Dette bør du vite om McDonalds!!

For tiden har det dukket opp flere advarsler på Facebook som folk jeg kjenner har delt. Når mine venner og bekjente deler dette, så tenker jeg at også andre ukjente får opp denne saken sin i feeden sin på Facebook. Den statusen som deles som jeg får opp er originalt postet 5.desember i fjor. Dette handler om den kjente kokken Jamie Olivier og hans «krig» mot junkfood og hurtigmat. Og i dette spesifikke tilfellet handler det om McDonalds og denne saken er faktisk 12 år gammel, så jeg ser ikke poenget å dele dette uten å være oppdatert.

I denne saken som nå deles står det at Jamie Oliver har opprettet sak mot McDonald’s og at sistnevnte ser ut til å tape denne juridiske kampen da kjøkkensjef Jamie Oliver skal ha bevist at maten de selger ikke er egnet til å inntas fordi den er svært giftig.

Det skrives at ifølge Oliver er fettdelene av kjøtt i McDonalds-produktene behandlet med ammoniakk hydrogen og deretter brukt i emballasjen til kjøtt «kaken» for å fylle burgeren. Før denne prosessen, ifølge kjendiskokken, var allerede dette kjøttet ikke egnet for konsum. Han skal ha sagt at vi snakker om kjøtt som egentlig skulle selges som hundemat, og etter denne prosessen serveres det til mennesker.

Oliver skal ifølge den saken som deles ha sagt følgende: «Hvilket vettugt menneske ville puttet et stykke kjøtt dynket i ammoniumhydrogen i munnen på et barn?»

I et annet av sine initiativ har visstnok Oliver demonstrert hvordan McDonalds kyllingnuggets lages. Etter å ha valgt de «beste delene» brukes resten: fett, hud, brusk, bein og hode blir mekanisk laget om til en «smoothie» som da blir «kyllingen» i nuggetsen, tilsatt en blodrosa paste som vanligvis brukes i deodorant, dette dyppes i mel og blir fritert. Altså friterte hydrogenerte oljer, altså giftstoffer.

Der står en hel del mer i disse statusene som deles, men jeg tenker at det som er skrevet hittil holder. En skjønner at dette som her fremstilles er ekkelt og potensielt farlig, men poenget mitt er at denne saken er over 10 år og folk har begynt å dele dette igjen nå, som om det er aktuelt i dag. Og når folk deler så står det kun McDonalds, dermed tror man at dette er den reelle situasjonen hos McDonalds uansett hvor en er i verden. Det er ikke tilfelle. Mat konserveres ulikt i forskjellige land etter hvor en er i verden, og det er forskjellige lover og regler om prosesser for hva en kan tilsette og gjøre med mat.

Jeg fant en sak hos Nettavisen i 2010 der Jamie Oliver skryter av McDonalds i Storbritannia. Samme saken er omtalt i Telegraph. Han forteller også at McDonalds i Storbritannia er svært forskjellig i forhold til den amerikanske modellen. Han forteller blant annet at i Storbritannia har McDonalds langt bedre kvalitet på kjøttet, de bruker egg fra frittgående høns, og de selger økologisk melk. Han understreker også at etikken, og gjenvinningen bedre. For å sitere Jamie Oliver selv: «Jeg kan nesten ikke tro at jeg sier at McDonalds i Storbritannia har kommet så langt, men faktisk så setter de mange andre restauranter og puber i skyggen».

Jamie Oliver er ikke bare kjent for sin suksess som TV-kokk, men også sitt eget prosjekt «Food Revolution». En kampanje hvor han prøver å få skoler, og generelt verden, til å spise sunnere. En kan trygt si at mat er noe denne mannen brenner for, da spesielt sunn mat, og at han har gode kunnskaper på feltet. Da er det veldig synd at det foregår en kampanje på internettet mot McDonalds som i 2022 faktisk blir helt feil.

Personlig vil jeg aldri påstå at hurtigmat, junkfood eller noe fra McDonald er sunn mat. Men med tanke på hva vi mennesker faktisk får oss til å konsumere, hvor nye dritt vi spiser, drikker, inhalerer og ikke minst injiserer, så er denne kampanjen mot McDonalds urettferdig. Vi lever i et samfunn hvor folk bukker under for alt som blir sagt, de fleste hopper når noen med en viss form for status sier hopp. Når de samme sier brett opp ermet og la seg injisere med 6-7 doser av noe en ikke vet hva er eller hva det gjør, så gjør man det, ironisk nok.

Disse som mener McDonalds burde legges ned her til lands, at man burde boikotte fordi de beskyldes for å selge svært skadelig mat, giftig mat faktisk. Hvordan kan man ha slik mistillit til myndighetene og tro at de ville la McDonalds holde på hvis dette var tilfelle, og samtidig si at man må stole på myndighetene for eksempel i henhold til mRNA-vaksiner? Akkurat dét blir for meg særdeles merkverdig.

Under pandemien var McDonalds et av stedene her i Drammen som fikk holde åpen mens andre serveringssteder holdt stengt. Jeg har aldri være noen fan av McDonalds, men disse siste to-tre årene var det et sted for meg som ga meg en normalitetsfølelse. Der var folk, folk ropte og skreik, dyttet i seg burgere og cola, altså stedet var som det alltid har vært, der var «ingen» pandemi. Så dit dro jeg noen ganger, det var da jeg oppdaget at McDonalds har fått masse nytt på de årene jeg stort sett aldri besøkte dem.

Nå kan en jo bestille masse forskjellig småsnacks som hot wings, friterte søtpoteter og så videre. Og jeg denslags synes jeg er digg, en liten «tapas-stund» på Mækkern. Min absolutte favoritt er disse Chilli Cheese Tops – elsker dem!!

Til slutt kan jeg si om denne saken at i USA sluttet de å bruke ammonia-behandlet kjøtt i august 2011 faktisk. Det er 11 år siden!! Og i Europa har dette ALDRI vært brukt og det vil også si at dette ALDRI har forekommet i Norge heller. McDonalds sitt kjøtt her til lands er 100 prosent rent norsk storfekjøtt levert fra norske bønder til Nortura på Lillehammer.

HER kan man lese mer om McD’s råvarer!

Og nei, jeg skriver ikke dette for økonomisk gevinst og reklamering for McDonalds. Jeg reklamerer ikke for dem, tjener ikke ei krone på dette innlegger. Jeg bare mener at rett skal være rett – og da er jeg rett fra levra!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#mcdonalds #norge #bunny #bunnytrash

8 kommentarer
    1. Ja, rett skal være rett! Og det er klart de ikke hadde fått lov til å servere noe som var farlig! Så god kontroll er det her! Lenge siden jeg har vært på “mækkærn” nå, men……. Spesielt chips og kyllingburger er godt da… både på burgerking og MC.

    2. Nå har eg aldreg satt mine bein i ein McDonald, men det er av heilt andre grunner enn maten.
      For ein del år sidan, kanskje 40 år eller meir, fordreiv dei eitt heilt indianerfolk i Mexico, og beslagla landet deira, for å gjera det om til kvegranch. Då bestemte eg meg for å boykotte McDonald, og det firer eg ikkje på, same kor god mat dei har.
      Ikkje det, eg har vel ikkje vore meir enn ein gong på Burger King heller.
      Eg foretrekker heilt andre etablissementet.

      1. Mine første opplevelser med denne maten var at maten var ekkel, det og i tillegg kunnskapen om McDonalds bruk av tilsetninger i kjøttet (USA) gjorde at jeg den gang (som tenåring) tok avstand. I dag ser jeg på McDonalds som en nyttig kjede for arbeidsplasser, da særlig for som trenger noen kroner ekstra og en realitycheck. Det at det faktisk må ansees som jævlig stressfaktor og en bedriten jobb og jobbe på mækkern kan bidra til å gi ungdom høyere ambisjoner. Om historien var bedriten for 40 år siden, så kan det komme noe positivt ut av det i dag. Jeg foretrekker BK, men synes sjokolademilkshaken til McD er bedre, i tillegg er det som nevnt i innlegget kommet en del snacks inn i bedriften, jeg er strengt tatt hekta på de Chilli Cheese Tops.

        1. Ja, det er + og – sider med alt, og kvar må gjera ting ut frå sitt haud. Det viktegaste er at dei reflekterer over det dei gjer.
          Å spreida slike gamle historier, vitner ikkje akkurat om refleksjon.
          Det må og vera lov å endra på avgjerdsler, ut frå at bedrifter endrer sin policy, og sine metoder.
          At eg ikkje frekventerer slike stader, har nok meir med smak og behag å gjera, enn ei 40 år gamal avgjerdsle å gjera, pr i dag.
          Og så er der noko med, at gamal vane er vond å venda 😜.

    3. Fint innlegg med oppdaterte facts. Har også sett delinger om MC-Donald sin mat og ikke tenkt over at det er det samme som ble slått opp for en del år tilbake.

      1. Det har tatt litt av, etter jeg postet dette innlegget har de jeg først så delte dette slettet det, men etterpå har det dukket opp nye igjen. En kan si hva en vil om Mækkern, mange lugubre steder, men de er også en kjede som sikrer mange arbeidsplasser, da særlig til ungdom i forbigående faser. Så derfor synes jeg det er både utidig, urettferdig og ødeleggende at det er blitt en trend å dele dette om McDonalds.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg