Da vi var underholdt ungdom!

Ungdomtiden er livsfasen mellom barndom og voksenliv. Utenfor den vestlige kulturkrets kan overgangen fra barndom til en status som voksen være brå og direkte, mens i den moderne vestlige verden blir ungdomsfasen gjerne oppfattet som en nokså lang periode hvor man i noen situasjoner tildeles den voksnes identitet og i andre barnets.

Grensen mot voksenlivet er ikke tydelig. Rettslig er en person i Norge å regne som voksen ved fylte 18 år, men i moderne tid har det blitt vanligere å regne også personer og miljøer som er atskillig eldre enn 18 år for ungdommer. Å være ungdom har i større grad blitt et spørsmål om å ha en ungdommelig atferd.

Psykologisk representerer ungdomstiden en utvikling fra barn til voksen. Denne utviklingen kjennetegnes ved viktige fysiske og psykologiske endringer. For eksempel den kognitive utvikling, moralutvikling og utforming av personlighet og identitet.

I min ungdomstid likte jeg godt å se film, det gjør jeg forsovet enda, men det var spesielt med ungdomstiden. Derfor tenkte jeg å lage et nostalisk innlegg hvor jeg presenterer filmer som gjorde inntrykk den gang, filmer jeg synes var gode og underholdende. Og i dette innlegget da spesielt ungdomsfilmer i den forstand at disse handler om ungdommer og tar opp diverse tema og utfirdringer som en møter som ungdom og blir berørt av. Jeg kan nevne forelskelse, eksperimentering, rus, skole, legning, sex, fritidsinteresser, gjøre opprør, gjengmentalitet og mobbing.

01). Natural Born Killers

Dette er definitivt den filmen som gjorde mest inntrykk på meg i min ungdomstid. Handler om Mickey og Mallory som i sin barndom og oppvekst har blitt utsatt for voldelige og seksuelle overgrep av sine foreldre. De finner hverandre og forelsker seg umiddelbart. De blir beryktet i hele USA de legger ut på en roadtrip hvor de tar livet av flere titalls mennesker. De forlater alltid en overlevende slik at han kan fortelle omverdenen hva som skjedde. Denne filmen er en ekstremt voldelig krimdramafilm, tar opp mange alvorlige tema som overgrep, rus, selvmord, forelskelse og så videre. Inneholder masse bra musikk og uforglemmelige sitater. Mickey og Mallory spilles av Woody Harrelson og Juliette Lewis.

02). Dirty Dancing

Det er sommeren 1963 og 17 år gamle Frances «Baby» Houseman er på feriestedet Kellermann’s Mountain House sammen med sine foreldre og en eldre søster. Stedets snobbete gjester kan delta på mange aktiviteter som tenkes er kjedelig for ei tenåringsjente. Inntil hun blir oppmerksom på dansekurset til Johnny Castle og havner i «hans verden». Romantisk musikkdrama om fordommer, klasseskille, sex og abort, forelskelse og kjærlighet er noen av temaene som tas opp her. Men det som gjorde filmen stor er definitivt den fantastiske musikken og den «skitne» dansingen. Uforglemmelig film med Jennifer Grey og Patrick Swayze i hovedrollene.

03). The Delinquents

Denne filmen handler om Lola og Brownie, to tenåringer på 50-tallet som forelsker seg og ønsker tilbringe livet sammen. Foreldrene mener de er for unge og gjør sitt for å holde dem fra hverandre. Barnevern blir involvert og det hele eskalerer. Filmen tar opp tema om tenåringer i institusjon og fosterhjem, opprør mot foreldre og systemet, tenåringsgraviditet og mer til. Husker min søster gråt hver gang vi så denne, for den er trist, men seriøs. Der er også lysglimt i form av musikk og dans. I hovedrollene Kylie Minogue og Charlie Schlatter.

04). The Lost Boys

Filmen starter med at en skilt mor og hennes to tenåringssønner Michael og Sam flytter til en liten småby som er plaget av problemer med en motorsykkelgjeng og uforklarlige forsvinninger. Filmen tar opp tema som gruppepress, utenforskap, gjengmentalitet, mobbing og forelskelse. Alt dette pakket inn i heftig musikk og vampyrer. I de mest fremtredende rollene finne man blant annet Jason Patrick, Corey Haim, Jamie Gertz, Dianne Wiest og Kiefer Sutherland. En klassiker!!

05). Poison Ivy

Ivy er den nye jenta på skolen som blir venninne med Cooper, en innadvendt jente med et anstrengt forhold til sin faren og sin syke mor. Ivy er sjarmerende og sexy og blir etter hvert hele familiens venn, og hun flytter inn i huset. Filmen tar opp tema som vennskap, lojalitet, ungdomsopprør, forelskelse, seksuell tiltrekning mellom voksne og mindreårige. Filmen har mange gode skuespillere, har noen twister, og Drew Barrymore er perfekt som Ivy.

06). Rebel without a cause

Rotløs Ungdom’ er den norske tittelen og handler Jim Stark som nettopp har ankommet en ny by med familien. Det er kvelden før første skoledag, og Jim har nettopp havnet i fyllearresten. Hele handlingen utspiller seg i løpet av det neste døgnet, der filmen følger Jims kamp for å bli akseptert for den han er, både på skolen, i vennegjengen og hjemme hos foreldrene. Film fra 50-tallet med James Dean i hovedrollen.

07). Heathers

Veronica er den nye jenta på skolen som prøver å passe inn i gjengen med populære jenter, men møter en ny fyr som ikke er som alle andre, og begynner i stedet å utfordre trioen til tøffe ‘Heathers’. Her er det forelskelse, mobbing, utenforskap og en rekke tenåringsproblemer på skole og privat, mikset sammen i en herlig røre i form av mørk komedie. Så man denne i ungdomstiden så blir den ikke glemt ned det første. I hovedrollene Winona Ryder, Christian Slater og Shannen Doherty.

08). Pump up the volume

Christian Slater spiller en ensom gutt som holder seg for seg selv i skolen. På fritiden driver han en piratradio hvor han konfronterer all galskapen som foregår i og utenfor skolen blant ungdommene og lærerne. Han konfronterer mobbing, homofobi og i det hele tatt. Ingen vet at det er han som er personen som driver radioen, men flere og flere blir faste lyttere. Et selvmord skjer og i radioen blir dette konfrontert i tilknytning til at det skjer ting på skolen som ikke er helt bra. Politiet begynner å etterforske, og det er risiko for at personen bak radiosendingene blir avslørt. En mørk dramakomedie som var forut sin tid med å ta opp hele som ihvertfall den gang, men også i dag, er tabu.

09). Can’t buy me Love

Patrick Dempsey spiller den upopulære nerdete gutten som betaler den meget populære nabojenta for å hjelpe han bli populær. Mobbing, utenforskap, ungdomsforelskelser bringes på bane, men i dette tilfellet som en rendyrket festlig komedie i skikkelig feelgood stil. Har ikke anelse hvor mange ganger jeg så denne filmen i sin tid. I den kvinnelige hovedrollen som den populære nabojenta finner man Amanda Peterson som alle guttene i klassen min ble betatt av.

10). Girls Just Want To Have Fun

Janey er en ny jente i byen og møter Lynne, disse to blir gode venninner og begge har en lidenskap for dans. Når en dansekonkurranse kunngjøres, er de begge fast bestemt på å delta. Problemer er imidlertid at Janeys far ikke liker ideen. Handlingen er enkel, en typisk jentefilm. En jentefilm som jeg også likte veldig godt da den ga godt humør med masse musikk og dans som jeg var veldig opptatt av den gang. Jeg var han gutten som danset, «danseløven», så selvfølgelig var dette en film for meg også. I hovedrollene Helen Hunt og Sarah Jessica Parker.

11). My Own Private Idaho

Denne filmen handler om to beste venner som bor på gata. De lever av småsvindling, og de er prostituerte. De er også homofile, og denne filmen er den første ungdomsfilmen i minnet mitt som virkelig tar opp tema homofili. Dette er en kjærlighetshistorie, en tragisk sådan. En roadmovie hvor disse to guttene legger ut på en reise fir å finne moren til den ene, en mor som forlot han som barn. Filmen gikk veldig innpå meg første gang jeg så den, for det som skjer underveis i reisen mot Idaho kan jeg relatere til, og det er ikke hverdagskost. Disse to guttene blir spilt av Keanu Reeves og River Phoenix.

12). The Outsiders

Dette er i en liten by på 1960-tallet hvor tenåringene enten er fattige arbeidere eller sosser fra overklassen. De bor på hver sin side av byen og er så fiendtlig innstilt at slagsmål og forulempninger hører til hverdagen. Hovedkarakterene av fattigungdommene er Ponyboy på 14 år og Johnny på 16 år, som vokser opp i sine hjem uten samhold og antydning til kjærlighet. Noen ganger er det så ille at tenåringene rømmer hjemmefra og sover ute i parker. En kveld bryter det ut et slagsmål mellom gjengene og en unggutt fra det fine kvarteret dør av et knivstikk. Ponyboy og Johnny flykter. Etter en stund bestemmer de seg for å vende tilbake og ta konsekvensene av det som skjedde den skjebnesvangre kvelden. En historie som engasjerer, appellerer og sjokkerer og går inn til kjernen av et miljø hvor det å være ung er blitt et problem i seg selv. Stjernespekket film med Matt Dillon, Ralph Macchio, Tom Cruise, Emilio Estevez, Rob Lowe og Patrick Swayze i sentrale roller.
13). The Breakfast Club
Denne filmen var for rolig for meg første gang jeg så den, men jeg var et barn, jeg måtte vokse litt for å skjønne. Filmen oppnådde kultstatus blant tenåringer og handler om en gruppe high som må sitte igjen etter skoletid. Til tross for at de er svært forskjellige, oppdager de snart at de har mer felles enn de først trodde med sine svært forskjellige utgangspunkt. Denne går litt i dybden, ungdomsdrama, og i rollene ser vi Molly Ringwald, Judd Nelson, Ally Sheedy, Anthony Michael Hall og Emilio Estevez.
14). She’s out of Control
’Ikke rør min datter’ som den ble hetende på norsk handler om Katie bor sammen med sin far og en yngre søster. Da Katie fyller 15 år føler hun at det er på tide å begynne å se mer voksen ut. Hun har en lite flatterende garderobe, tykke briller, tannregulering og så videre. Når faren hennes drar på forretningsreise, forvandler Katie seg til en skjønnhet med hjelp fra farens kjæreste. Når faren kommer tilbake, blir han sjokkert over å finne gutter fra alle samfunnslag som er interessert i å date Katie. Han friker fullstendig ut, såpass at kjæresten hans ber han søke psykiatrisk hjelp. Spinnvill komedie med Tony Danza, Catherine Hicks og Ami Dolentz.
15). Døden på Oslo S

Denne filmen måtte jo med her. Den største norske ungdomsfilmen i min tid. Handler om bestevennene Pelle og Proffen. To gutter fra en ungdomsinstitusjon raner Pelle. Pelle og proffen begynner da å lete etter de to ungdommene som ranet Pelle. Underveis møter Pelle ei jente som heter Lena, som han blir forelsket i. Hun forsvinner, så da har de tre stykker de leter etter, de to tyvene og Lena. På letingen etter de tre møter de Oslos bakside gjennom hjemløs ungdom, stoffmisbruk og prostitusjon. En stødig film etter en genial bok av Ingvar Ambjørnsen med samme navn, toppet med musikk fra Dum Dum Boys. Hovedrollene spilles av Håvard Bakke, Tommy Karlsen og Helle Beck Figenschow.

16 og 17). Waynes World 1 og 2

Wayne og Garth, tenåringer og dumskaller som er programledere på deres eget kabel-TV-show. Hobbyene deres inkluderer å spille hockey i gata, henge på smultringsjappe, unngå «psycho hose beasts» (sinnssyke damer) og høre på lokale band på «Gas Works», en hard rock-klubb. Altså denne type humor eksisterte ikke på film før Waynes World-filmene. Helt koko humor, og masse bra musikk. I hovedrollene Mike Myers og Dana Carvey, og en mengde kjendiser i andre roller.

18). Grease

Danny og Sandy møter hverandre i sommerferien og opplever den perfekte sommerromanse. Men den solfylte tiden ved stranden går så altfor fort. Høsten og skolestart nærmer seg og de må forlate hverandre, uvitende om at de skal begynne på samme skole. En romantisk komedie, en musikal, en av tidenes største klassikere med John Travolta og Olivia Newton-John i hovedrollene. Need I say more?

Har helt sikkert glemt et par ungdomsfilmer som burde vært innimellom her, men jeg har bevisst utelatt filmer som «Top Gun», «The Wraith», «Cocktail», «Pretty Woman», «Days of Thunder» og så videre. Selv om disse omtales som ungdomsfilmer, så var min hensikt å legge frem filmer hvor handlingen er ungdommer i filmer jeg så i min ungdom.

Hvilke ungdomsfilmer minnes du fra din ungdomstid som du kan anbefale meg? Hvilken er din favoritt ungdomsfilm? Tusen takk om du svarer! 😜👍🏾

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#ungdomsfilmer #nostalgi #film #bunny #bunnytrash

14 kommentarer
    1. Hei igjen 😊🌹👍🇳🇴
      Den filmen som gjorde så sterkt inntrykk på meg at eg husker den er «Where the day takes us».Husker også godt «Chasing the shadow».
      Hilsen synskepeggy.

    2. «Where the day takes you» heter filmen,med bla.Lara Flynn Boyle.(Det var den forbaska stavekontrollen igjen) 😳
      Hilsen synskepeggy.

    3. Åååå her var det mye å mimre over….. Dirty dancing, Grease, the breakfast club og Can`t buy me love……! Førstnevnte har jeg vel sett ørten ganger….. 🙂

    4. Her er det mye som jeg husker, selv om jeg lurer på om jeg var litt “stor” på de fleste av disse filmene utenom Grease. Jeg var 12 når den kom 😀 Husker spesielt: Breaktfast Club, Grease, Waynes World, Døden på Oslo s, Ja, det var vel det 😀 mange av de andre kjenner jeg ikke til 😛 Natural born…ja, navnet så klart…men kan ikke huske jeg jeg så den 😛

    5. The outsiders var- og er en master-åiece av en historie. Var også fan av Döden på Oslo S, husker jeg, mens Dirty dancing var filmen vi elsket å hate 🤭

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg