Brittany Murphy – hennes 5 beste!

I dag vier jeg innlegg til store skuespillere som døde så alt for tidlig. Dette blir det tredje innlegget, de to første var om legendene (klikk på navnene) Marilyn Monroe og James Dean som jeg har vært fascinert av hele mitt syndige liv.

I dette tredje innlegget skal jeg skrive om Brittany Murphy, som døde julen 2009, altså for snart 22 år siden. Hun kollapset hjemme hos seg selv på eget bad, og det heter seg at den primære dødsårsaken var lungebetennelse, mens sekundære faktorer var jernmangelanemi og en miks av reseptbelagte piller. Merkelig var det når bare 5 måneder senere så døde hennes enkemann i det samme huset. Også han av lungebetennelse. Han ble 40 år, hun ble 32 år. Rykter sier at muggsopp i huset drepte duoen. Det hele er bare tragisk!

Brittany Murphy er fra en annen tid enn Marilyn Monroe og James Dean, men jeg var fan av henne, og jeg må virkelig understreke for en fantastisk dyktig skuespiller hun var, faktisk helt rå, og det fortjener hun å bli husket for!

Murphy ble født samme år som meg, og hun, som de to førstnevnte skuespillerne Monroe og Dean, hadde heller ingen lett oppvekst. Alt begynte å falle fra hverandre allerede da Brittany bare var måneder. Faren hennes flyttet dem fra Atlanta i Georgia til Edison i New Jersey, slik at han kunne være nærmere sine barn fra et tidligere ekteskap, påsto han. Dette var bare skalkeskjul, for sannheten var at han var en del av italiensk mafia og han fikk familien sin til å flytte for å være i umiddelbar nærhet av denne mafiaen. Situasjonen var faktisk livsfarlig og dermed søkte Sharon Murphy, Brittanys mor om skilsmisse fra hennes far, Angelo Bertolotti. Etter det var det kun Brittany og hennes mor, fra hun var to år gammel.

Brittany Murphy ønsket alltid å bli skuespiller, og hun fikk sitt gjennombrudd i filmen «Clueless», 17 år gammel. Samtidig fikk moren kreft, og da filmen kom ut så var ikke Murphy i gledesrus. Hennes nære venn som hun hadde med seg som date på eget skoleball, tok sitt eget liv. Murphy gikk inn og ut av forhold. Hun ble sammen med rapperen Eminem som var utro med henne med Kim Basinger. Hun ble sammen med Asthon Kutcher som bare forlot henne for å nyte singellivet. Hun var forlovet flere ganger og moren fikk kreft igjen. Livet til Murphy var en uendelig berg- og dalbane med flest nedturer. To år før hun døde så giftet hun seg med Moonjack som bedrev svindling og masse elendighet som hun måtte betale for. Han ble saksøkt, og hun betalte. Han laget bråk under filminnspillinger til filmer hun hadde fått rolle i, og hun fikk sparken. Livet hennes var på fullstendig kollisjonskurs da hun døde.

På tross av denne ustanselige berg- og dalbanen av elendighet så leverte Brittany som skuespiller, hun var bare helt rå, og noen av filmene er bare sinnsykt bra. Så her får dere mine topp 5 Brittany Murphy filmer:

01). «Spun»

Denne filmen er første filmen regissert av Jonas Åkerlund, og innehar et galleri av dyktige skuespillere utenom Brittany Murphy selv. Jeg kan nevne Mickey Rourke, John Leguizamo, Eric Roberts, Chloe Hunter, og Debbie Harry. Filmen handler om ulike mennesker involvert i et narkotika miljø, det blandes elementer av mørk komedie og drama gjennom filmen. Dens tittel er en referanse til det uttrykk for hvordan narkomane føler etter å ha gått flere dager uten søvn, mens de er på ruset på metamfetamin. Jeg hadde en uforklarlig reaksjon etter å ha sett denne filmen første gang. Fierce!

02). «Girl, Interrupted»

Denne filmen kalles «Stjålne År» på norsk og har et eget innlegg i bloggen her da det er en av mine favorittfilmer gjennom tidene. Her snakker vi om brilliante skuespillerprestasjoner, ikke bare fra Brittany Murphy, men også fra Winona Ryder, Whoopi Goldberg, og ikke minst Angelina Jolie hvis prestasjon fikk både Golden Globe og Oscar. Handler om jenter på mentalinstitusjon. Denne er rå, les mer HER!

03). «8 mile»

Denne filmen handler om Jimmy Smith Jr. (Eminem) en ung, hvit rapper som drømmer om det store gjennombruddet, samtidig som han sliter med å få endene til å møtes. Han er forbannet på sin alkoholiserte mor (Kim Basinger), bekymret for lillesøsteren (Chloe Greenfield), og slipper følelsene ut gjennom musikken (Loose yourself). Brittany spiller hans kjæreste Alex Latourno.

04). «Don’t say a Word»

Dette var første filmen jeg virkelig la merke til Brittany Murphy, etter denne så ble det slik at hver gang jeg så navnet hennes på en film på videosjappa, så leide jeg den filmen. Hennes prestasjon er bare beyond me! Hun spiller mot Michael Douglas, men drit i han, Brittany Murphy eier denne filmen!! Dette er rett og slett en nervepirrende thriller om en ungdomspsykiater, spilt av Douglas, som opplever sitt livs mareritt når hans datter blir kidnappet. Kidnapperne trenger hans hjelp til å få en katatonisk pasient, spilt av Murphy, til å avsløre en seks siffret kode. Kampen mot klokken og en kriminell mesterhjerne har begynt…

05). «Freeway»

Denne filmen ler jeg så jeg skriker av, at den ikke ble en større suksess enn den ble er beyond me altså! En mørk komedie krimfilm produsert av Oliver Stone. I rollene spiller Kiefer Sutherland, Reese Witherspoon, Amanda Plummer, Brittany Murphy og Brooke Shields. Filmens handling er en mørk variant av eventyret «Rødhette». Love it!!

Noen vil vel mene at «Clueless» burde vært med her, den er bra, men den er for jentete for meg. Så er det filmene «Drive», «Common Ground», «Sin City» og «Happy Feet» som sikkert veldig mange liker. Uansett, Brittany Murphy var utrolig dyktig!

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#brittany #murphy #skuespiller #legende #helg #søndag #bunny #bunnytrash

4 kommentarer
      1. Det er sant, men jeg tror at nettopp dette gjorde henne til en dyktig skuespiller. Hun hadde nok god kontakt med følelsene sine og jatte en del sterke opplevelser. Utrolig bra filmer de jeg har listet opp 😜

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg