«Bunny, ta din hatt og gå!!»

Jeg er ikke så veldig glad i at folk sender meg meldinger på privaten for å diskutere blogganliggender. Da særlig tenker jeg på fremmede, folk jeg ikke kjenner. Når disse sender meg meldinger på for eksempel messenger så havner disse under «meldingsforespørsler». Og når sant skal sies så leser jeg dem sjelden og aldri.

Bloggen er offentlig, har eget kommentarfelt som er enkelt å bruke. Der er en rubrikk som heter ‘kommentar’ hvor man fyller inn kommentaren sin, og en rubrikk hvor en skriver navnet sitt. Så klikker man på ‘knappen’ under hvor det står ‘publiser kommentar’. Dette er ikke noen en trenger mastergrad for. En trenger ikke bachelorgrad engang.

I dag bestemte jeg meg for en gjennomgang, slette de meldinger og spam som ikke trenger være der, og sjekke om der er noen meldinger jeg burde lest. Det meste var jo selvfølgelig slike fake profiler med kvinner som tilbyr sex hvis en klikker på link. Jeg undrer meg enda over at disse som lager profilene ikke greier finne fram funksjoner slik at de når frem til målgruppen de ønsker. Som homofil så er jo sjansen lik null for at jeg skal klikke meg inn på linker som tilbyr sex med kvinner. Altså, nei takk!!!

Men tilbake til saken, mellom alle disse meldingene har jeg for noen uker siden fått en melding fra en kvinne som skriver at hun av diverse grunner ikke kommenterer i blogger, men liker å lese. Personlig finner jeg ikke godt nok argument til å ikke kommentere i blogg, derimot sende private meldinger, men det er så.. videre spør hun meg om hva jeg tenker om disse andre bloggerne som ønsker meg fjernet fra blogg.no. Vedlagt er en link til et blogginnlegg skrevet av en slik blogger. Jeg har lest innlegget før, men aldri (tror jeg) besvart tanken om at disse ønsker meg fjernet fra plattformen.

I nevnte innlegg skriver bloggeren at vi er to-tre bloggere som har uønskede holdninger. Jeg er en av dem. Videre står det at de fleste bloggere skriver om helt hverdagslige ting som ferieturer, maskemarkører og bryllupsplaner. Vedkommende fortsetter videre i innlegget sitt med å fortelle at for EGEN del skaper hytteturer og rosa bobler mye mer engasjement enn samfunnskritiske innlegg, og sier at vi (?) er mange som ønsker sterkt at blogg.no skal bestå. Da må det flere blogglesere og annonsører inn og det tror hun ikke oppnås med å la blogg.no bli et ekkokammer for høyreekstreme og islamofobiske røster.

Jeg velger å ta dette her i bloggen, vedkommende som har sendt meg melding sier selv at hun er bloggleser, og samtidig er det vel flere som ønsker litt perspektiv rundt dette. For egen del føler jeg ingen skam med å være «islamofob» som noen vil omtale meg som. Jeg er homofil, jeg har blitt forsøkt drept av islamister, homofile blir drept av islamister hver dag. Kvinner blir undertrykket og mishandlet, listen er lang. Islamsk terror i vår verden eksisterer.

I det store norske leksikon står det at islamofobi er et begrep benyttet om anti-muslimske fordommer. Begrepet brukes også som samlebetegnelse for fordommer mot, og diskriminering av muslimer. Islamofobi kan være basert både på forestillinger om islam som religion og på forestillinger om muslimer som kulturell og etnisk gruppe.

Dette er jo rent ordkløveri og misledende retorikk. ‘Fordommer’ er basert på mangelfull kunnskap, det kan en også lese i det store norske leksikon. Når en da skriver innlegg basert på fakta, erfaringer og kunnskap, så er det ikke fordommer. Diskriminering av muslimer kjenner jeg meg heller ikke igjen i, jeg behandler ingen ulikt på bakgrunn av livssyn, legning, etnisitet eller whatever. En er mot andre.. jeg kritiserer islam, islam er ingen etnisitet, men en politisk ideologi. Politisk islam bør og skal kritiseres og motarbeides på lik linje som all annen uvettig og farlig politikk. Sist men ikke minst, ordet ‘fobi’ beskriver ‘angst for og unngåelse av’.. jeg velger heller å bruke ordet ‘frykt’. Det å frykte islam er vettugt, å ikke frykte islam er naivt og ignorant – ikke minst farlig!!

Så var det ordet ‘høyreekstrem’. Altså, høyreekstremisme defineres som politisk ekstremisme på den ytterliggående høyresiden, det vil si politiske holdninger som ligger til høyre for parlamentarisk konservatisme og gjerne også er nasjonalistiske, anti-demokratiske og voldelige. Ideologier som fascisme og nazisme regnes som høyreekstreme. Når en søker ordet ‘høyreekstrem’ får en opp navnet Anders Behring Breivik. Også islamisme og jihadisme regnes av noen som høyreekstrem, til dels i slekt med eller en form for fascisme, islamofacisme.

Mener noen å si at dette er meg? Jeg synes det er ekstremt utidig, når man snakker om ekstremisme.

En kan lese hist og her at er man kritisk eller fiendtlig til islam så er man høyreekstrem. Dette er også dårlig retorikk, for hvis det er høyreekstremt å mislike en annen tro enn den en selv har, så er vi alle høyreekstreme. Jeg er kritisk til og misliker religioner, politiske ideologier som islam, sekter og alle slike tankegods som indoktrinerer og hjernevasker mennesker. Er ikke det min rett? Hvor ble det av religionsfriheten? Hele mitt liv og enda den dag i dag leser jeg og hører mennesker som kritiserer både Jehovas Vitner og Kristendom. Men ser ikke noen blir hengt ut som høyreekstreme av den grunn. Besynderlig og dobbeltmoralsk tenker jeg.

Da føler jeg at det er like berettiget å kunne si at det er personer fra blodrødt voldsvenstre som bedriver å henger ut enkeltpersoner som høyreekstreme. Min kritikk om eksempelvis islam er jo nettopp kritikk mot fysisk og psykisk vold. Å kritisere meg for dét er jo en innrømmelse av å støtte det motsatte. Ergo, kan en da kalle vedkommende venstreekstremist?

Når det kommer til bloggen, om hvem som skal få lov til å ytre sine meninger på plattformen og at lesere «ikke oppnås med å la blogg.no bli et ekkokammer for høyreekstreme og islamofobiske røster» vil jeg bare si at jeg er ekte, mine innlegg har langt mer troverdighet enn et innlegg som helt tydelig viser at det er kjøpt og betalt. Jeg er intet ekkokammer, jeg skriver min oppfatning, hva jeg mener, tenker og føler. Jeg merker intet innlegg med reklame, driver ikke med reklame og annonsører, jeg er ikke her for å tjene penger, jeg er her for å tjene rettferdighet, ytringsfrihet og demokrati i ordenes riktige mening. Jeg sier ikke den ene dagen at jeg er for ytringsfrihet og demokrati, for så den neste dag si at ytringsfriheten og demokrati ikke skal gjelde for alle. Da kan man ikke kalle det demokrati og ytringsfrihet, det er en ‘no-brainer’!

Når det kommer til å dra lesere til blogg.no så tenker jeg at en heller bør se på sine egne bidrag til dette, for såvidt jeg kan se så kommer det stadige kommentarer om at blogginnlegg som handler om ens egen plassering på topplisten for bloggere faktisk driver leserne på flukt!!

Så til sist folkens, hva mener dere om mangfoldet på blogg? Bør dette være et sted med ytringsfrihet for alle, eller bør enkelte ekskluderes? For eksempel slike som omtales og stigmatiseres urettmessig av enkelte som ‘islamofober og høyreekstreme’? Og viktigst av alt akkurat nå, bør jeg, Bunny, få lov til å være på blogg.no, eller ta min hatt og gå?

På forhånd, takk for svar.

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#bunny #bunnytrash

23 kommentarer
    1. Interessant lesing. Jeg er lite opptatt av blogger, men dersom blogging helst skal dreie seg om interiør og jåleri( unnskyld) da tenker jeg åherrejemini. Jeg skal ikke skrive mer, jeg har lært å passe meg(noenlunde, tror jeg) på nett. Hurra for deg som setter ting litt på spissen. Hilsen gråhåret dame.

      1. I dag er det et mangfold blant blogger, svært lite jåleri. Derfor enkelte stadig kritiserer, for når stemmer som min legges merke til så kommer forsøkene på å tvinge meg til taushet. Håper at slike som deg som setter pris på ytringsfriheten, besøker denne bloggen igjen og igjen. Gjerne dele den med andre. Takk for ditt innspill og velkommen igjen!

    2. Så klart har du din plass her! Mangfold og fargerikt fellesskap er bra. Man lærer, man skjønner andre vinklinger, det er med andre ord berikende at det er mange av oss. Ikke sikkert man er enige, men skal en alltid være så enig da… Og så er det alltid interessant og prøve å FORSTÅ hva folk egentlig skriver. Og kommentarer på innlegg tar man her, tenker jeg. Ellers trenger vi folk med hjerte og som snakker ut fra det. Mener det er mange av de på forskjellige ‘hyller’.
      Spiste vi bare sukker trodde vi nok at det bare var den smaken som fantes.

      1. Takk, jeg liker veldig godt det du skriver om å prøve å forstå. Jeg har lagt merke til at det er en del som heller velger å gjøre seg blinde og ensidig tolker alt de leser fra feks meg i verste mening. Disse samme snakker om å være forutinntatt og ha fordommer, man kan jo si det samme om dem da. Vil ihvertfall jeg påstå. Den siste setningen din om sukker er jo genial, for det er jo nettopp slik det er med indoktrinerende ideologier som nazismen, kommunismen og islamismen, de ønsker jo ikke mangfold, de ønsker at alle skal kunne se bare deres måte. Det er forsovet greit, en ting er å ønske, men når en tyr til fysisk og psykisk vold for å opp å dette, da er det ikke greit.

    3. Akkurat nå ble jeg faktisk så til de grader irritert at tankene spretter alle veier.

      For egen del regner jeg å ha vært tydelig på at ingen og ingenting får stå i veien for vern av ytringsfriheten og demokratiet i dette landet!

      Må komme tilbake til dette jeg, Bunny. Nå sier jeg bare bær din hatt med rak rygg og BLI 🥰

      1. Det er jo den fine tingen med å bli provosert, selv om det er en negativ følelse, så setter det jo igang tankene. Jeg skal ingen steder, men jeg er jo forundret over disse som hele tiden snakker om gode verdier, demokrati og ytringsfrihet, samtidig som de innimellom sier det motsatte og viser sin sanne side, altså at ytringsfriheten skal kun gjelde for de meningene (som de kaller holdninger) dem selv har. Det er da vitterlig ikke ytringsfrihet. De kan lett si at jeg kan finne andre steder å ytre meg på, eller at jeg ikke har ytringsplikt. Hva slags demokrati er det og på hvilken måte er det ytringsfrihet å bli jaget inn i skogen og kun snakke til elgen?

      1. Takk, ja det er krefter som jobber for innskrenking av ytringsfriheten, og det er disse som er de virkelige ekstremistene. Veldig bra innlegg du postet link til forresten 👍🏾

      1. Det er ironien i dette, for vedkommende som ytret dette skrev akkurat det samme som deg i et annet kommentarfelt her nylig. Derfor tenker jeg at dette er et greit tema og ta opp, for det er jo meget besynderlig at folk driver på slik og prøver kneble de en ikke er enige med, mens de dem er enige med «kan skrive akkurat hva de vil». Dobbeltmoralisme må konfronteres! Med det sagt, takk for kommentar og innspill 👍🏾

    4. Det er viktig å verne om ytringsfriheten. Jeg er slett ikke enig i alt du skriver, men jeg ser ikke ned på deg som person allikevel. Jeg synes det er spennende å lese det du skriver da det ofte utfordrer mitt eget tankesett. Fortsett som du gjør 👍

      1. Det er en interessant den greia med at folk påpeker at dem ikke er enige i alt jeg skriver, det er noen som gjør det, og da blir jeg sittende og lure på om det da menes at man ikke skal ha litt salt oppi når en lager grøt.. for da kan jeg jo argumentere om hvorfor en skal bruke litt salt. For meg er uvitenhet irriterende og litt frustrerende, det er med kunnskap en kan utvikles. Men takk, veldig glad for å høre at uenige oppmuntrer meg til å fortsette 😜

    5. Vi trenger mangfold og vi trenger ytringsfriheten. Jeg liker godt når du bygger opp dine argumentasjoner og synspunkter, og leser også mange interessante kommentarer i bloggen din. Gå den veien du vil, men behold hatten 🙂

    6. Du skal bli – ikke noe hatt og stikk av altså! Ytringer trengs – dine tanker og meninger – blogg skal være for alle, men det er få som skriver så bra og gjennomført som deg. Kontroversielt noen ganger, ja vel, men det får alle til å tenke.

      1. Neida, skal ingen steder, men interessant å vite hva andre bloggere mener, utenom disse som vil ha meg til taushet. Og jeg må jo også si at jeg liker om jeg får folk til å tenke, slik jeg ser det så er jo det en absolutt bra ting. Ikke-tenkende mennesker er jo meningsløst, ganske meningsløst ihvertfall, mener nå jeg da.

    7. Her er det vel ikke usannsynlig at jeg er en av de andre bloggerne med uönskede hoödninger, og at den samme mld dermed godt kan befinne seg i mitt lass av ulest crap på messenger 😜
      Så for å slå to fluer i en smekk, så er svaret mitt helt enkelt at min målgruppe er den intelligente, samfunnsengasjerte, og ikke minst selvstendig tenkende delen av befolkningen. Fölgelig innebärer dette at hun faller utenfor denne. 😉

      1. Var bare meg og Ole som var nevnt med navn, jeg tror den tredje hun tenkte på var Torjus, ser hun har prøvd seg på han noen ganger i det siste. Vri og vende litt på, lyve litt. Litt sånn mannehater stakkar.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg