Dagens melk.

Søndager elsker jeg å starte dagen med iskald melk. Et glass melk gir deg følgende næringsstoffer: proteiner, vitamin B12, vitamin B2, kalsium, fosfor og jod. Jeg bøtter på med melk på søndager, selv om jeg har hørt at vi voksne mennesker ikke skal drikke melk, melk er for å fostre opp barn. Jeg finner det logisk mtp hvor melken kommer fra.

Mange har droppet å drikke melk, for vi får faktisk, de absolutt aller fleste av oss ihvertfall, mer enn nok av næringsstoffene melken gir, fra andre melkeprodukter. En person på min alder skal ha 800 mg. 4 skiver brunost (40 gram) dekker dette. Gravide og ammende skal ha litt mer, men jeg er heldigvis ikke gravid, og ingen skal amme på meg, det kommer bare til å lugge tenker jeg.

Anyways, 12 spørsmål:

01). Hvilken ordklasse hører «unik» til?

02). Klokken er 11:22 hva er klokken om 38 minutter?

03). Hva heter nasjonaldrakten i Skottland?

04). Hva består en generator av?

05). Hvor mange fylker er det i Norge?

06). Hvilken låt hadde Norge i MGP i 2022?

07). Hva er en konjunksjon?

08). Hva kaller vi den nederste tallet i en brøk?

09). Hva heter «øyenstikker» på engelsk?

10). Hvilken planet ligger nærmest solen?

11). Var de største dinosaurene planteetere eller kjøttetere?

12). Hvilke to fylker ble slått sammen til Innlandet?

Dette er en utfordring fra en femteklasse i Bergen. Altså får man en utfordring fra 11-åringer så er man passe feig om man ikke kaster seg på. Så bare sett i gang. Dere ser kommentarfeltet lengre ned 👇🏽😜

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#melk #bunny #bunnytrash

19 kommentarer
    1. Ok, da prøver jeg, røper juksene…

      01). Hvilken ordklasse hører «unik» til? Adjektiv vil jeg si, men det kommer vel litt an på i hvilken sammenheng det blir brukt. Kan vel i noen sammenhenger være adverb også…?

      02). Klokken er 11:22 hva er klokken om 38 minutter? 12:00

      03). Hva heter nasjonaldrakten i Skottland? Kilt

      04). Hva består en generator av? Magneter og spoler…..(jjuksa…)

      05). Hvor mange fylker er det i Norge? Før var det 19 tror jeg, nå er det 15

      06). Hvilken låt hadde Norge i MGP i 2022? Husker ikke hva låta het, med det var noen Subwoolfer med? Var det ikke ?

      07). Hva er en konjunksjon? Et bindeord, en ordklasse

      08). Hva kaller vi den nederste tallet i en brøk? Nevner

      09). Hva heter «øyenstikker» på engelsk? Ikke peiling… Jukser ikke en gang…

      10). Hvilken planet ligger nærmest solen? Her var det visst lenge siden jeg hadde sjekket… HELT på jordet…

      11). Var de største dinosaurene planteetere eller kjøttetere? Planteetere?

      12). Hvilke to fylker ble slått sammen til Innlandet? Oppland og Hedemark …

      Ok…i alle fall deltatt 😀

    2. 1. Adjektiv
      2. 12.00
      3. Kilt
      4. en maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi, f.eks en dampturbin eller en pedaldrevet sykkel
      5. 11
      6. Subwoolfer
      7. Bindeord: Og, men, eller, for, så
      8. Nevner
      9. Dragonfly
      10. Merkur
      11. Planteeter
      12. Hedmark og Oppland

    3. Jeg prøver…..!
      1. Unik er et adjektiv.
      2. 12.00.
      3. Kilt.
      4. ???
      5. 10 tror jeg.
      6. Å nei…. vet ikke….
      7. Og, eller, men, for…..
      8. Nevner.
      9. Dragonfly.
      10. Merkur…. jeg kan en sånn regle, nemlig….!
      11. Planteetere…
      12. Hedmark og Oppland.

      🙂

    4. Akkurat nå er inne i ein dårleg periode, med sterk tinitus og konsentrasjonsproblemer, så eg vart outsmarta før eg kom halvvegs i spørsmåla.
      Nå veit eg kvar fasiten er, så då står eg likegodt over.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg