Dumpa!

Leste nettopp det siste blogginnlegget til «Fotavtrykket», en blogg jeg følger som handler mest om natur og miljø. Jeg må jo lese den bloggen, en får liksom perspektiv av å lese hva hun skriver. Dette nyeste innlegget handler om plast og søppel i naturen, menneskers holdninger, og hvordan det at hvis mange gjør nettopp litt for å forebygge forsøpling, så kan det faktisk bety veldig mye.

Les her: «Det angår ikke meg».

Innlegget er så sant som det er skrevet, og jeg ble påminnet om et innlegg jeg selv postet for noen år siden, i 2017 faktisk. Innlegget het «Bare spis plastposen med én gang, du ender med å svelge den likevel». Innlegget ble skrevet etter at en hval strandet utenfor Bergen med magen full av plastposer.

Tenke seg til at fakta viser at hvert år havner 8 millioner tonn plast i havet. Det er like mye som fem fulle søppelbokser i minuttet. Årlig dumpes 34 000 tonn søppel bare i Nordsjøen. Det blir som «Fotavtrykket» skriver, den eller de plastposene du mistet eller kastet, som du ikke orket å plukke opp, de havner ofte (i enormt omfang) i magen på dyrene.

Folk flest tenker ikke videre over det, men næringskjeden er jo slik at det dyret som spiste plasten havner på din egen tallerken, så da spiser du plasten du selv kastet. Du og dine barn spiser plasten. Og hva skjer da? Det er jo gift, så hva tror en små mengder med gift som inntas i kroppen over tid utgjør? Og da spesielt når dette starter når man er små barn.

Det er selvfølgelig da lett og tenke at det er veldig skadelig å spise sjømat, og da vil noen gjerne spise mindre av det. Det betyr at man kjøper mindre fisk og sjømat, og heller spiser mer kjøtt. Vel, noe kjøtt vi spiser er fra dyr som spiser fisk, so here we go again. En annen ting er at fisk og sjømat er en av de bærekraftige løsningene for bærekraftig matproduksjon for fremtiden, og hvis man dropper fisk og sjømat som næring betyr det mindre inntekter til mennesker som lever av fiske og høsting fra havet. Jeg minner om at vi bor i Norge.

«Fotavtrykket» hinter om viktigheten av å ikke kaste søppel og plast i naturen. Hvordan man kan gjøre store endringer hvis flere gjør litt. Jeg må være ærlig å fortelle at jeg er ingen miljø og klima-aktivist, men jeg prøver gjøre litt. Jeg kaster ikke søppel i naturen, og jeg ønsker ikke at andre skal gjøre det heller, og jeg prøver påvirke til at andre slutter med å kaste søppel hist og her. Men det må sies, det er en tøffere kamp enn man skulle tro. Jeg har en liten historie jeg vil fortelle til slutt..

For tre år siden kjøpte snuppen min og jeg leiligheten vår her på Fjell i Drammen. Som de fleste som er innom bloggen her vet så har vi to mops. Disse går vi turer med, ikke bare fordi de trenger frisk luft og trim, men også fordi de gjør fra seg ute, bæsjer og tisser. Og når de da bæsjer langs veikanten så har vi slike hundeposer som vi plukker opp avføringen med og kaster i søppeldunk.

Sommeren 2020 kom, vi hadde bodd her 8-9 måneder, og søppelboksene rundt blokka her ble fjernet. Med begrunnelse at det var ikke ønskelig at noen kastet hundeposer i søpla. Jeg reagerte jo med vantro, hvor i all verden mener man at slike hundeposer skal kastes om ikke i søppelboks?

Ironien ble desto større da man våknet opp om dagene til å se munnbind av mikroplast strødd utover området her, hele byen, sikkert hele landet, men her på Fjell syntes jeg det var ekstra ille. Når en bor to minutter gåavstand fra busstoppet og teller tosifret antall munnbind underveis, da ER det ille.

En annen ting her vi bor, hvis vi går to minutter motsatt vei fra leiligheten, så kommer vi til ei skråning, på folkemunne kalles denne skråningen for «Dumpa».  For vet dere hva, der dumper folk, enda i dag, søppelet sitt. Der ligger sykkelvrak, handlevogner, ødelagte bildekk, tomme malingsspann, ødelagte vaskebøtter, hundeposer og plast, plast, plast.

Ganske ironisk å se søppelbokser bli fjernet og plast og søppel bli dumpet i et skogholt i stedet for. Men da ser man hvor mye folk bryr seg. Det er likevel helt bakvendt. Nå er det som sagt ekstra ille akkurat her vi bor, her er høy andel av mennesker fra andre kulturer hvor forsøpling ikke er hva de bryr seg mest om. De tenker mer på at det er viktig at de ikke kommer for nær hunder eller hunders etterlatenheter. Noen har det slik at de kan ikke berøre noe som hunder har vært i kontakt med, en søppelboks som har etterlatenheter etter hund må renses i jord først, så vaskes 7 ganger. Så derfor er det mye enklere å bare kaste søppelet sitt i naturen. Det gir også klarhet i hvorfor det er mye mer søppel i bydelen Fjell her i Drammen, enn til eksempel i bydelen Konnerud. Allahu Akbar.

I sommer kom søppeldunkene utenfor her omsider tilbake, men det blir ikke mindre søppel i området, for det er allviten at mest sannsynlig har boksene hatt en form for kontakt med hund, og i en bestemt ideologi, kultur, religion (whatever) er det viktigere å ikke komme i nærhet eller berøring med. Da spiser de heller plast, og mater barna sine med plast.

Poenget mitt er at for å gjøre en forskjell, så er kunnskap og opplysning viktig. Ikke bare i henhold til hva forsøpling gjør med miljø og natur, men også med dyr og oss selv, og det faktum at vi ender opp med å spise plasten selv, men en må også konfrontere indoktrinerende ideologier og holdninger som er skadelige for samfunnet, klima, miljø og natur. En kommer liksom ikke så veldig langt når slike ideologier alltid veier tyngre enn absolutt alt annet.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#plast #plastforurensning #søppel #dyreliv #kjøtt #fisk #mat #middag #plastposer #miljøskading #forurensning #fotavtrykket #mikroplast #gift #giftstoffer #miljøgift #hund #islam #ideologi #fjell #drammen #norge #bunnytrash #bunny

12 kommentarer
    1. Jeg har også begynt å lese Fotavtrykket (tror jeg først ble oppmerksom på den bloggen via deg… 🙂 ) og leste innlegget du nevner. Husker ikke hvor jeg kom over det (kanskje en nyhetsartikkel?), men noen forskere hadde funnet mikroplast i blodet til noen mennesker? (om det stemmer vet jeg ikke, men jeg syns uansett det er gått litt langt) Om noen ikke kan bruke en søplekasse fordi noen med hund har tatt på den – bruk hansker? (men ikke engangshansker fordi det er jo også plast…) – eller bare lære seg at sånn gjør en – søppel kastes i søplekasser ikke i naturen!

      1. Mikroplast havner i blodet etter at man har pustet inn, spist eller drukket partiklene, så den artikkelen du leste er fullstendig legitim. Med tanke på maten vi spiser, og munnbleiepropagandaen som var, så er det nok ekstremt mange med mer enn bare litt mikroplast i blodet. Det myndighetene imidlertid holder tilbake på er konsekvensene. Det vil nok slå ned som en bombe en dag. Ja, bruke hansker eller hodet er jo gode løsninger, men hvem skal forklare dem dette? Det er jo berøringsangst for å snakke om denne ideologien og hva den medfører, farlig er det visst også å rasjonalisere ideologien, slikt skal straffes.

    2. Den verste sommeuka eg har hatt er da “Søppelmennene” i Beirut streiket!! Oh My!
      Det var BERG av søppel på alle hjørner, det stinket og når det er 40 gr kan du tenke deg…

      Det samme da eg i -87 var hos søsteren min i Frankrike….Det var NESTEN verre! Eg hadde tatt søppelposen ut av skapet og knytet den, spurte søs hvor eg skulle kaste den: “Ut vinduet svarte hun!” Hæææ….Kikket ut vinduet og jepp, der nede på gata var det også et berg av søppel….Bossbilen kom 1 gang i uka forbi og tok det m seg..Helt utrolig!

      Hørtes idiotisk ut å fjerne søppelkasser

      Vibbedille 😀

      1. Ja, jeg kan tenke meg. Mine tanker går til våre reiser i Afrika, fjell av søppel langs veiene, mellom byene. Deilig lukt, yumm yumm.. idioti og fjerne søppelkasser ja, de skulle demonstrere mot hunder, hehe.. er så idiotisk at idiotisk blir et for mildt utrykk, slik jeg ser det.

    3. Jeg blir kvalm, jeg blir rett og slett kvalm (og lei meg), når jeg leser det du skriver her om hvordan folk bare dumper søppel på den måten! Kunnskap og opplysning er virkelig viktig!! Det er så sikkert.
      Det innlegget du skrev i 2017 var veldig bra Bunny, I like it very much! De tallene om hvor mye plast som er i havet variere forresten veldig med hvor jeg leser, noen sier mellom 9 og 14 millioner tonn og andre 19 og 23 millioner tonn, uansett er det så alt for mye.
      Takk for at du hjelper til med å dele dette viktige budskapet, om å ta vare på jorda vår! <3 Og tusen takk for deling av bloggen.

      1. Jeg orket ikke søke opp info for å oppdatere tallene, jeg vet det har økt, og de tallene fra min Greenpeace-tid er vitterlig ille nok. Men som jeg har sagt før, vi har et økende problem med en ideologi som påvirker ALT i samfunnet. Det må tas tak i, hvis ikke er alt annet fånyttes. Dessverre.

    4. Plast bruker vi altfor mye av og jeg syns faktisk det er bra at vi må betale mer fir plastposer for å begrense bruken av dem.
      Å fjerne søppelkasser hjelper lite. Da kastes det bare søppel i naturen.
      Kanskje vi kommer til å bli flinkere til å kaste mindre nå når ting koster mer og de fleste av oss har litt mindre å rutte med?

      1. Nåvel.. vet ikke helt den greia med at vi skal betale mer. Personlig har jeg en liten boikott av produkter som overdriver plastbruk. Vi har en etnisk butikk nedenfor her som jeg gjerne bruker. Der kjøpte jeg et lass med nudler. Det er fem pakker sammen, pakket i plast ytterst, så er hver enkelt pakke pakket i plast. Inni ligger det ytterligere en «plastbag» med tre små «plastbager» til oppi. Vi betaler nok for å få importert mat som er pakket i plast, som er pakket i plast, som er pakket i plast, som er pakket i plast. Så hva med heller å få slutt på den slags import, fremfor å forby sugerør og at to plastposer snart koster like mye som et brød. Samtidig så har vi dette problemet med et stadig økende omfang av en ideologi som ansees som så viktig for en økende del av samfunnet at intet annet har betydning. Symbolpolitikk fungerer ikke, ting må tas med roten, og da må noen konfrontere det. Eller er jeg helt ute å kjøre?

      1. Istedet for å forby sugerør og pålegge folk å betale mer og mer for bæreposer, hva med 10000 kr bot for å kaste andre steder enn i søppelkassa?? 😜

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg