Det der kan dere bare drite i!!


Nye «munnbind-regler» er ventet i dag, og disse reglene synes jeg bare regjeringen og co bare kan drite i inntil videre.

Det er nemlig slik at prisene på munnbind har allerede steget så hinsides at uansett hvor høyt vi hopper, vi folket i gata, vi folket på busser og tog, så vil det være en umulighet å beskytte oss med munnbind.

Joda, munnbind kan sikkert være beskyttende og nyttige de. Hvis de brukes riktig, og hvis man faktisk har råd til å kjøpe dem. Men her må jeg innrømme, og det svir, jeg har ikke råd til å kjøpe munnbind. Det er mange i liknende situasjon som meg, og mange flere i dette landet i mye verre situasjoner.

I dag på apotekene nå koster det rundt 800 norske kroner for 50 munnbind. Her er det garantert noen som ler av meg, gjør narr, fordi det er observert at jeg tar meg noen drinker i helgene, jeg har blomster på balkongen og jeg røyker sigaretter. Da burde jeg vel ha råd til å kjøpe en pakke med 50 munnbind til 800 kroner.

Fakta er, lite vet dere hvor jeg får mitt fra. Hvor jeg får det fra, hva jeg betaler og hva mitt faktiske forbruk er. Plantene mine er i hovedsak avleggere eller frø jeg har fått. Og tror man at 50 munnbind er nok, så bør man raskt få beina ned på jorden igjen.

Nå er det slik at disse nye omtalte kommende anbefalingene som det er varslet, handler om å bruke munnbind i situasjoner der en ikke klarer å opprettholde énmetersregelen.

Altså, jeg kjører ikke bil. Det har jeg ikke lov til på grunn mine diagnoser og sykdommer. Jeg bor fire-fem kilometer fra sentrum. Jeg må handle matvarer og jeg har andre private gjøremål som er livsnødvendige for meg. Altså jeg må reise kollektivt.

Jeg har vært veldig flink å gå i disse koronatider, og jeg kommer til å virkelig gjøre mitt beste for å fortsette med det. Så i hovedsak kommer jeg til å gå til byen å gjøre mine ærender, men når jeg har handlet matvarer eller hva det måtte være, så må jeg faktisk reise med buss hjem. Da må jeg ha munnbind. Har jeg vært hos legen så risikerer jeg å bli dårlig, da må jeg ta buss hjem. Det blir noen turer i uken. Og husk 50 munnbind koster i dag 800 kroner.

Bussturen hjem betyr et munnbind, minst. Er man på et kjøpesenter så må en bruke nytt munnbind. Jeg understreker: riktig bruk av munnbind er at hvert munnbind skal bare brukes én gang. En busstur er en gang. Hvis munnbindet blir fuktig må man bytte. Dét tar ikke lang tid med tanke på at pusten vår faktisk er fuktig. Det hjelper heller ikke akkurat at i år er det mest regnfulle året jeg har opplevd hittil. Man skal også bytte munnbind hvis man tar seg noe å spise eller drikke.

En kan la være å ta seg noe å spise når en ikke er hjemme, det klarer i hvert fall jeg fint, men drikke må man flere ganger. Det er viktig for å ikke svekke immunforsvaret, for å ikke bli dårlig eller syk. Svekker man immunforsvaret er det lettere å bli syk, og blir man da smittet vil symptomene være kraftigere. Og sist, men ikke minst: feil bruk av munnbind kan øke sjansen for at en blir smittet!!

Så nei, disse 50 munnbindene til 800 kroner varer ikke lenge.

Jeg må innrømme, jeg har tatt meg i å le av folk som jeg har sett brukt munnbind i disse dager. Ikke fordi de bruker munnbind, men hvordan de bruker dem. Noen har de hengende under haka og tar samme bindet opp og ned alt ettersom. Noen har det bare over munnen, men ikke over nesa.

Naboen tar på seg munnbind når han går til bussen, putter det i jakkelomma når han er på bussen, og tar det på seg igjen når han går av bussen.

Det er veldig få faktisk som vet hvordan et munnbind skal brukes. Ikke engang vår helseminister visste hvordan bruke munnbind. Han skrev på sosiale media i går først at nå har han lært seg hvordan.

De fleste som bruker munnbind oppnår en falsk trygghet i sin uvitenhet der de tar på alt mulig, tar på folk og ikke holder avstand. De tror faktisk at man er beskyttet fordi en har på seg munnbind. Avstand skal man holde uansett.

Jeg ser folk stikker fingrene under munnbindet og klør seg under nesa rett etter de har trykket på stoppknappen på bussen. De tar en handlevogn og triller inn i butikken, klør seg så under munnbindet, eller drar det under haka fordi der er lite folk i butikken.

Alle disse berøringene øker ikke bare risikoen for at en selv blir smittet, men også risikoen for at andre blir smittet. De som vet hvordan å bruke munnbind, de ender opp med å bruke en hel del av dem. Man må det, for det er riktig. Det blir veldig kostbart.

Nå ler jeg ikke mer.

Hvis det i dag blir slike munnbind-regler, så blir det fort et par tusen i måneden slik prisene er nå, og straks enda mer, for prisene er enda på vei opp.

Så det jeg vil si med dette er at regjeringen kan bare drite i å komme med disse «anbefalingene», lage disse «reglene», hvis man skal betale i dyre dommer for å følge dem.

Mannen i gata, oss kollektivavhengige på trygd, pensjonister, fattige barnefamilier og så videre har ikke råd til å følge dette. Dette vil bare føre til masse angst og stress, det vil føre til depresjoner og lavere livskvalitet for folk flest.

Folk kommer til å bli syke, frustrerte, sinte og aggressive.

Det er greit for de som har masse penger, det er greit for Bent Høie og Erna Solberg. Det er greit for eliten som sitter og bevilger seg selv masse penger, mens folk flest blir fattigere og snur på krona for å kunne leve litt utenom matbudsjettet.

Helseministeren, statsministeren og deres sammensvorne får vel alt avskrevet på statens regning uansett. Mest sannsynlig vil det ikke bli noen påbudt regel om å bruke munnbind, men en «anbefaling» slik at Erna og eliten kan fraskrive seg ansvar med å si at de som ikke følger anbefalingene har seg selv å takke. Det er sleipt, men de er noen sleipe jævler som herjer i dette landet!

Takket være opphausingen fra regjering og media så er disse prisene blitt som de er, og stigende. Dét burde regjeringen sørget for, og fått laget et forbud mot slike prisstigninger, dét ville faktisk gagnet og beskyttet folk. Men lages et slik forbud? Tvilsomt!

Nei, hvis slike regler (anbefalinger) som det er snakket om skal innføres og iverksettes, så må det bli ETTER at munnbind er blitt vedtatt som et gratis helsetilbud til oss alle!! Gratis munnbind på helsestasjoner og apotek burde vært innført for måneder siden!!!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#benthøie #høyre #regjering #anbefalinger #ernasolberg #smitte #smittevern #munnbind #regler #helsedirektoratet #fhi #smitteverntiltak #korona #covid19 #corona #pandemi #norge

15 kommentarer
    1. Riktig!
      Nok en gang så vil det bli dem som har minst som taper.
      Akkurat i disse tider er jeg faktisk glad for at her er så dårlig med kollektivtrafikk, jeg må kjøre egen bil eller gå på jobb (evt. komme 1 time for sent)
      Men tilbake til munnbind….skal det brukes riktig så blir det dyrt…fryktelig dyrt!!

      Ha en flott dag.

        1. Blir det ny lock-down pga idiotene som har feriert i utlandet, så blir det god tid til å sy – så da lager jeg til deg også 😀

    2. Synes du skal sende inn innlegg til en avis, få det publisert. I tillegg, Danmark vil innføre gratis munnbind behovsprøvd mot inntekt

    3. Dere har en kiwi butikk på Fjell. Der kan du handle. Og som alle andre måtte før i tiden handle inn for flere dager om gangen. Du har to hunder, det er ikke langt for deg å gå ned til sentrum. Som hunde eier syntes jeg det er rart at du syntes det er langt. Både du og hundene har godt av litt trim. Så slutt å klag for så små ting.

      1. Det er butikk på Fjell. Der kan jeg handle helt basic, men ikke det jeg trenger. Som jeg også har skrevet så går jeg lett til byen, men ved innkjøp så må jeg ta buss hjem. Dette burde ikke du av alle kverulere på, som såvidt går tur med barnet ditt. Jeg har to hunder ja, vet du noe om deres alder og helsesituasjon? Mente du at jeg skulle ta dem med til byen og handle for flere dager og gå hjem? De er faktisk årsak til flere av disse turene jeg må ta, ikke at du har noe med dét. Du er ikke spesielt glup i dine uttalelser der du synser ting og tror du vet mer enn du gjør. Det at du sier til meg at vi har godt av litt trim blir for dumt. Har du sett meg siste året? Hehe.. At jeg skriver et innlegg ut fra meg selv, men på vegne av veldig mange andre i vanskelige livssituasjoner gjør meg ikke til noen sytepave – men det gjør deg Luna, som kommenterer som du gjør, til et usympatisk umenneske som viser total mangel på forståelse for hvordan andre har det i disse dager. Det gjør deg til et lite troll.

        1. Fy for en frekk kommentar !! At det går an ! Er for svarte mange av oss som ikke har råd til det !! Er såååå enig med deg Roger <3

      2. Kiwi på Fjell er bitteliten – det er lite utvalg og hyllene blir tomme veldig fort. Dersom alle som bor her i Drammens største bydel kun skulle handlet i den butikken så ville de blitt skrapet tomme for varer i løpet av et par timer!! Matbutikk er for øvrig det eneste som finnes her oppe; vi har ikke apotek eller noe som helst annet.

        Busslinja frem og tilbake til Fjell er den som går best i denne byen, antagelig en av de mest trafikkerte i hele landet, og det er fordi vi er nødt til å dra til byen for å få gjort nødvendige ærend og komme oss på jobb. For et godt voksent menneske med astma og andre plager går det til nød an å gå NED til byen. Å gå de samme kilometrene tilbake i den vanvittige stigningen er ganske umulig med full ryggsekk og bæreposer i begge hender! Jeg har OFTE sett unge mennesker på sykkel gi opp halvveis og ta bussen opp den siste kneika… Skulle vært gøy å se deg, som kaller oss andre for sytepaver, gå opp alle bakkene med 10 kg i ryggsekken!

        Til info: Når du studerer et kart og avstander, så må du også ta hensyn til topografi / koter 😉 Stigning er tøffere enn flatmark, lille venn!

        Tilbake til temaet: Pris på munnbind. Mange mennesker lever på et minimum, uten støtte fra myndigheter og barnefedre, og har rett og slett ikke råd til flere hundre kroner ekstra til munnbind, spesielt om man har høye helseutgifter i tillegg til de stigende matprisene!! De høye prisene vil da gjøre at folk slurver med munnbind, og dermed blir det større fare for smittespredning.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg