Den siste vinter for katten Suzie.


Jeg var vel rundt åtte år da jeg fikk min første pus. Hun levde i mange år og levde et godt liv. Jeg kan ikke påstå å huske hvordan ståa var når nyttårsaften kom, men den gang da jeg vokste opp bodde vi i et borettslag oppe i høyden hvor der var bare skog skog og skog over oss. I dag er der masse boligfelter og egen bydel i området over. Men jeg tenker at det var forholdsvis rolig den gang og at pus kom seg fint gjennom nyttårsfeiringer. Hun var en veldig bedagelig og rolig katt hele sitt voksne liv. Min familie brukte ikke sende opp raketter som bråker, men ‘fallskjermer’ (nødbluss), men det ble jo forbudt.

Som voksen fikk jeg flere katter, og disse bodde da i et lite hus sammen med min daværende og meg. Kan ikke huske at kattene våre ble noe mer stresset av nyttårsfeiring enn hva som var håndterbart. En nyttårsaften husker jeg eldstepus (Sirkeline) gjemte seg under sofaen, men det var bare en liten stund, når det stod på som verst, rundt midnatt. Igjen bodde vi jo litt sånn at det var ikke det verste området i forhold til fyrverkeri.

Katter og de fleste andre dyr reagerer normalt sterkt når vi mennesker for egoistisk moro sender opp fyrverkeri. I motsetning til en del andre arter så har katter en tendens til å trekke seg tilbake når de blir redde. Det er derfor ikke like lett å legge merke til at de er redde der de ligger under et møbel, oppå et skap, gjemt i en garasje eller whatever. Katter har en tendens til å bli ‘glemt’ oppi det hele, nettopp fordi de trekker seg tilbake, gjemmer seg. Det er det som er veldig trist, for når det kommer til familie- og husdyr så er vel kattene de som er mest redde.

Mange katteeiere merker det på noen sekundære symptomer, slik som at katten urinmarkerer rundt omkring i huset/leiligheten, den slutter å bruke kattetoalettet, eller at katten får omdirigert aggresjon og kan også rette sin aggresjon mot deg eller andre. Akkurat det er veldig skummelt med katter. La oss si at et barn som katten egentlig er vant til skal klappe eller kose med katten. Den kan faktisk være så traumatisert at den angriper.

Med det sagt så vil jeg nå fortelle om Suzie, katten til Marianne. Marianne bor i eget hus, og hun hadde tre katter ved nyårskiftet i fjor. Det har seg slik at Suzie kom seg aldri etter å ha blitt skremt av forrige nyttårsfeiring. Marianne forteller at sist nyttårsfeiring var det så intenst i hennes nabolag at man «skulle tro at nabohusene var gått opp i gasseksplosjoner».

Marianne har hatt dyr, katter, nesten hele sitt liv. Før i tiden var ikke dette med fyrverkeri noe hun bekymret seg for, men med årene har det blitt så mye, så intenst at hun selv er redd. Hun mener det er som om folk prøver å overgå seg selv for hvert år. Folk kjøper mer, og skal ha det som bråker og røyklegger mest. Nå bekymrer hun seg veldig for den kommende nyttårsfeiringen. Nyttår etter pandemi.

Suzie, som manglet en måned til toårsdagen sin, var i andre etasje og inne på et soverom hvor et glemt vindu stod på gløtt. Bare en sprekk hvor en skulle tro at ingen katt kom seg hverken inn eller ut. Alle tre kattene lå på sengen der sammen med Marianne, hun spilte rolig terapeutisk musikk, men da det begynte å smelle var det så brått og brutalt at det ristet i huset. Kattene ble helt forskrekket og to av dem gjemte seg under senga, mens Suzie hoppet til vinduet og presset seg ut vindussprekken før Marianne fikk stanset henne.

Suzie kom tilbake dagen etter, heldigvis tenkte Marianne, men det viste seg at var hun var helt utslitt, kald og sløv, tidvis skalv og peste hun og ble stadig svakere. Etter instruksjoner fra en veterinær og god venn prøvde hun å varme Suzie med tepper og en varmeflaske.

Morgenen etter lå Suzie på gulvet i en underlig stilling. Marianne ringte veterinæren og mens han var på vei hjem til henne, altså før han kom hjem til Marianne så var Suzie borte. Altså, hjertet hennes hadde stanset. Hennes fysiske liv på jorden var over. Hun var ikke engang to år, og konklusjonen til veterinæren var at hun var faktisk blitt skremt inn i døden, redselen for fyrverkeriet ble for mye.

Som mange dyreeiere sørger Marianne for at kattene hennes er trygt inne med dørene låst på selve nyttårsaften og noen kvelder på hver side av datoen. Men hele greia er likevel et levende mareritt, og sist nyttårsaften ble det deres verste mareritt, bokstavelig talt. Marianne i dag greier ikke glede seg over julen, hun bare går og gruer seg til nyttårsaften. Hun tar til ordet for å forby fyrverkeri og heller ønsker at kommunene skal kunne organisere lysshow eller noe som kan erstatte fyrverkeriet. Det vil redde liv sier hun. Det burde la seg gjennomføre mener hun, det kan ikke fortsette på den måten som det gjør hvor folk skyter opp mer og større for hvert år.

Hvert år går organisasjoner, dyrevern og i det hele tatt ut med at dyreeiere må gjøre forberedelser for å kunne ta best mulig vare på dyrene. Marianne mener det begrenser seg, når hus rister så er det ikke mye å få gjort med det, og det er viktig å huske at det er flere dyr i denne verden enn familie- og husdyr. De fleste dyr lever ute i naturen. Villkatter, ekorn og rev.

Hun sier at det er også ille at folk skyter opp fyrverkeri i lang tid etter nyttårsfeiringen, uten at det får konsekvenser. Politiet kan jo ikke fly rundt å lete opp gjerningspersoner for å bøtelegge dem, så løsningen må jo være å forby salg av fyrverkeri mener hun og legger til at hun synes det er grusomt hvor lite omsorg mennesker har for dyr. Hvorfor kan man ikke være ansvarlig ovenfor dyrene, tenk bare, ville du fyrt av et fyrverkeri foran en baby? Nei du ville ikke. Eller?

Om to uker er det et år siden Suzie gikk bort, da ønsker Marianne en minnemarkering, og hun håper at kommende nyttårsfeiring ikke blir som sist, at hennes to andre katter må bøte med livet.

Relatert: «Ekornet Nikoline med venner og familie».

Relatert: «Jeg glemmer aldri vesle rådyret Bambine».

Relatert: «Hunden Diesel (8) gikk bort, det ble for mye».

Relatert: «Hestene Doris og Astoria måtte tåle smerten».

Relatert: «Vesle Daniel og babykaninen «Kræsj».

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#suzie #katt #nyttårsaften #fyrverkeri #norge #bunny #bunnytrash

12 kommentarer
    1. Å bo i borettslag som vi gjorde, var også en prøvelse når det gjelder nyttårsraketter. Vi holdt oss alltid unne kl 24 for de siste årene skjøt de opp raketter overalt rundt oss.
      Jeg ventet bare på at det skulle komme inn i leiligheten når det var på det verste.
      Jeg tar bilder av raketter, for ja, jeg synes det er flott å se på, men klarer meg fint uten, for det er skremmende store summer som skytes opp hvert år.
      Og det hjelper lite med forbud, folk skyter opp likevel. Og en del begynner i romjula, når ingen vet når det smeller, og kan få skjermet dyra sine.
      Og ikke bryr de seg om at folk skriver inn og ber de la være heller.
      Ihvertfall enklere om alle gjorde det bare kl 24, men gjerne la være.
      Her håper jeg vi kan nyte stjerneklar himmel nyttårsaften, for det blir nok ikke mye annet. ☺️
      Tragiske historier du forteller, og de er nok mange flere tenker jeg 😳

      1. Klart det hjelper med forbud. Når det ikke er lov å selge raketter, så kan ingen kjøpe heller. Og da blir det stille og dyr (og mennesker) får være i fred.

    2. For meg kan de gjerne stoppe salg av alt av fyrverkeri. Bryr meg nada om å feire noe særlig, og fyrverkeri er jeg ikke noe fan av. Penger opp i røyk. Uansett hvem som bruker penger på det. Jeg fikk kalendergave i går, tuuuusen takk 🙂 Vant 25, som jeg skal bytte i ny 🙂 Blir nok masse på det neste 🙂

    3. Hadde ikke klaget hvis det ble forbud mot raketter og fyrverkeri nei! Jeg har aldri likt fyrverkeri, og holder meg innendørs. Synes det er fint å ta bilder av fyrverkeriet da.

      Heldigvis er ikke kattene mine redd raketter på nyttåraften. Jeg er vel mer redd for det jeg enn dem. Vokste opp med en hund som var livredd raketter hver nyttårsaften. Hadde utrolig vondt av henne ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin lørdagskveld ❤😊

      Bloggklem fra Toril

      1. Takk for at du deler og at du stikker innom her. Fyrverkeri er noe herk. Joda det er flott å se på, men konsekvensene er for ubarmhjertelige. Fin fin kveld til deg også 🥰

      1. Dette bråker jeg stadig vekk om, man ønsker hverandre godt nyttår, men så starter hvert nyttår med oppslag om nedbrente hus, skadede mennesker og dyr. Det er jo helt koko. Lik og del, lag støy, vær med å få en slutt på dette.

    4. Det er beklagelig at det skal bære sånn. Har hatt hund gjennom mange år. Vi hadde den på kennel, langt unna folk fra romjula til litt ut på nyåret for å spare han for raketter. Han var døds redd.

    5. Er redd selv på nyttår jeg, Har PTSD og alle plutselige og høye lyder gjør att jeg stivner, Er livredd branvarslerne også. Bor heldigvis på bygda så er ikke så mye rundt her, så overlever, men gleder meg ikke til den dagen i det hele tatt. :'(

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg