Dronninga på Spotify!

Det dukket opp sådan oversikt på Spotify om hvilke album av Madonna som er de mest spilte der. Dette gjelder hennes studioalbum og hvor mange ganger de er spilt på Spotify. Siden Madonna er mitt store idol, dronninga, så måtte jeg jo bare ta for meg dette, for min liste er i bunn og grunn helt annerledes.

På Spotify er Madonnas andre studioalbum «Like a Virgin» det albumet som er mest spilt, og det er hva som utgjør den største forskjellen fra Spotify og meg. «Like a Virgin» er faktisk det albumet jeg spiller minst. Det til tross for sterke og gode låter som tittelsporet «Dress you up», «Over and over» og «Into the groove» (som originalt ikke var med på albumet, men ble tilført i ettertid på grunn av dens enorme suksess), så synes jeg albumet er for ‘jentete’ og har flere låter jeg anser som platefyll/fillers.

Mitt i dag mest spilte Madonna studioalbum er «Bedtime Stories» som ligger blant de tre minst spilte på Spotify. Dette albumet er ikke mitt favorittalbum, altså alle albumene hennes er favoritter, men må man rangere etter musikalsk kvalitet så.. men det er det mest spilte fordi det er et rolig, behagelig og «voksent» album som kan stå på hele dagen og lager en fin avslappet stemning. Beste låt akkurat nå «Take a Bow».

Nummer to hos meg er faktisk «Erotica» som ligger nederst av mest spilte album på Spotify. Det havner såpass høyt her fordi det er tidløst. Denne plata passer like godt og enda bedre blant dagens musikk som den gang det ble gitt ut for over 30 år siden. Dette albumet vet jeg er et av de mest populære blant fansen da det gjenspeiler Madonnas persona. Albumet er frisk og variert, og spilles gjerne når vi har vorspiel, fest og party. Hør eksempelvis «Deeper and Deeper» og «Thief of Hearts».

Herfra begynner det å bli litt sånn hips om haps over mest spilte album, men setter «Madame X» som nummer tre da dette er hennes nyeste, og et veldig eksperimentelt album. De særeste låtene er vel mine favoritter «Come Alive», «Killers who are partying» og «Batuka». Men er albumet nytt for deg anbefaler jeg «God Control», «Crave», «Faz Gostoso» og «Medellin». Dette albumet var plassert som nummer åtte hos Spotify.

Nummer fire hos meg ligger som nummer syv hos Spotify, nemlig debutalbumet «Madonna» som er kommet sterkt tilbake i nyere tid. Jeg har merket meg nye artister somcivrer disse låtene, lager nye versjoner og remixer, og det er kult. Albumet er tidløst, behagelig popmusikk med elementer av rock og en del synt. Det er behagelig og dansbart på samme tid, det ble gitt ut i 1983 og jeg går aldri lei. Altså hør «Lucky Star», «Borderline», «Everybody», «Physical Attraction», «Burning up» og «Holiday».

Nummer fem hos meg da blir vel «MDNA» som er Madonnas tredje nyeste album og fjerde sist av de mest hørte albumene hennes på Spotify. Dette albumet bringes også frem når det er fest, da det har skikkelig driv og er meget dansbart. Hør «I’m Addicted», «I Fucked up» og balladen «Masterpiece».

Nummer seks hos meg er det tredje mest hørte på Spotify. «Confessions on a DanceFloor» som er et non-stop dance album med superhitene «Hung up», «Sorry» og «Jump».

Neste på min liste blir albumet «Rebel Heart» som er veldig stemningsfult med mange gode låter i både up-tempo og ballader. Tekstene er mer personlig enn til vanlig og stemmen til Madonna er nydelig. Hør «Ghosttown», «Devil Pray», «Inside Out» og «Body Shop», disse er mine favoritter, men jentene mine liker dem ikke!

«Like a prayer» er mitt favorittalbum og havner som nummer åtte av mine mest spilte. Dette er et genistrek av et album, og det er spilt sykt mye i tidligere dager. Slitasje de-luxe. I dag spiller jeg det kun når jeg føler det er lenge siden, og det blir i bunn og grunn sjelden da mange av låtene blir enda spilt overalt i dag på tross av at det ble gitt ut i 1989. På restauranter, i butikker, radio, parader og whatever så hører man «Express yourself», «Like a prayer» og «Cherish». Men jeg sverger også til balladene «Oh Father», «Spanish Eyes» og «Love Song» med Prince. Nydelige ballader her!

Nummer ni av mine mest spilte Madonna-album blir da «Ray of Light» som i 1998 ble ansett som et stort comeback hvor det vanket syv Grammy Awards og mange andre priser. Låter som «Frozen» og tittelsporet herjet på hitlistene verden over. At dette blir regnet som et så stort comeback skjønner jeg ikke da hennes forrige album var soundtracket til musikalen «Evita» som var en enorm suksess hvor hun fikk Golden Globe for beste skuespillerinne og låtene «Don’t cry for me Argentina» og «You must love me» toppet listene over hele verden. Hvordan det kan være et comeback når hun aldri var borte er litt rart. På «Ray of light» er hvert spor en hit, men hør «Substitute for love» og «The Power of good-bye».

Det tiende mest spilte albumet blir «Music» hvor tittelsporet og «Don’t tell me» ble de største hitene, men det er låta «Impressive Instant» som er min favoritt, den er helt rå! Fantastisk album!

Nummer elleve på min liste er «True Blue» som er selve symbolet for 80-tallet. Det er vel få artister som ble spilt så mye på 80-tallet som Madonna. Og spør man «vanlige folk» fra min generasjon+ så er det hitene fra dette albumet som blir nevnt, «Papa don’t preach», «Open your Heart» og «La isla Bonita», men min favoritt er «Live to tell» som er min number one Madonna-sang, sammen med «Crazy for you» fra soundtracket til filmen «Vision Quest».

Neste ut da blir «American Life» som nummer tolv, jeg hørte mye på det da det ble gitt ut, men dette var første albumet siden «Like a Virgin» hvor det faktisk dukket opp en låt jeg alltid hoppet over. «I’m so stuped» heter den, og har ingenting på et Madonna-album å gjøre». Mine favoritter er «Hollywood» og «Mother and Father».

Nummer tretten blir da «I’m Breathless» som Madonna selv ikke regner som et av hennes studioalbum da det er «music from and inspired by the movie Dick Tracy». Altså det ble gitt ut som et soundtrack, og når dét er med på Spotifys liste, så kunne soundtracket «Who’s that girl» og «Evita» også vært med her, mener nå jeg. Uansett, eneste typiske Madonna-sangen på dette albumet er megahiten «Vogue», ellers er det jazz-musikk og swing. Men for all del, albumet er bra, særlig balladene «Something to remember» og «What can you loose»

Da blir det «Hard Candy» som havner som nummer fjorten, et bra album det også, men for meg blir det for mye Justin Timberlake og Timbaland her. De var med å produsere albumet og er med på noen av låtene. Mine favoritter på albumet er «Give it 2 me» «Incredible» og «Voices».

Nederst som nummer femten er albumet «Like a Virgin» som jeg nevnte øverst her.

Legger ved låta/musikkvideoen til «Take a Bow» som er på det albumet «Bedtime Stories» som er mitt mest spilte Madonna-album på Spotify. Låta er helt nydelig, klikk, lytt og ha en nydelig dag 🥰

Link: mer musikk!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#madonna #album #spotify #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
    1. Nu blir jag väl blockerad här men jag måste ärligt erkänna att jag aldrig har förstått Madonnas storhet och det är verkligen ingenting jag skulle slänga på “bara för att” Meen, till ditt försvar så skall du ha att du lyssnar på väldigt mycket annan bra musik! 🙂
      Och just nu blev jag påminnd om “Breathless without you” med Nick Cave. Så tack för påminnelsen!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg