Det vanskelige valget.

Sukk.. som sikkert ganske mange som leser bloggen her har fått med seg så har jeg et godt forhold til en annen blogger her inne på plattformen blogg.no. Hun drifter bloggen Vibbedille som er en hobbyblogg, altså strikking, hekling, maling, perling, støyping.. altså you name it, det bare oser av kreativitet der, så for meg som egentlig ikke driver med noe sånt er det gøy bare å titte på alt dette hun foretar seg, lager morsomme figurer og i det hele tatt. Dritkul dame som jeg har vært på tur med flere ganger, både trikk, buss, restauranter, topptur på Fløien og krabbetur langs jærstrendene og i det hele tatt..

Skal forsøke å ikke taste meg helt bort, men.. hun la altså ut denne spleisen i bloggen sin for et par dager siden. Jeg leste og tenkte, denne spleisen kan jeg ikke være med på. Hjelpe islams følgere i Libanon. Mange synes sikkert jeg er helt forferdelig som ikke vil bidra til den saken. Det er jo forferdelig hva som skjer der, folk blir drepte, familier med små barn er på flukt.

Jeg har mye jeg bidrar til, egentlig, en hjertesak er de foreldreløse hiv- og aidssyke barna i Malawi, blant annet. Men det er noe med å bidra til disse som ønsker islam, mer islam, moskéer over hele verden og i det hele tatt. Folk som har spyttet etter meg på gata, overfalt meg, truet meg med kniv. Stadig får jeg høre men alle er jo ikke sånn. Nei, alle er ikke sånn, men sant, jeg vil ikke ha sånt rundt meg. Jeg vil ikke ha ti slike til Norge fordi én av dem ikke er sånn.

Det er hva jeg har å komme med, det er at jeg vet at i Libanon er det høy grad av homohets. Avsky mot homofile er særdeles utbredt. Trakasseringen er såpass at hvis politi blir informert om trakassering av homofile personer, så deltar de heller i trakasseringen, fremfor å stoppe den. Homofili er forbudt i Libanon. Myndighetene har forbudt feiringer eller samlinger som fremmer LHBT+-rettigheter. Men det stopper ikke der, bare tegn på fysiske kjærtegn på offentlige steder så ryker du rett inn. I fengsel altså. Og når det først har skjedd, så er det ingen vei ut. Du blir torturert eller drept i fengsel der. Slipper du ut etter et år så ryker du rett inn igjen. Man slutter jo ikke være homofil. Homofil er noe man er, og holdningene i Libanon er utbredt.

Libanon er kjent for å være landet som har størst religiøst mangfold i Midtøsten. Det var et kristent land, men har etterhvert offisielt anerkjent flere religiøse grupper, et konsosiert demokrati der tanken var at makten skulle fordeles proporsjonalt med størrelsen på de mange religiøse grupperingene i landet. Dermed ble Libanon islam-styrt. Der føkket de det til. Islam er eneste religion i verden som ikke er reformerbar. Det er en politisk doktrine, en ideologi, som islams følgere tar med seg hvor enn de flytter til i verden. Når noen flytter fra et land som er islamstyrt, til for eksempel Norge, så legger de ikke fra seg islamske holdninger i landet de kommer fra, de tar islam med hit. Libanons holdninger i dag er islam!

Jeg har før sagt at jeg ønsker heller at Norge bidrar til å hjelpe i nærområdene der det er krig og elendighet, istedet for å dra elendigheten hit og ødelegge Norge på samme vis. Men jeg har ikke lyst å personlig bidra til en økende kultur i Norge med folk som mener jeg skal bli kastet med hodet først av en høy bygning. Jeg frykter at det skal komme masse flyktninger fra Libanon, og enda verre, fra Palestina!!

Blir dere forbannet nå? Fordi jeg er ærlig??

Alle er ikke slik. Neida, Ali nedi gata her er hyggelig han. Men han er én av ti!! Akkurat nå skal jeg ikke skrive så mye om de ni andre, enn at jeg ikke vil møte dem alene etter solen har gått ned!

Jeg taster meg nesten bort igjen. Men det var den spleisen til Vibbedille. Hun har vært gift over 30 år med sin mann fra Libanon. Hun har et godt liv sammen med han, de har to barn sammen, en gutt og en jente. Jeg har hilst på datteren hennes flere ganger, hun er hyggelig, har frekk humor og ikke islamske holdninger i det hele tatt. Vibbedille har vært heldig sånn. For mange jeg kjenner som har giftet seg inn i islam har havnet i helvete. Mildt sagt!

Jeg prøvde ignorere den spleisen. Men den kom hele tiden tilbake i tankene mine. Til slutt fikk jeg vondt i magen, og hodet. Dette er ikke hvilke som helst folk i Libanon, dette er familien til Vibbedille. Dette er tanter og onkler, fettere og kusiner til hennes barn. Hvis jeg snur på situasjonen, at alt hadde vært omvendt, så hadde Vibbedille uten å tenke seg om bidratt til å hjelpe meg og min familie. Hvorfor skulle jeg tenke meg om da, når jeg vet hun ville gjort det uten å tenke seg om? Jeg får unnskylde meg med, jeg er faktisk homofil, jeg vil ikke bidra til folk som ønsker skade meg og slike som meg, mine venner og snuppen min. Vi har hatt ille episoder, så dere der ute får bare mene hva dere måtte ønske om mitt hat mot ideologien islam. Men jeg har altså bestemt meg for å bidra til spleisen.

Jeg kunne bidratt uten å nevne det her på bloggen. Men jeg vil ha budskapet ut. Venner er venner uansett bakgrunn, uansett hvem familien din er, hvor man kommer fra og whatever. Kjærligheten du har til andre mennesker, og kjærligheten som en mottar fra andre mennesker står høyest, uansett faen. Så jeg legger her ved link om noen andre vil bidra. Jeg har sendt en liten sum selv, den er mer verdt i Libanon enn her. Jeg gjør dette for Vibbedille og hennes familie. Derfor! Glad i dere, spesielt deg Vibbedille, du har gjort mye for meg, jeg glemmer aldri!!

SPLEIS!!

Ja til livet og kjærligheten!!

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny på MeWeLink!!

Følg Bunny på FacebookLink!!

#vibbedille #bunnytrash #bunny

6 kommentarer
    1. Et vennskap er jo så langt i fra synonymt med at en må være enige i ett og alt! Det er selvsagt prisverdig å se bort i fra egne meninger og prinsipper av hensyn til en venn, så det blir jo garantert, -og med rette, satt pris på.
      Samtidig ser jeg heller ikke for meg at ‘Vibben’ ville verdsatt deg noe mindre dersom du IKKE hadde deltatt på denne, da det å ha et vennskap faktisk forutsetter at relasjonen ikke svekkes av at partene står på hver sin side i enkelte saker.
      Eksempelvis, har du jo også en vennskapsrelasjon til både Vivian, til meg, og flere til som du riktignok er enig med i mye, men så visst ikke alt, uten at dette gjør noe fra eller til på hverken personkjemi eller den respekten en har ovenfor hverandre. 😉

      1. Absolutt, Vibbe er vel en av de som hadde forstått mest hvorfor om jeg ikke hadde vært med på dette, hun vet veldig godt hva islam er og hva som foregår. Legg merke til at de to du nevner er vel de som har gitt meg mest forståelse av alle som opererer på denne plattformen, legg også merke til at disse er de som selv har bodd i islamske land. De som kritiserer er godhetsposører av noen kjerringer som ikke evner se lengre enn sin egen inngjerdede hage. Vibbedille er et av de menneskene jeg har møtt i mitt liv som faktisk kan ta på seg andres sko og gå en runde for å skjønne hvordan verden ser ut. Det er ikke mye Vibbedille og jeg har forskjellig syn på egentlig, for som sagt, hun kan se med andres øyne. Men poenget mitt her, om vi kaller det prinsippsak eller prioriteringssak, så var det veldig bra for meg å gå denne runden med meg selv. For det jeg formidler er at mine venner går foran. Vibbedille har vist seg være en virkelig sann og god venn som har ryggen min, og jeg hennes. Vi har kontakt hele tiden, ikke bare kommentatorer i hverandres kommentarfelt. Vi har knekket krabbeklør sammen, vært på brun pub sammen, svettet oss i laaange oppoverbakker sammen. Og vi har planer. Om det skulle til eksempel bli slik at familien hennes i Libanon skulle komme som flyktninger til Norge, så tviler jeg heller ikke på at Vibbedille kan piske disse til å oppføre seg og ha folkeskikk i tråd med hvordan vi lever her. Ingen kan tvinge noen til å akseptere eller like homofile, men med Vibbedille (og Amira) i bildet så ville de nok ikke flydd rundt i gatene her som rabiate voldsaper og trakassert homser og enslige damer 🐰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg