Brann i naboblokka!

For to år og fem måneder siden kjøpte snuppen min og jeg vårt krypinn her på Fjell i Drammen. To måneder etter flyttet vi inn, og vi trives så utrolig godt i hula vår. Her var helt nyoppusset fra tå til topp. Altså vi snakker nytt gulv, etterisolert tak med belysning overalt påkoblet praktiske dimmere. Tre soverom hvor et er blitt et sånt walk-in closet.

Forrige leilighet bodde vi ti elleve år. Den var en del større, en enorm stue, men et skikkelig rævva kjøkken hvor innredningen var satt sammen av skuffer og skap fra hist og her. Ingen benkplass, og en del kjøkkenting måtte stå på boden. Ikke kjøkkenbord heller, men med en så stor stue ble jo en del brukt til spisesalong. Badet enda verre, der var det ikke engang et skap eller en skuff, og man kunne ikke stå to stykker der inne. Dusjen var bare en krok med et forheng. Vi snakker lavstandard så det holder. Attpåtil var leiligheten i et gammelt bedehus med 4 kors på taket. Et av korsene forvant med årene, men det gjorde ikke spøkelsene og de overnaturligheter som forekom.

For oss er det ren luksus å gjøre entre på vårt nå relativt store kjøkken hvor alt er helt nytt, masse skap og skuffer, integrerte hvitevarer og en egen del for spisesalong. Utsikt over skog og natur, helt ut til Lier. Badet er som en drøm, alt i fliser som er svosj-svosj å tørke over. Skuffer og skap. Toalettet henger på veggen, og her er dobbel hotelldusj. Bonusen er innglasset balkong, det er bare fantastisk å ha det slik etter alle årene i en kjellerleilighet med vinduer 1,6 meter over gulvet og utsikt rett inn i veggen til naboblokka.

Før vi kjøpte denne leiligheten var vi på en rekke visninger. Deriblant i leiligheten rett under den leiligheten hvor brannen begynte i en av storblokkene her på Fjell for 17 dager siden.

Link: «Det brenner»

Link: «Det brenner enda»

Link: «Etter brannen»

Hadde det ikke vært for at der var litt for mye å gjøre med leiligheten der, så hadde vi lagt inn bud. Etterpå ble vi klokere og ble enige om at vi ikke skulle se på leiligheter i så store blokker. Jeg lover, det er mye å forholde seg til når det kommer til storblokkene her på Fjell. Der var en mening med det, det er veldig rart å tenke på at hvis den leiligheten hadde sett litt bedre ut den gang så hadde vi vært husløse i dag.

Med to små hunder på slep hadde å havne i en slik situasjon vært håpløs. Både snuppen min og jeg er tilflyttet Drammen, det er bare oss. Vi har ingen familie eller sådan her. Den blokka inneholdt 124 leiligheter tror jeg det var, og 326 personer bodde der. Mange er husløse enda, og med alle flyktningene som kommer er det boligmangel i Drammen. Vi har en del venner som bodde i den blokka, noen havnet på hotell i Kongsberg.

Leiligheten hvor det begynte å brenne bodde det hele 9 mennesker. Foreldre med 7 barn, og uten innboforsikring. Altså, jeg tenker mitt når jeg hører at noen har hele 7 barn og ikke forsikringer i orden. Hele scenarioet med brannen, hva som kunne ha skjedd, for eksempel hvis brannen hadde skjedd på natterstid, alle disse som nå sitter uten et hjem. Det er helt grusomt, men å ikke ha forsikringer i orden, akkurat den biten greier jeg ikke sympatisere med.

Anyways, oktober 2019 kjøpte vi leiligheten vår, og vi flyttet inn i desember. Dette er den minste blokka på hele Fjell, og ligger nederst, litt for oss selv. Det er uttalt at det er beste blokka på Fjell, her er det fredelig. Naboleiligheten ble nå nettopp solgt for nøyaktig en million mer enn vi ga for vår. Helt lik leilighet.

Men i går skjedde det noe i blokka her som jeg, fy faen, ikke har tenkt på før. Vi har brann og røykvarslere i leiligheten vår, brannslokkingsapparater, branntepper og i det hele tatt, men i går gikk et kaldt grøss i meg da jeg møtte på to herrer i oppgangen her som sto på trappestiger og monterte små skjermer. Jeg måtte jo spørre hva de drev på med. Vi monterer brannalarmer svarer de.. jeg ble så satt ut jeg. Hele underetasjen her og fire oppganger uten brannalarmer. Det holdt på å rakne for meg, hva faen. Ikke hadde vi fått noe varsel om at denne jobben skulle gjøres. Dette foregår i stillhet.

Etterpåklokskap har dukket opp hos de ansvarlige, men jeg finner det skremmende at blokker, altså Fjell består av såpass med blokker at de huser cirka 3500 mennesker såvidt jeg har forstått. Disse har vært her i 40-50 år, og at noen av disse har stått all denne tid uten noen form for alarmsystem iht brann er jo helt absurd. Jeg sitter enda i vantro. Men nå er systemet oppe å går, flere bokser og skjermer i alle oppgangene og hele underetasjen. Det er bra, godt jobba til de ansvarlige!

Følg gjerne bloggen i egne grupper på Facebook og MeWe, dette er den mest alternative og beste bloggen i landet – velkommen!

Følg Bunny Trash på MeWeLink!!

Følg Bunny Trash på FacebookLink!!

#brann #blokk #bolig #leilighet #krypinn #fjell #drammen #bunny #bunnytrash

6 kommentarer
    1. Skummelt å tenke på at det ikke har vært brannalarmsystemer der tidligere, men bra at det er på plass nå i alle fall! Noen ganger lærer man “the hard way”…

      1. Ja.. i den blokka som brant var det alarmsystem, men der gikk den av hele tiden, så folk slutta å bry seg. Den dagen det brant stod venninna vår i boden i kjelleren, hun brydde seg ikke da alarmen gikk.. det blir som historien og gutten og ulven.. skummelt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg