Det er synd at det er slik, men det ER faktisk slik hele tiden, og en risikerer å tape ganske mye penger gjennom året hvis en ikke konsekvent sjekker kassalappen når en har handlet på dagligvarebutikken.
Jeg har bodd en del år ved Rema 1000 i Tollbugata her i Drammen. Der hendte det stadig vekk og ofte at jeg måtte betale mer for varene enn man egentlig skulle. Så takket være akkurat den remabutikken er jeg blitt veldig obs og konsekvent på å sjekke kassalappen.
Ni av ti ganger var der feil, i hovedsak på grunn av at jeg hadde hentet noe til nedsatt pris i kjøledisken hvor butikken har lagt varer som går ut av dato om få dager. Det er ikke noe problem for meg å handle svinekoteletter to dager før holdbarhetsdatoen går ut, til 30-50% lavere pris. Men når de slår inn full pris på en vare som ikke har fullpriskvalitet, så er en blitt lurt. Det burde være et system på dette, men det er det utrolig nok ikke alltid!
I går var jeg og handlet på Kiwi Austad, Drammen. Da jeg kom fram til kassen var der en handlevogn full av «Jegergryte» fra Toro under skiltet 2 for 1. Da skulle to poser koste 36 kroner tilsammen, men da kassalappen kom hadde jeg betalt 72 kroner.
Joda, jeg sa fra jeg, som jeg alltid gjør. Tenk dere hvis en blir overpriset med nærmere 40 kroner 9 av 10 ganger en handler på dagligvarebutikk!
Hvor mange ganger handler man mat i løpet av året?? Det blir mye penger det, som de fleste av oss faktisk trenger.
Dama i kassa på Kiwi sa jeg kunne ta en pose «Jegergryte» til. Jeg måtte le, for det blir heller ikke riktig. For 72 kroner skulle jeg hatt fire poser til sammen, ikke tre. Ding, Dong!!
Jeg ville uansett ikke ha fire poser, det hadde jeg ikke bruk for, jeg ville ha de 36 kronene jeg hadde betalt for mye. Da ble det slik at hun i kassa tilkalte en annen ansatt. Jeg sa så til henne at det burde være et system på dette slik at det blir automatisk trukket i kassa når en slår inn to pakker. Men det var det ikke, sa hun.
Hun sa at ekspeditøren må følge med om kundene handler en eller flere pakker når de har slike tilbud. Så hvis man handler to, så skal ekspeditøren slå in én. Dette er for meg helt idiotisk, det er som den/de ansvarlige bevisst går inn for å lure kundene sine. Hva hvis man handler en hel trillevogn full av varer og legger en tilbudspakke på rullebåndet først, og en helt på slutten, hvordan skal da ekspeditøren greie å følge med og huske dét??
Enda verre og mer kleint synes jeg situasjonen ble når ingen av disse to ansatte beklaget. Det ville jeg gjort. I det minste.
Det er trist at man skal bli lurt så ofte på dagligvarebutikker, men jeg anbefaler dere alle å dobbeltsjekke kassalappen. Pensjonister, uføre og lavtlønnede har ikke råd til å betale dobbelt opp for varer – ikke er det riktig heller.
Ikke alltid så lett for eldre og andre med svakt syn å sjekke, men gjør så godt dere kan alle sammen, og si fra ved feil. Kanskje de ansvarlige etterhvert skjønner at dette går ikke an, kanskje de sørger for et bedre system etterhvert. Jeg ville i hvert fall ikke hatt det på min kappe å svindle folk på den måten hvis jeg hadde ansvaret!!
Takk for at dere leser!
Følg Bunny Trash på MeWe: Link!!
Følg Bunny Trash på Facebook: Link!!
#butikksvindel #svindel #lureri #nedsattpris #tilbud #rabatt #2for1 #3for2 #prosenter #kundebehandling #kundevennlighet #service #serviceyrke #mat #matbutikk #rema #kiwi #matvarebutikk #dagligvarer #dagligvarebutikk #rettskalværerett !!
Bra du sier i fra. Har besøkt den samme kiwi noen få ganger til tross at jeg ikke liker med der. Grunnen er at butikken er veldig liten, blir fort kø. Ser endel søppel som ligger mellom reolene. Både appelsiner, druer så jeg liggene på gulvet tidlig om morran. Så de må ta seg sammen ellers skriver jeg flere anonyme brev til butikken og forteller fakta. Det er vel kanskje 8-10 stykker som jobber der og da burde de være våkne hele tiden. Bra vi som kunder er våkne.
Det er sant det du sier, sist jeg var der hadde de plukket vekk dårlig sopp som de skulle kaste, men det ble liggende i en korg på golvet. Mye rot der ja.