Bunad for menn, men hvilken??!

Jeg har alltid ønsket meg bunad, men av forskjellige grunner har det ikke blitt slik. Den mest fremtredende grunnen er jo hva disse antrekkene koster, det er jo bortimot absurd, men samtidig opphører jeg aldri å være tiltrukket.

En annen grunn har jo vært min overvekt med et stadig ønske om å redusere vekten. Jeg har liksom ikke sett for meg at det er et sjakktrekk å kjøpe bunad når en likevel har som mål å redusere vekten med 30 kilo. Men nå er jo vekta redusert med 30 kilo så…

Så var det dette med dette utvalget da, det er faktisk innmari vanskelig å bestemme seg for hvilken en liker best. For jo, skal jeg ha en bunad så skal det jo så absolutt være den jeg liker best, den jeg synes er finest. Kjøper ikke den bunaden jeg liker minst fordi den «tilhører» området jeg er født og oppvokst. Heldig er det jo at jeg synes om akkurat den bunaden, men liker jeg den best?

Vanskelig dette, hjelp meg!!

Hvilken synes dere er flottest??

🇳🇴

Gauldalsbunad fra Trønderlag:

Nordland og Tromsbunad:

Østerdalsbunad:

Øst-Telemarksbunad:

 

Nå hva tenker dere? Hvilke av disse synes dere er flottest? Og tilleggsspørsmål.. har dere en favorittherrebunad som ikke er her, evt hvilken?

Svar veldig gjerne i kommentarfeltet i bloggen her. På Facebook er det slik at jeg ofte ikke får opp varsler før etter flere timer og noen ganger dager etter folk har kommentert.

Takk for alle svar!! 🥰

Liker dere denne bloggen, lik og del gjerne innleggene!! Og følg gjerne Bunny Trash i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg BunnyTrash på MeWe: Link!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#bunad #herrebunad # #bunny #bunnytrash

44 kommentarer
    1. Nå er jo jeg Øst-Telemarking, da – men ærlig og oppriktig synes jeg gråtrøya du viser bilde av her er aller finest 😊. Det er flere varianter, siden Telemark nå engang står sterkt med tradisjonshåndverkene sine.

      Ja, bunad fremstår dyrt – men de som lager dem i Norge, på tradisjonelt vis – de får knapt betalt. Jeg hadde ikke råd til å kjøpe, så jeg laget min selv. Tro meg, det ligger et hav av arbeidstimer i disse plaggene.

      Ellers var nå alle disse pene, synes jeg. Håper du får realisert ønsket ditt !

        1. Jo, men mannsbunaden i Lier er en konstruksjon (1982). De fant vel noe av en vest – men endte med en full nyskapning. Da mangler liksom tradisjon og en dypt rotfesta kultur for min del. (Og jeg liker ikke den rutete vesten).

          Men skal du gi deg ut på dette, sett deg litt inn i det, ellers får du fort spørsmål om ting du ikke har fått tenkt på 😊. Gråtrøya f.eks (med forbehold at jeg husker rett) kan lages med grønn jakke, lange bukser. Velges nikkers, skal du ha strømper i naturhvitt og strukturmønster, eller sort/hvitt mønsterstrikk. Skjorta skal ha broderi i svartsøm, hvitsøm eller farget søm – du skjønner tegninga 😄.

          1. Jeg skjønner tegninga, og det er nikkes og strømper jeg synes er kult. Men utenom dét, at det skal være sånn og sånn, det får vi nå se på. Hvis jeg synes det er kult med rosa strømper så gjør jeg det. Om jeg vil ha noe oppned som Sophie Elise (hehe) så gjør jeg det. Har faktisk tenkt på søljer som er til damebunader, de er større 😜 Har du forresten lest hos Gryende i dag? Hehe..

            1. He-he. Gry sparer aldri på kruttet. Jeg tenker nok at det er en glideskala her, og ikke enten/eller.

              For min del er det enkelt: vil du ha bunad – følg tradisjonen. Vonde bunadsko? Flytt over spennene til et par som er inngått, osv.

              Vil du heller ha fri dressur – supert, lag deg (eller kjøp) en festdrakt – og du kan gjøre hva du vil !

    2. Synes den bunaden med hvit jakke var flott. Jeg takket nei til bunad da min mor ville kjøpe. Gjett om jeg er glad for at jeg sa nei. Feirer jo ikke 17 mai en gang. He,he.

    3. Syns egentlig Nordland- og Troms bunaden var finest her, med Trøndelagsbunaden tett på. Fint med bunad på menn. Men enig, det er dyrt. Har ikke bunad sjøl, men begge døtrene. Ikke sønnen, var innom å kikka på Nordmørsbunad for menn, kosta over 70k.

      1. Takk for innspill, det er vanvittig dyrt, men kan jo hende jeg vinner på et flaxlodd en dag, og da er det jo greit å vite hvilken bunad jeg skal gå for 😜

    4. Jeg er jo Telemarking, og slekta kommer fra Tinn hvor Øst-Telemarksbunaden kommer fra. Ikke derfor, men jeg syntes den bunaden er finest 😉 Har ikke bunad selv, og vil ikke ha det. Jeg syntes det er utrolig flott, men har for få anledninger til å bruke den. Da blir det et litt vel dyrt plagg, som bare skal henge i skapet.

    5. Syns igrunn Vestfoldbunaden er fin – men av disse her falt jeg nok mest for Østerdalsbunaden! Ikke lett å bestemme det der da! Bør jo helst bli “perfekt”.

    6. Kall meg gjerne gammeldags, men det som gjør bunaden så fin er jo nettopp verdien av tilknytningen 🤩 Å kjøpe en bunad fra et helt annet sted er litt som å kjøpe svensk folkedrakt fordi den er fin, poenget med bunad blir helt borte 😅 Alle bunader er pene, alle bunader har særpreg. Men om du ikke vil ha ekte bunad fra der du har røtter vil eg anbefale festdrakt eller folkedrakt, det er ikke bunader og er dermed ikke «like strengt» 🤠

      1. Bunad skal det bli, om det skal bli noe, jeg likte forslaget til hun «Ma» i kommentarfeltet her! Hvis jeg ikke går for rosa vest og strømper da.. spørsmålet var vel i bunn og grunn hvilke av disse dere synest er finest!

    7. Hei. Syns du burde gå for Nordland og Troms bunaden. Den ville du blitt flott i….med hatt og greier. Wow!! :))

    8. Eg har Nordfjordbunad. Valgte den, då eg stammar frå Vingen i Nordfjord, og likte den betre enn Rogalandsbunad.
      Kva for ei du skal velge, må du mest finne ut av sjølv, men ikkje gjer noko forhasta. Det er ikkje akkurat billege saker.

    9. Er ikke så inne på bunader generelt, men av disse er Østerdalsbunaden en klar favoritt hos meg.. etterfulgt av Nordland & Troms.. syns de andre blir for “rotete” når alt det lyse og ekstra farger kommer og blander seg inn 😊

      1. Men føler du at du ser objektivt på dette? Eller er det solidaritet for Nordland? Eller hadde broren din ikke vært like flott i noen av de tre andre alternativene? 😜

    10. Vel, jeg er ikke upartisk, så jeg burde kanskje ikke svare, men gjør det nå likevel.😅
      Uten tvil Nordlandsbunaden. Både fordi du er derfra og fordi den er finest.
      Selvsagt kan man bruke den man vil, men mest vanlig er det å ta den bunaden som er fra stedet man er fra, et sted foreldre eller besteforeldre er fra eller stedet man bor.
      Lykke til med avgjørelsen.🤗

      1. Takk for svar, æ e fra Norge.. så da burde det være greit med den æ like best. Artig var det jo at Nordland og Troms var blant dem.. synes det er vanskeligere med herrebunad, nordlandsbunad for kvinner er jo desidert finest.. å æ e objektiv, Tromsbunaden for kvinner er grusom..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg