Da er det menneskene man må gjøre noe med.

    5. Jeg bryr meg! Fyrverkeri er no dritt – bare bråk og skummelt også! Mange uvettige mennesker! Og alle dyr lider – hva er poenget! Ellers har du vel fått med deg at ekorn er mitt yndlingsdyr? Så all infoen her er nå slukt…. 🙂

      1. Helt enig – noe dritt!! Ja, har fått med meg at du digger ekorn, og det skjønner jeg godt. Prøvde meg på ekornjakt en gang, med kamera altså, har så lyst på et skarpt selvknipset bilde, men det er ikke enkelt. Det blir liksom ikke det samme å lure bak en busk og knipse bilde på avstand.

    6. Det der xyrverkefigreiene er berre tull. Masse smell og røyk, og eitt kortvareg lysshow. Bortkasta pengar, som kunne vore brukte til mat og medisiner til fattige.
      Der er då monge nok som svelt ihjel i verda, og så skal me bruka millioner av kr på tull og fjas, som berre er til ugagn.
      Ellers om ekorn. Visste du at dei kan vera nokon rå fugledreperar, som et både egg og fugleungar? Dei kan og ta vaksne småfugler, og går heller ikkje av vegen for å raide andre ekornreir, og ete opp andre sine ungar. Altså kannibalisme.
      Visst er dei flotte, og kjempekoselege å treffa på ute i skogen. Dei svarer gjerne, om du kjaddrer med dei.
      Ein annan ting med ekorn, er at halehåra, brukt i vingen på fiskefloger, aukar fangsten betrakteleg. Difor stopper eg alltid og tar med meg overkøyrde ekorn.
      Eg veit ikkje kva som gjer det, men to tilsynelatande like floger, så fisker alltid den med ekornhalehår i vingen best.

      1. Ekornene gjør det, men det er ikke akkurat vanlig, i nøden spiser fanden fluer, er ikke det hva dem sier? Ikke alt jeg liker å vite. Er veldig glad i ekorn. Fuck fyrverkeri, én ting er at naturen kan være brutal, men det er intet naturlig med å sende opp fyrverkeri som kun har ødeleggende utfall.

        1. Er heilt eineg med deg 😊.
          Naturens brutalitet kan me ikkje gjera noko med, den må berre få gå sin gang.
          Ekorn er veldeg koselege dyr. For nokre år sidan, medan eg haldt på i vedaskogen, var der eitt ekorn som kom og kjaddra med meg. Kvar gong eg tok fatt i motorsaga, forsvann det nedover i skogen, og kom attende når eg stoppa den. Traktoren brydde det seg ikkje om, så når eg vinsja, så for det opp og ned stamma på ei stor selje, og såg ut til å vera svært interessert. Det var fire koselege dagar 😊.

            1. Dei er ikkje så lette å lokka til seg. Dei eg veit om, som får ekorn til å koma på matfatet, har jobba med dei over lengre tid.
              Ikkje gi opp, ein dag er dei der.

    7. hate fyrverkeri. her er det ei frøken med øreskade som fikk det tidlig som baby som har utrolig vondt i ørene av smellene. Hun er 15 nå og ikke vokst det ut av seg. Hvert nyttår er vi “buret” inne i leiligheten vår med låste dører og vinduer. Vi ønsker å dra ut og være sosiale, men det kan vi ikke

      Hvordan skiller man mellom jente ekkorn og gutte ekkorn? Vi opplevde å vandre i skogen og møtte på ekkorn, jeg lagt ut bilde på bloggen. hen satt og spiste så fint og holdte nøtter med små labbene sine med lange klør. utolig søt. men vi visste ikke om det var gutt eller jente.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg